pære på 120 Volt isat vores 230 volt system?

Ja måske et mærkeligt spørgsmål, men min svigerdatter har købt nogle fatninger samt pærer i USA og kom så til at se på pærerne at der står 120 Volt.

Hvad sker der ved pærerne? Springer de bare eller for de så meget power at de springer? 

Nu kører USA jo med 60 Hz men det har vel ikke så meget at sige ved en pære derfra?

De fatninger hun har købt, kan der også være et problem med dem ift til vores fatninger ?

Ja måske et mærkeligt spørgsmål, men min... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ja det gør jeg også selv Nu står der E26 hvor vi bruger E27, så der er måske nok forskel på gevindet? dvs jeg skal have prøvet de sjove fatninger under alle omstændigheder
Ja, de lyser bare som en 60w ved 220v
Ja de fungerer fint men er dog utrolig stærke nu Jeg har limet noget pap ind rundt om selve fatningen så der ikke kan komme berøring mellem inder og yderdelen og så har jeg monteret ledningerne med tyller istedet så der ikke er noget løst kobber der kan komme i vejen
Skrevet af Koluda på 14-12-2014 11:49
Ja, de lyser bare som en 60w ved 220v

Nej Koluda, de lyser, som ev elmand siger, som en 120 W pære fordi både spænding og strøm bliver fordoblet. Dermed bliver 30W til 120 W.

Kun hvis pærerne er konstrueret  til 230 V, vil de kunne bruges på 230V. Er de til 127V og tilsluttes 230V vil de lyse meget kraftig i meget kort tid.

 

 

 

 


fase
Annonce

Okay, jeg læste bare på sælgers info at watt var oplyst for 120v og anvendes de til 240v ville watt være derefter.

Hvordan kan det så være 4 x så kraftigt ved dobbelt spænding ?

Hvis den trækker den samme strøm vil effekten jo bare være dobbelt ved dobbelt spænding, i hvertfald hvis vi tager ohms lov i betragtning...

Ohms lov siger at U= I x R. (U = spænding I = strøm R = modstand)

Din forudsætning med "den samme strøm" holder ikke. Det eneste konstante i det regnestykke er modstanden R i pæren. Så når spændingen forhøjes, så stiger strømmen også tilsvarende. Altså dobbelt spænding, også dobbelt strøm.  Da effekten P = U x I  får vi effekten i 2. potens

skal vi prøve med "tømrer bliv ved din hammer (sømpistol)


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Kan bare ikke forstå at strøm (A) stiger fordi spændingen (v) gør... virker ikke logisk for mig, men jeg regner jo heller ikke på strøm dagligt, har ikke rodet beregninger på den måde ii +20 år, det er mere pythagoras der vender engang imellem i min hverdag, og ikke Ohm lov... he he

Jo, hammeren/sømpistolen har jeg nok tiere i hånden end min fluke, og bliver der ikke ændret på... he he

Hvis jeg skal komme med et "pædagogisk" billede: Du har en kompressor

med 4 bar tryk (Volt) 

10 m slange (R modstand) åbner hanen,

og der  strømmer X liter luft ud/ min.. (I = strøm)

Du lader nu trykket stige til 8 bar, samme slange (modstand) Så vil jeg mene at der strømmer langt mere luft ud.

Havde KLAVIL sat 2 pærer i serie, ville modstanden være fordoblet, spænding (240 volt) fordoblet, men strømmen ville være den samme, som ved 120 volt. Det ville afsætte 30W i den ene og 30 w i den anden = 60w

Du har sikkert også i din tid som håndværker tabt en arbejdslampe med en alm. pære i. Den lyser så pludselig meget mere. Glødetråden er hoppet over så den er kortere, samme spænding, lavere modstand = større strøm og dermed større Watt. (så længe det varer)

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du har selvfølgelig ret, det var jeg slet ikke i tvivl om, kunne bare ikke lige se det for mig.

Jeg mente bare modstanden over pæren var den samme uanset spændingen, og antog derfor pæren trak den samme "Strøm" og derfor bare en fordobling af effekten heraf.... men du har ret, når dobbelt spænding = dobbelt strøm så fordobles effekten selvfølgelig i 2. potens...
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis