Vindbræt af OSB plade?

Hej alle,

Jeg skal have lavet vindbrætter hele vejen rundt ved tagfoden, og vil høre jeres råd mht. tilvalg af plader dertil. (de bliver ca 121cm lange = en halv plade)

Spærafstanden er ca. 115 cm kant/kant, så jeg har overvejet en 18mm OSB3 plade hæftet på lister der er sømmet på spærrerne. på muren lægger de på hårde tærrenbatts for at slutte tæt udad til.

Er det ok med 18mm OSB3 plader i fht. spærafstanden og mht. vandfastheden, eller jeg nødsaget til at bruge vandfaste tagkrydsfiner plader i xxmm?

Tak for hjælpen.

Mvh.

Martin

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Alt efter højden ville jeg da anvende et trykket bræt i stedet for.
OSB har det med at sætte skimmel, så anvender det ikke selv til vindspærre og vindplader af samme årsag.
Hvis det alligevel skal være 10-20cm højt, så anvend et trykket bræt, frem for skulle skære finerplader ned, som også hvis ikke de er antimug behandlet har det med at sætte skimmel som OSB pladerne pga. limen i pladerne.
Målet på 1 vindbræt er ca. 115 cm bred x 121 cm langt, derfor var det en plade jeg havde tænkt på. Der er ikke noget lodret bræt for enden ved muren.

Hvis jeg skal bruge trykimprænerede brædder, så er det vel bedst med fer og not aht. tætheden?
Okay, troede det var et vindbræt du skulle lave, og ikke en vind plade.

Så ville jeg anvende krydsfiner til det.
Annonce

Jeg undskylder forvirringen, der skyldes mit manglende kendskab til forskellen.

Kan jeg få dig til at give din vurdering af konstruktionen?

Loftet har pt. 100 mm isolering (glasuld) og jeg skal have efterisoleret med 300 mm. træuld.

Valget af træuld skyldes at dampspærren (alukraft) under isoleringen er hullet af skruer, søm, revner, ikke tapede kanter/overgange osv. og jeg gerne vil undgå at skulle fjerne den eksisterende isolering for at lægge en ny dampspærre. (det indvendige loft i huset er 2 lag gips som er fuget ved alle kanter)

Spørgsmålet er så, om jeg kan risikere at opleve skimmelproblemer pga. kondens på vindpladerne og den tvivlsomme dampspærre?
Der er ikke og har aldrig været problemer med fugt på loftet, da der er stor ventilation ved murremmen og tagrygning (taget er af gamle asbest eternit B5 plader)

Jeg frygter denne situation som du også har været venlig at svare på:
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/172507

Umiddelbart så vil evt. problemer med utæt damspærre altid forværres som isoleringstykkelsen forøges.

Træuld og papiruld skulle begge være optimale under forhold hvor damspærre er tvivlsom, jeg har personligt ikke den store erfaring med hverken papir eller træuld selv, men Orla er tilhænger af papirulden, og ville derfor ikke være betænkelig overfor at vælge denne frem for papir.

Skimmel problemer opstår normalt i tagrum af 2 ting, for lidt ventilation eller for dårlig udført damspærre.

2 lag gips med med maling virker næsten som en dampbremse, så vil klart have en effekt hvor damspærren måske ikke er helt tæt, så vil jeg da mene mimimere problemer, specielt hvis den er helt tæt i kanterne, som tit er størstedelen af den utætheden i enhver damspærre, uanset alderen.

I den situation som du linker til, havde alle eksperter jo sagt at der ikke var nogen problem med den skimmel der var på vindplader, så din frygt synes lidt ubegrundet.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mange tak for dit svar, jeg sætter stor pris på din hjælpsomhed.

Ja, jeg har godt læst Orlas anbefalinger og det er også Bjørn som han ofte henviser til, jeg har snakket med ang. udførslen af isoleringen.

Det skal måske også lige nævnes, at jeg i samme ombæring installerer et Genvex anlæg, hvilken jo yderligere vil nedsætte luftfugtigheden i huset.
Skrevet af ev elmand på 15-12-2014 19:58

I den situation som du linker til, havde alle eksperter jo sagt at der ikke var nogen problem med den skimmel der var på vindplader, så din frygt synes lidt ubegrundet.

Sådan læser jeg det ikke helt, for væksten skyldes jo netop en utæt dampspærre, og så længe den ikke udbedres vil problemstillingen stadig være der.

Jeg vil også bare gerne undgå at bringe mig i en situation, som kunne være undgået fra starten.

 

 

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også