Udluftningskanal isolering

Jeg bor i et hus bygget i 2008, og oplever desværre at udluftningskanalen i badeværelset drypper kondensvand ned i brusekabinen. Jeg var på loftet og der var også vand i isoleringsgranulaten.

Jeg har vedhæftet to billeder. Den røde cirkel viser hvor vandet dryppede ned i isoleringsgranulaten (da jeg tog billedet, havde jeg rodet rundt i det, så det ser tørt ud).

Hvad bør jeg gøre for at stoppe drypperiet? Skal der isolering rundt om plastikudluftningskanalen nede ved granulaten eller hvordan ordner jeg bedst problemet?

Med venlig hilsen,
Michael

 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er du helt sikker på, at det ikke er en utæthed ved udgangen i taget?

Jeg havde lignende problem i mit hus lige efter det var bygget (fra 2005). Er ikke helt sikker, men så vidt jeg husker, var problemet en utæthed ved taget (tror slangen sad løst!?).

Det blev fikset og man valgte at afslutte med et ordentligt fyrværkeri af fugeskum, hvilket jeg ikke helt forstår. Det må være bedre at kunne se evt. utætheder fremfor at evt. vand samler i en skjult lomme bag isoleringsskummet.

Mvh. AllanE
Du har to problemer i dit vand drypperi.

1: Hvis der drypper vand ned fra udluftningen, som jeg regner med kun sker i de kolde måneder, er fordi dit udluftnings rør/slange ikke er isoleret godt nok, hvilket får vanddampen fra dit badeværelse til og kondensere oppe i det kolde rør, og derved løbe tilbage til badeværelset.

2: Hvis vanden løber ud i dit isolering må dit rør/slange være utæt, hvilket gør dine spær og isolering vådt og derved giver gro bund for svamp og råd.

Så løsningen er at tjekke at rør/slange er 100 % tæt, og derefter isolerer grundigt så luften fra badeværelse først afkøles når det kommer ud af taghætten (så vidt muligt)

Venlig Hilsen
Rønbo
Tak for svarene begge to. Jeg går på loftet, tjekker for utætheder og efterisolerer rørerne.

Jeg har tidligere brugt 45mm rullebatts til isolering af mit emhætterør, da det også havde problemer med dryppende kondensvand, men er det det bedste materiale eller findes der noget smartere? (jeg er, som I kan høre, ikke ekspert i den slags).
Så længe det er isolering
Du bestemmer jo selv hvor træls det skal være og arbejde med, personligt kan jeg godt lide og bruge Knauff i ruller, det klør nemlig ikke ret meget i forhold til Isover, Paroc og Rockwool

Venlig Hilsen
Rønbo
Okay, det er godt at vide.

Det jeg har brugt hidtil klør pænt meget på armene . Jeg giver mig i kast med projektet i morgen. Tak for hjælpen!
Selv tak

Venlig Hilsen
Rønbo
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis