Hvilken fuge til vinduer udendørs

Hvad skal man fuge med? Helst noget som kan fuges med i dette kolde vejr.

Hvad skal man fuge med? Helst noget som kan fuges... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
@DSBK

Ja og jeg er tømrer, og ikke murer, så min viden om mørtelfuger er i sagens natur lidt begrænset der. Dog har jeg måttet konstatere at de vinduer jeg har skiftet, som har været med mørtelfuger ikke har nydt godt af det - fuget forkert eller ej. Hvad der derimod har været godt, har været det tjærede værk, som mørtelfugen er udført udenpå. Der har både vindue og værk været fint, friskt og tørt, selvom det har haft adskillige år på bagen. Jeg kan ikke pege fingeren direkte på mørtelfugen som skurken, da malerbehandling, selve opbygningen af karmen osv. også spiller ind, men jeg finder det mærkeligt at der ligefrem har kunnet ses et skel mellem fuge og værk på vinduer. For så vidt at de ikke er fuget dybt nok, så kan det meget vel være, men mørtels og træs fysiske egenskaber er ikke ens, så jeg tvivler stadig på en vedvarende vedhæftning. Ikke at det ikke kan lade sig gøre, men jeg har aldrig set det.

Har du virkelig fundet det om udhæng på skrift!? Det varmer jo helt vildt at vide. Så har alting alligevel ikke været forgæves !
...det kan så undre, hvorfor så mange vælger at overhøre det, og gå i fuldstændig modsat retning... Det er vel mere eller mindre dén største fortrædelighed man kan gøre mod et hus. Det ville gøre al snak om maling, fuger og fugtimprægnering sekundært, hvis man tog udhænget alvorligt.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
...og ja fugebagstoppet. Det skal være den runde glatte, så fugen får den rette profil og kan arbejde, modsat de firkantede skumprofiler, som giver fugen mere præg i retning af et viskelæder. Det gør fugen uelastisk, og øger risikoen for fugeslip

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
fibersnedker> de firkantede er kun til brug ved plastiske fuger såsom acryl. Iøvrigt er de på ingen måde anvendelige udvendigt da de optager fugt og vand.

Er ellers helt enig med dig I at mørtelfuger ikke egner sig til moderne vinduer. Jeg har skiftet mange af den slags og de har næsten alle sammen slip. At det skulle være et problem med polymerfuger at de er for tætte er absolut ikke et problem i huse med teglsten. Der kan være noget om det i betonblokke - her skal bundfugen også lægge længere inde end sidefugerne således disse bliver ventileret

Ilmobånd burde være ulovligt at forhandle og bruge. Der er bade masser af montage fejl samtidig med at holdbarheden er ringe.

Hvor poker star der at man anbefaler et udhæng på min. 600 mm? Det er da ikke baseret på almindelig byggeskik - tag blot en tur rundt i en hvilken som helst by og kig på etagebyggeri. Der er rigtig meget uden egentlig udhæng.
Hæftefladen på muren og metallet skal være det samme som bredden - det regulerer du med hvor dybt du trykker bagstoppet ind. Når du kommer fuge i med sprøjten når det ikke helt i bund; det opnår du først idet du trykker fugemassen med fugepinden(e), og herefter glittes til færdig finish. Pindene skal være mættede inden brug, og jævnligt dyppes, for ikke at trække fugen med ud igen.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
@boso

...for slet ikke at snakke om villakvarterer fra 0'erne og fremefter. De firkantede kasser er lavet uden respekt for hverken naturkræfter eller materialeegenskaber. Jeg har set mange inddækninger af murkroner, og tilsvarende på trævægge, men ikke noget af det der kan holde i længden, for slet ikke at snakke om bygherrer, som bare stikker fingrene i ørerne og råber "LALALALALALA", når man spørger dem om de virkelig selv tror på at deres nyopfundne minimalistiske zinkinddækninger, kan holde vandet væk fra murværket. De bliver straffet, og de er selv skyld i det.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Annonce

Hej Boso.
I forhold til udhænget står det i SBi 224 Fugt af bygninger.

Almindelig byggeskik er ikke altid god byggeskik


Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign.

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.
Fibersnedker du har helt ret!

Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign.

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.
YEEESSSSSS!!!!! Jeg ønsker mig SBI 224 i julegave!!! Det var da også høje tid det kom med - det manglede ihvertfald klart i 179'eren! ...eller var det 189? Den der kom før ihvertfald.

@DSBK

Jeg kunne kysse dig - du er sgu en dejlig dreng! ...men jeg skal nok opføre mig pænt og lade være

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
@Boso

Det har undret mig at det i det hele taget har været lovligt at sælge dem som bagstop, for der er altid nogen der får anvendelsen galt i halsen, om det så er på tømmerhandlen eller ude på pladsen. Nu siger du indendørs og akryl... Så store spænd kan akryl normalt alligevel ikke klare... Det får mig tilbage til at undre mig over hvorfor de findes. Og at de er billige er ikke et gangbart argument.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også