Isolering og dampspærre

Hej

Først lidt fakta

Stue : sænket loft, ca. 50 mm isolering, udnytte1.sal over Ca. 2//3. Alukraft dampspærre. 

Bad og baggang : Ingen isolering, ingen dampspærre. 

Jeg ønsker at isolere med 180 mm, i første omgang. 

Så er spørgsmålene :

Jeg kan lægge dampspærre ud på loftet, eller lade være. 

Hvis jeg lægger dampspærre ud, vil jeg få dobbelt dampspærre i sidste del af stuen. 

Hvis jeg lader være, ja så har jeg ingen damp spærre ibad.. 

Planen er at der skal nye, sænkede lofter i hele hytten. Men det kommer ikke med det samme. 

​skunkene skal også isoleres, med i første omgang, 180 mm. Her er problemet det samme, over stuen. 

Er deroverhovedet et problem, når det kun er 180 mm? 

I skunkene, er jeg vel nødt til at lave dampspærre, ellers skal jeg lave det i alle rum, også under det udnyttede 1.Sal. 

 

Håber i har et råd. 

Alex

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lav dampspærren, den smule der er dobbelt i er alukraften sikkert hverken tapet eller fuget tæt, og sikkert fyldt med huller alligevel.

Også retter du det bare som arbejdet skrider frem.
Nej, det er fint nok, så længe du har minimum 100mm isolering over dampspærren...
Super mange tak!

En sidste ting.
Når jeg skal lave vindspærre, på forer man så bare feks. Forskallings brædder, på spærene? Eller skal der være mere mellemrum?
Spærene er rettet op, med 2x4(mener jeg) så der er jo langt ud til pladerne

Tak

Når du sætter vindstop op, skal der være ventilationsspalte fra dit udhæng og op i loftrummet. Så du kan vel altid sætte vindstop fast på spærene ( måske de nye der retter taget op). ellers kan du bruge hårde bats i yderste række, så behøver vindstop ikke at gå skråt op parallel med lægter.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Havde tænkt mig blot at sætte den på indvendige side af spærene, det ville være nemt.
Det er måske forkert?

Jeg skal også have åbent for noget Ventilation, alle eternit pladerne er udført med fugleklodser, og understrygning, der hvor de møder yder muren.

Planlægger at banke fugleklodsen og understrygning ud, 2 eller 3 steder i hver plade.
Er der lukket mellem murværk og tagplader, så skal der skabes ventilation her ja, det bedste ville være at fjerne det meste af det, og udskifte det til ventileret fuglegitter, som går op til underkant plader, men er normalt ikke sådan lige at lave efterfølgende.

Også kan hønsenet, insektnet og lign være en løsning for at for lukket af.
Hej
Jeg havde tænkt at bruge hønse net, det beskytter også mod dyr der gnavere sig igennem det meste. Og så står der 3-4 ruller herude.
Er det ok at sætte Forskallings brædder på "skunk" siden af spærene, altså blot lade brædderne fortsætte lver 2-3 spær?

Mange tak

Da jeg lave hus om for et par år siden lage jeg 300 mm i taget og så dampspære, og til sluttet af  med 50 mm isolering under damspære hvor alle el installationer kunne lave uden at bryde dampspære

Det var også min tanke, at kunne føre el under det sænkede lofter.
Desuden kan lidt isolering her også minimere kuldebro er.
Her er også næsten 3 meter til de pudsede lofter, så at tage 5 til 10 cm af højden, Gør intet
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis