Tætningslister - troede det var lige til...

men jeg blev klogere.

Som ny husejer (1 mdr. gammel), så er jeg nu igang med at lære mange ting. Små ting jeg troede var lige til er blevet en mindre videnskab. 

Fx. tætningslister. D, T, P, V osv. profiler - i mange forskellige størrelser... meeen hvor købes de så.

Terrassedør:

Til den SKÆVE terrassedør skla jeg bruge en tætningsliste der er 9mm. (høj?) og 9mm bred. Det kan jeg ikke finde et et lokalt byggemarked. Deres er max. 6 (høj) mm og vil efterlade mig med samme gab som jeg har nu.

Hvad gør jeg - udover lige at kaste pengene efter en helt ny dør?

Vinduerne:

De eksisterende lister (mellem karm og vindue) er ganske hårde og ikke længere fleksible. Men hvad for en profil bør jeg vælge der til?

 

Hilsen en fortvivlet boligejer 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har haft samme problem med en terassedør, som jeg ”løste” ved både at sætte en liste både på døren og karmen. Det hjalp lidt, men tætningslisterne(som ikke var den billige slags) sad ikke særlig godt fast og skal du bruge lister hele vejen rundt om døren og karmen er det jo næsten billigere at købe en ny dør. Det er skønt at være husejer!
Skrevet af bralle på 10-12-2014 11:24
Har haft samme problem med en terassedør, som jeg ”løste” ved både at sætte en liste både på døren og karmen. Det hjalp lidt, men tætningslisterne(som ikke var den billige slags) sad ikke særlig godt fast og skal du bruge lister hele vejen rundt om døren og karmen er det jo næsten billigere at købe en ny dør. Det er skønt at være husejer!

Det er rigtig skønt at være boligejer, meeen synes pengene de løber ret hurtigt dne forkerte vej - men det er nok fordi, at jeg ikke acceptere "godt nok" - men vil have, at det skla være ordenligt. 

Vi vægter komfort højt - nå men det kan godt være, at vejen frem er en ny dør eller noget i den retning. Det vil jeg lige høre min onkel om, når han en dag er på disse kanter. (Gammel tømrer)

 

 

På Bolius, boligejerrnes videncenter, kan du læse mange artikler om boligens vedligeholdelse. Blandt andet denne om tætningslister.

http://www.bolius.dk/spar-paa-varme...ter-18019/

Et gammelt trick til at konstatere om tætningen klemmer korrekt: " sæt et stykke papir i klemme hvor der er mistanke, kan du meget let rykke det ud, er der en sprække, sidder det fast er det ok"

Boligejer siden 1972 (ikke den samme bolig) så har lært at prioritere og kompromisse.

Så det ikke tømmer pungen hver gang "man ønsker sig noget". Laver du noget grundlæggende, Gulv, tag og vinduer. så vent til kvalitet kan blive iorden. Men er det maling, tæpper, skabe og lign. Så kan det skiftes når moden skifter, uden at bankkontoen skal helt på slankekur.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Prøv evt her : http://www.profillageret.dk/
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også