Tilstoppet faskine, ældre hus.

Jeg har lige opseveret at der kommer vand op af sandfangsbrønden, ved det ene tagnedløb. Tidligere på året tømte jeg sandfangsbrønden for ca 15l slam/mudder der er kommet der ned i løbet af årene. Det lå langt oppe over det hul der var ud til faskinen. Den tidligere ejer har åbenbart aldrig haft tømt sandfangsbrønden. 

Huset er fra 1969. Kan man være heldig at man kan spule, røret ind til selve faskinen rent igen, eller er hele faskinen så fyldt med lort at det aldrig vil blive godt igen?

Og i så fald, hvad kan så anbefales af systemer til ny faskine? Vi skal alligevel lave ny indkørsel til foråret, og kan den nuværende faskine ikke redes, ville jeg sætte en ny ned, samtidig når maskinerne alligevel er på matriklen.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja den er da helt sikkert sandet fuldstændigt til, vil du have en ny så laves de jo i dag som en celle blok som kan indeholde væsentligt mere vand når den lægges rigtigt ned. Jeg er dog ikke sikker på om den kan holde til at en bil kører hen over den.

Sjovt... jeg har i dag været ude i regnen og grave, da mit afløb fra skuret og så løb ovenud...

Hos mig viste det sig at der ikke var en faskine, men bare en bunke småsten i et hul i jorden og et totalt stoppet rør derhen. Så jeg skal grave en faskine ned når det bliver bedre vejr

Jeg tror godt at man kan grave en faskine ned under en indkørsel, men jeg ville nok vælge den tybe i celle plast, der så bliver pakket ind i fibertex, eventuelt kunne man "dræne" yderligere under den, og lægge et stykke fiberdug over den et stykke oppe, så trykket bliver fordelt lidt.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Ja jeg frygter lidt den er fyldt op. Den har jo kunne tage masser af snavs ind, dengang afgreningen til faskinen langsomt blev dækket. Men så er der jo bare et projekt mere at hygge sig med og sætte sig ind i. :p
Jeg behøver ikke ligge den ned under indkørslen, jeg kan ligge den i haven, lige ved siden af, hvor den eksisterende sikkert også ligger nu. Så det behøver ikke være en model, der kan klare kørsel.

Men jeg kender ikke ret meget til faskiner lige pt, skal lige have læst lidt op og googlet lidt. Så hvis i evt kan linke til nogle gode nogen, gerne til en fornuftig pris, så vil jeg kigge lidt nærmere på dem.

Du behøver ikke nødvendigvis købe en færdig faskine.

Den kan laves rimeligt enkelt af nogle fliser som sider, og så fyldes med små sten/groft grus og dækkes med fiberdug.

Men jeg har set nogle der er lavet i "rockwool" som ser stabile ud. (du kan sikkert finde dem billigere end den jeg linker til) som jeg godt kunne finde på at købe. 

  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Både rockwool, plastmo og wavin laver færdig kassetter, men de kan indholde forskellige vandmængder. Husk de skal dimensioneres efter hvor meget vand der kommer i

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Annonce
Ahh ja, det kunne man jo. kunne jo grave en rende tilsvarende den type som skal bruges til de der "rockwool" faskiner, også ligge en fiberdug i, også smide noget bundsikring 0/64 eller små singles. Også med et afløbsrør helevejen igennem med huller forskellige steder. Det sikkert billigere når jeg alligevel er igang med indkørslen. Så kan jeg nok spare lidt på faskinerne. Gruset koster jo ikke ret meget når det alligevel skal bestilles.

Du kune jo også vælge at nedgrave en eller to tanke á 1000 liter til regnvandet, så vil du næsten gratis kunne vande i haven i tørre pioder.

Det med regnvandsbeholdere er jo en god ide.

1. skal de graves ned, skal der jo pumpe i for at få det op af dem. Og skal man vande have med sprinkler kræver det jo et godt tryk fra pumpen. Det kræver også store beholdere for man bør vande som mindst 20mm nedbør, når man går igang. Så med 2000 l er der til 100 m2

2. Der skal i alle tilfælde være overløb, så det der kommer ud over 1 - 2000 liter også kan forsvinde. 100 mm regn giver jo som bekendt 100 l/m2

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Græsplænen og træer kan sagtens overleve længere tørre perioder, det var mere tænkt til blomster bede køkkenhaven o.l. det vil en lille dykpumpe sagtens kunne klare.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis