Vindbræt af OSB plade?

Hej alle,

Jeg skal have lavet vindbrætter hele vejen rundt ved tagfoden, og vil høre jeres råd mht. tilvalg af plader dertil. (de bliver ca 121cm lange = en halv plade)

Spærafstanden er ca. 115 cm kant/kant, så jeg har overvejet en 18mm OSB3 plade hæftet på lister der er sømmet på spærrerne. på muren lægger de på hårde tærrenbatts for at slutte tæt udad til.

Er det ok med 18mm OSB3 plader i fht. spærafstanden og mht. vandfastheden, eller jeg nødsaget til at bruge vandfaste tagkrydsfiner plader i xxmm?

Tak for hjælpen.

Mvh.

Martin

Hej alle, Jeg skal have lavet vindbrætter hele... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Ville man med fordel kunne benytte denne diffusionsåbne vindspærre i stedet for vindplader af krydsfiner?

http://www.xl-byg.dk/produkter/trae...-1x20m.htm

Jeg forestiller mig at den hæftes på siden af spærene med lister, samt hæftes på en tværgående bjælke ved murremmen, der tætnes med trykfast hård isolering mod murremmen.

Der vil være en ret stor besparelse, samt fordelen ved at den er diffusionsåben.

Ja, dem har jeg godt set, men mit problem er at de ikke er store nok, jeg skal helt op på 115x121 cm for at få højde nok på til den nye isolering.

ja nu er der jo det med størrelsen, for ellers kan man jo også udføre vindspærren i hårdbatts, altså stenuld. Jeg ved ikke om der evt. findes samleprofiler til udførelsen.

Udover det, så ville jeg ikke være så bange for at udføre det i krydsfiner. Der skal jo under alle omstændigheder rigeligt med luft til tagrummet, og taget skulle jo gerne være tæt... Men jo. Risikoen er der da, men der skulle meget gerne være helt tørt, og masser af luft, så... Ja.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også