Frostsikre Betonkar

Hej Alle

Jeg har støbt et betonkar og jeg vil høre om i har nogle gode råd mht frostsikring så betonen ikke revner? Karret er 40 cm dybt og er gravet 5 cm ned i jorden. Under karret er  der lagt 8 cm flamingoplader.

Det er ikke en mulighed at lægge noget over da karret er en del af en skulptur der skal kunne ses hele året.

På forhånd tak.

Venligst,

Peter

 


Retep Neslo

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du har forhåbentligt lavet et afløb i bunden, så karet kan stå tomt vinteren over. Hvis ellers du har bemærke det, så står alle komunal passede springand tørre hele vinteren.

Jeg har set hos en gut der havde japansk have (og dermed meget vand) at han brugte forskellige flamingo plader, som han lagde ud på vandet.

Når det så frøs, var teorien at flamingo pladerne blev ødelagt af isen i stedet for kanterne, når isen udvidder sig.

Men om det virker, det ved jeg godt nok ikke, for hvis der ikke er ret meget vand, vil det jo hurtigt bundfryse, og så er der vel ikke mere at gøre 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Så kan du få nedgravet et varme kabel omkrin karet, så det holdes frostfrit, tror dog det er en halvdyr løsning på el regningen. En anden mulighed er at blande glykol (frostvæske) i vandet, men det er sikkert ikke tilladt p.g.a. dyr der måske drikker af vandet. Du kunne jo hælde en flaske wiskye i en gang om ugen

En god kraftig opløsning af saltvand kunne måske hindre den helt store katastrofe under frostperioder. Om sommeren kunne det formodentelig også hindre algeopblomstring. Som jeg kender lovgivningen er det ikke engang noget ulovligt, man er ude i. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
uha en flaske whisky om ugen lyder som noget der kunne gøre nogle dyr lidt afhængige af at komme ned og drikke :-)
Flamingoen kunne være en mulighed. Hvad med nogle pumper eller lignende?

Retep Neslo

Selvfølgelig kan du sætte vandet i bevægelse, så har det sværere ved at fryse... men selv et vandfald kan fryse, foruden at pumpen skal stå frostfrit, ellers så fryser den bare 

Så er det nok mere venligt at bruge varme, enten et godt varmekabel, eller lade fjernvarmen løbe ud og vende... men det koster !!!

Måske kan du bruge en dykkoger, vand kan ikke fryse, når det koger 

Spøg til side, jeg ville tømme det for vand og dække det over med et fint lille "bur". 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
åh ja... Naturloven er sgu ikke helt så nem at omgås, som færdselsloven

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!

Altså må du indstille dig på et tomt kar i den periode hvor der er frost, du har nemlig også de problem at fryser vandet til is, vil det let kunne sprænge karet da vand der bliver til is udvider sig med enorme kræfter.

ok tak for alle jeres svar. jeg tømmer bassinet!

vh

Retep Neslo

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis