Fjerne loft i staldbygning

Hej
Jeg har en gammel staldbygning (fra ca. 1900), hvor jeg gerne vil fjerne det gamle loft.
Trækonstruktionen har været renoveret for nogle år siden, og ser ud som på billedet.
Men kan jeg uden bekymring fjerne loftet og bjælkerne der holder loftet?
Jeg har hørt at loftet er med til at holde sammen på ydervæggene, fordi murstensvægge ikke er stærke ved påvirkning fra siden (blæst?)

 


 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det du har er en bjælke konstruktion, med en A konstruktion og hanebånd. Hvis du tænker dig der kommer sne eller vindtryk på taget, vil "benene i  A " konstruktionen skubbes ud fra hinanden. Det modvirkes af loft konstruktionen ( tværbjælker) Så det er en vigtig del, som ikke kan fjernes, uden det går meget ud over stabiliteten på din konstruktion

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg er ikke interesseret i dårlig stabilitet.
Kan tværbjælkerne flyttes en meter op i A konstruktionen, og i givet fald erstattes af 45X195 spærtræ?
Og hvor mange meter skal der være mellem tværbjælkerne?

Eller er det individuelt og ikke til at sige generelt om gamle staldbygninger?

 

Det er ikke umuligt det kan lade sig gøre, men der skal ingeniørberegning til, med evt. yderligere forstærkninger, da konstruktionen umiddelbart er lavet "som det skulle være" ...dermed sagt at konstruktionen ikke nødvendigvis lever op til nuværende krav, og det ville den skulle, hvis du begiver dig ud i en større ombygning., hvilket jeg vil mene omtalte operation falder ind under.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
én måde det ville kunne lade sig gøre at få "højt til loftet" så at sige, ville være at ombygge til "gammeldags" søjlekonstruktion, hvor det er ca. hvert 4. eller 5. spærfag, som står for stabiliteten og at overføre alle kræfterne, men så er laden til gengæld inddelt i sektioner, og det vil kræve kraftig opgradering af de pågældende spær, ligesom der ville skulle lægges store kraftige remme ind.. En temmelig bekostelig affære, og det er nok alligevel ikke det du leder efter. Så er der stål- eller limtræsbuer med åse imellem, som spærene ville kunne ligge af på... Det kunne give et fuldstændig ryddet rum med fuld loftshøjde, men igen er der prisen, selvom det nok ikke kan gøres forsvarligt meget billigere end det.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
hvis det kun er et mindre område til f.eks. en lift, ville det uden større sværdslag kunne lade sig gøre at overføre belastningen via en mindre stålkonstruktion med langsgående bjælker og evt. et mindre antal søjler

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Annonce
men skal det være forsvarligt kommer du under ingen omstændigheder udenom ingeniøren.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!

Den med stål spær, som i en industrihal, har jeg set udført. De blev rejst inde under tagkonstruktionen, og tvær åsene lagt hen under spærene. Så har man stabilitet selv om man fjerner både tværbjælker for neden, og evt. hanebånd. Det behøver du jo ikke at gøre i hele længden, hvis det kun er en del af laden som skal have højere lofthøjde.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis