"prime" mdf

Jeg er ved at bygge en tallerkensliber og har brug for at lime en velkro skive fast på mdf tallerkenen, så jeg rimeligt nemt kan skifte sandpapir.

Den velkro skive jeg havde liggende var selvklæbende, men den har åbenbart ligget så længe at limen ikke længere er noget værd. Nå, men så tænkte jeg at jeg da bare smider et lag kontaktlim på begge sider, og limer den fast.

Problemet er bare at limen blev nærmest "spist" af mdf'en, så skiven kunne med lethed pilles af igen (og så tør jeg jo slet ikke tænke på hvad der ville ske, når jeg snurrer den rundt med 1400 omdregninger).

Så melder det store spørgsmål, hvad kan jeg behandle mdf'en med så komtaktlimen har noget at binde i ? 

Jeg havde selv gang i at male den med noget grunder, men er det nu også en god ide ? 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville lukke den med lak, også matslibe inden du limer skiven på, så er du sikret den ikke suger limen til sig.

I stedet for MDF kan du anvende et stykke lamineret spånplade ala den type man laver køkkenskabe af.

Jeg ved ikke om du er ved at bygge en kopi af John Heisz's tallerkensliber, men ellers er der der nogle gode links her:

http://www.ibuildit.ca/Workshop%20Projects/belt-disk-sander-1.html

http://www.ibuildit.ca/disk-sander-1.html


Med venlig hilsen

Anders

Der skal bare mere lim på, nu er overfladen jo lukket af det første lag lim.

Takker for forslagene, jeg tror jeg vil forsøge mig med lakken, da jeg har noget stående. Jeg har jo brugt timer på at lave en "tallerken" i mdf, så min motivation for at fremstille en ny er rimeligt begrænset, selvom jeg lige har fået at vide at naboen havde noget "trailer plader" i overskud som jeg godt må få 

Jo, det er en modifiseret udgave af John Heisz's tallelrken sliber jeg er ved at bygge, dog får min en detalje med at sætte udsugning på, så den forhåbenlig ikke sviner så meget  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Glimrende idé med udsugning, omend jeg nu mener, at hans udgave er tilsluttet en støvsuger (der dog er skjult under maskinen).

Jeg var selv igang med at skrabe stumper sammen til at bygge en tilsvarende, men så dukkede der en fin støbejernsmaskine op i den blå avis, til den fyrstelige sum af 300 kr. - Det kunne jeg ikke sige nej til :-)


Med venlig hilsen

Anders

Annonce

Hi hi jeg har det ligeså... jeg har ventet og ventet, men til sidst fandt jeg en superfed gammel Thrige motor, med den rigtige flange så jeg kan skrue en tallerken på, til 150,- i den blå avis.

Da jeg så spurgte om hvad han skulle have for at sende den, så ville han levere den for en hund her hos mig. Da han så kom, havde han en hel spand med gammelt værktøj med til mig, høvle, file, skejern, og et jern til trædrejning, foruden nogle slibebånd og lidt andet hjemmegjort værktøj. 

Vi fik os en snak inden han tog hjem igen... ganske hyggeligt 

Så nu er jeg igang med at bygge, hvilket for mig er det mest spændende 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
fedt!

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!

Så er der noget ved at handle brugt, det er dog sjældent at det er en positiv oplevelse.

Kender godt det der med at bygge ting til værkstedet, det meste af mine maskiner i værkstedet bliver brugt til lige netop det formål .

Det nyeste projekt bliver Mathias Wandels Boxjoint Jig. Planerne er indkøbt, og så er det jo egentlig bare at komme i gang. Juleferie kom frisk 

 


Med venlig hilsen

Anders

De er jo lige netop det Henrik, så længe projektet er undervejs er det sjovt at beskæftige sig med. Når tingene så er færdige er det ligesom interssen for tingen falder af, og man er nød til at finde et nyt projekt  

Det er bla. grunden til at jeg har haft så mange både, jeg købte noget der trængte til en "kærlig hånd" når så båden fremstod i fin stand solgte jeg den som regel med tab, men det var ligesom ubetydeligt, det var processen med at skabe der var den vigtige der.

@Jørgen
...med tab ja. Ikke fordi jeg roder med både, men jeg synes lissom det lyder bekendt.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også