Renovering af gyngestol nr.3

Hej

Er ny her på siden, og ikke rigtig gør-det-selv-kvinde :-)

Jeg vil rigtig gerne have gjort min oldemors gamle gyngestol fin. Den er rimelig slidt og har hvalpebid på den ene fod..

Min tanke var at slibe den med sandpapir og så male den med evt. en træ-spraymaling, så overfladen bliver glat.. Jeg ved ikke helt om det er nok, og om den bliver pæn af det - har i nogle ideer? Og hvad tænker i om farven -nu den er mørk i forvejen?

Billede vedhæftet .. Håber på lidt inspiration
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej NannaMai

Ja sandpapiret slipper du ikke udenom, uanset hvor du vil hen med projektet., men derfra tror jeg du springer rigelig hurtigt til slutningen. Jeg kunne forestille mig at grunder, spartling, mellemslibning, endnu en gang grunder og slibning ville være på sin plads, inden 2 eller flere gange spray med mellemslibning som afslutning. Er den helt ædt op, så kunne det måske også komme på tale at erstatte noget af det gamle træ med en lus (nyt træ som tilpasses), eller i værste fald en helt frisk tilpasset del, om så det er en mede, et stoleben eller andet - held og lykke med projektet

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!

De spidser på mederne som hunde hvalpen har spist, er de blevet så meget kortere, at du let vipper forover, så er det lidt værre.

Men ellers kan de slibes pæne med groft sandpapir. Ellers skal overfladen på stolen slibes med fint sandpapir, eller pudsesvamp. Hvis der er huller kan de spartles, men jeg synes nu at en gammel stol godt må have lidt tegn på at den er brugt. Skal farven ændres er det nødvendigt med grunder, da det dækker bedre. Så 2 - 3 lag maling. Lidt mellemslibning imellem hvert lag, så små knaster ikke forstørres.

OG SÅ NOGET VILD

Det kan faktisk blive meget pæn, hvis du maler den først med den sorte farve over det hele. Så med en anden farve. Bagefter sliber du den øverste farve af, på slidsteder. Sådan at den sorte farve kommer frem på håndtag m.m. Så ser den gammel ud.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Hej NannaMai.

Og velkommen her på LDS.

 

NEJ  

Det gør du bare ikke, for det vil ødelægge stolen for bestandigt, hvor har jeg set mange fine ældre møbler blive ødelagt af en "kreativ" bruger. Jeg er sikker på at du vil fortryde det bagefter, for så er det ikke længere Oldemors stol. Vask den af i mildt sæbevand og har du stadig sådan et lille erieterende kræ der skal smage på alt, kan du gøre som jeg gjorde med knopperne på min bedstefars gyngestol. Dem skulle hunni også smage på, ind til jeg dryppede et par dråber tabacho sovs  på, sikke sjovt den gjorde med tungen.

Hopper lige med på Jørgens vogn her. Hvis det var nyt man ville have, var det nok det man havde købt eller lavet - pas godt på oldemor - det er en fin stol

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også