Justering af nyt gasfyr med gulvvarme

Hej gør-det-selv folk.

Jeg søger lidt gode råd til justering af nyt Bosch Condens 5000 Gasfyr tilsluttet udelukkende gulvvarme i nyere hus. Specielt fra nogen der har erfaring med nyere kondenserende fyr tilsluttet gulvvarme.

Gulvvarmen består af 8 kredse hvor den længste er omkring 120m lange. Tidligere havde vi gulvvarmeshunt som var indstillet til 40gr fremløb (er nu fjernet). Det nye fyr, er et af den "fuldt kondenserende" type der kan lave varme ved lav effekt.

Mine spørgsmål går på:

1. I det store rum (fliser), er forskellen i overfladetemperaturen ca. 3 grader målt med IR termometer målt i den ene side af lokalet i forhold til den anden. Jeg antager det er varmest der hvor vandet har "starter" fremløb. Jeg husker ikke vi havde sådan en så stor mærkbar forskel i vores gamle system. Kan det skyldes for høj fremløbstemperatur eller for lav cirkulation? Eller bare forventeligt fordi kredsen er så lang?

2. Fyret kører efter temperaturkurve/klima styring, og ved ude temperatur på 0 - +3 grader ligger fremløb på 43gr (+ op til 6 grader som fyret tillader det kører over indstillet temp.). Jeg har prøvet at justere fremløb manuelt ned til 40 grader. Men så syntes jeg ikke varmen er tilstrækkelig.

Kan se at fyret ved de 40 grader kører meget mere start/stop (fremfor konstant drift med fast temp). Gætter det er fordi det ikke "Kan komme af med varmen" pga. for lille forskel på returtemperatur / fremløb?  Når fyret er i stop (i 7 minutter) falder temperatur der cirkuleres til 28-29 grader (= returtemp). Fyr starter, varmer op til omkring de 43+ (i løbet af 3-5 min) og stopper så igen. Burde et sådant start/stop interval være tilstrækkelig til at holde nødvendig varme?

/Henrik

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor har i fjernet shunten?
Så re det vel kun pumpen der er fjernet? Ellers hvordan bliver de forskellige kredse styret?

Det har gasfyr nu kunne i mange år.

Hejsa.

Har ikke styr på "begreberne". Ja, det er bare pumpen og "Blandekredsen" med termostat til fremløb der er fjernet. Fordeler rør, hvor der er termomotorer på returventiler er uændret. Dvs. fremløbstemperatur bestemmes nu fuldt ud på fyret.

/Henrik

Kører pumpen hele tiden? Ellers vil der være forskel på nedkølingen

Som LL1 antyder, så skal pumpen køre hele tiden. Nogen gange er gasfyr programeret til pumpestop, når fyret ikke kører. Pumpen må kun stoppe når alle termomotorer er lukkede. (Der ikke kaldes på varme fra nogen rum)

Den varmeforskel på de få minutter fra 28 til 43 grC  kan du ikke registrere på dit gulv. Det er beton og fliser alt for varme træge til, at kunne give forskel.

Du må kunne justere cirkulation ned  på de andre rum, så der bliver mere cirkulation i den lange streng. Det gøres sikkert i den fordeler rør, som termomotorer IKKE sidder i. Der er ofte en  skruedæksel , og neden under en unbaco skrue der kan justeres. Der bør være lige meget modstand i alle kredse uanset længde.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis