Fra gamle lavenergiruder til nye?

Hej

Jeg har trævinduer fra 1998 som egentligt er i ganske god stand. Der sidder nogle Scanglas Climaplus ruder i, som jeg har kunnet læse mig frem til, er lavenergiruder. Mit problem er at jeg synes der er et ganske betragteligt kulde"nedfald" fra vinduerne og at der bliver dannet det traditionelle kondens i hjørnerne af ruderne (vi har en indeluftfugtighed på ca. 55%, og lufter jævnligt ud, så tror ikke at det alene er pga. fugtigheden)

Mit spørgsmål går på; kan det svare sig / vil det hjælpe at udskifte glassene til nye lavenergiruder med varm kant? Det er en 20mm (4-12-4) rude der sidder i nu - og det samme vil den nye være.

VH
Carsten


 

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tivler på det vil hjælpe det store...
Jeg monterede et par nye vinduer og terrassedør her i efteråret, og der kommer også kondens i hjørnerne. Det er svært at undgå i denne tid, hvis ikke du lufter ud konstant - er i hvert fald min erfaring. Vinduerne i resten af huset er fra 2005, og det er samme historie.
Vil tro der skal et genveks anlæg til, hvis det skal helt til livs.
Hej
Tak for svar. Det er egentligt ikke kondensen der er "hovedproblemet", men mere at hvis man sidder tæt på vinduet, kan man mærke at der kommer kold luft (det er ikke utæt, men man kan mærke den kolde overflade). Det er her jeg tænker på om en ny energirude vil være varmere end den eksisterende energirude.

VH
Carsten

 

Ok. Med et nyt vindue bør der ikke være kuldfald som du beskriver det der... Det er der i hvert fald ikke fra nogen af vores.
Synes i øvrigt heller ikke der bør være kuldfald på den måde fra vinduer fra '98 - så gamle er de da heller ikke.

Kunne det ikke tænkes at kulden hommer ind ved karmen gennem hulmuren, fordi der er en utæt/manglende dampspærre på stedet ???  

Har selv 15 år gamle plastvinduer, der er aldrig fugt  på indersiden af ruderne, kun ydersiden. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Det afhænger nok lidt af... Altså vinduesglas vil altid være køligere, når det er koldt udenfor... Jo større glasfladen er, des større vil problemet være, så med store vinduesfacader er der ikke meget at gøre, udover store tunge gardiner. Vinduesglas er blevet meget bedre med årene, men et mirakel er der dog ikke opstået endnu, så sammenlignet med en velisoleret vægkonstruktion, vil det altid føles koldt. Det er jo så en af ulemperne ved at afskaffe radiatorerne., som ellers ville blande kold og varm luft, og sørge for en forholdsvis god blanding og strømning af rumluften

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Annonce

Der er tale om danebrogsvinduer som sidder i et gammelt hus fra 1929, så der er slet ingen dampspærre. 


 

Der er tale om danebrogsvinduer som sidder i et gammelt hus fra 1929, så der er slet ingen dampspærre. 


 

Skrevet af Poppe på 09-12-2014 19:00

Der er tale om danebrogsvinduer som sidder i et gammelt hus fra 1929, så der er slet ingen dampspærre. 

Det vil sige, der ingen form for hulmursisolering er til stede ???

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Jo - jeg har fået hulmursisoleret overalt for 2 år siden (med papiruld) ca. 50-75 mm isolering/hulrum.


 

Skrevet af Poppe på 09-12-2014 19:25

Jo - jeg har fået hulmursisoleret overalt for 2 år siden (med papiruld) ca. 50-75 mm isolering/hulrum.

Kunne godt mistænke kulden kom fra hulmuren. Men det kan du bedst selv konstatere. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis