Installation af ventilationsanlæg, ønsker jeres kommentarer

Hej alle LDS'ere.

Jeg skal i gang med at installere et ventilationsanlæg i huset som "gør-det-selv" løsning og vil meget gerne have jeres gode råd med på vejen.
Jeg har læst igennem stprt set alle tråde om emner her på LDS, og har prøvet at gøre dem til grundlag for min udformning af vores system.

Jeg regner med det bliver et Genvex Ge Energy 1, med bypass og fugtstyring, da jeg kan få det ca. 3.000 billigere end Nilan Comfort 300 og jeg ikke kan finde nogle reelle fordele ved Nilan, som skulle retfærdiggøre merprisen. Genvex betjeningsmodulet virker også mere tidssvarende, da det er med digitalt interface. Men hvis I har info der gør Nilan til et bedre valg, hører jeg meget gerne efter. 

Huset er 14 m x 8 m, 110 m2 i ét plan med uopvarmet loft, byggeår 1965.
Dvs. der er ca. 135 m3 luft som skal skiftes i timen.

Jeg har prøvet at regne lidt på dimensioneringen og lavet vedhæftede skitse. 

De 2 hovedstrenge er i Ø160 mm med 1200mm faste lyddæmpere og alle forgreninger er i Ø125mm med 900mm lyddæmpere, derved skulle jeg gerne holde mig under 2 m/s på hovedstrengene og under 1 m/s på forgreningerne, og med så meget overdimensionering på rør og ind/ud-blæsningsventiler at støj undgåes.
Jeg vil såvidt muligt gerne undgå flexible støjdæmpere, da jeg læser mere skidt end godt om dem.

Vil I mene at dimensioneringen er OK? - hvis ikke, kan jeg uden problemer gå op på 200mm på hovedstrengene for at sikre overdimensioneringen.

Vi vil for enhver pris undgå støjgener og træk fra systemet mest muligt, da vi begge er ekstremt følsomme overfor især støj. 

Vi skal efterfølgende have efterisoleret loftrummet med træfiberuld, så isoleringen af rørerne bliver ikke noget problem. (træfiberuld virker som det oplagte valg til vores loft pga. f.eks. dårlige dampspærrer)

Jeg håber I vil bruge tid på at kommentere på mine planer, gode som dårlige, da jeg ved der efterhånden er mange brugere herinde som har været igennem det samme som jeg skal til.

 

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh.
Martin.

Hej alle LDS'ere. Jeg skal i gang med at... Vis hele indlægget
35 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Så fik jeg snakket med en ventilationsmand ang. indreguleringen af anlægget.

Han foreslog at jeg brugte spjæld på alle sug ind/ud før lyddæmperne, det ville gøre det nemmere at indregulere anlægget og minimere evt. støj fra ventilerne, da trykket allerede var justeret ned ved spjældet.

I alle de tråde jeg har læst her på LDS, er der stort set ikke nævnt noget om spjæld til regulering. Er det unødvendigt med spjæld, specielt på et så lille en installation som mit?

Hvad siger I?

Hej Sten,

Undskyld jeg har helt overset dit svar.

Det var ikke hos tyskvvs jeg købte selve anlægget, men alt tilbehøret.

Dem kan jeg i øvrigt kun anbefale, da de var klart billigst, og jeg kunne returnere det jeg ikke brugte.
Hvor købte du selve anlægget ?
Din ventilationsmand har ret i at det vil være en god ide at du montere nogen indreguleringsspjæld, især når du har overdimensioneret dine kanaler og derfor kan skabe støj i de ventiler der er nærmest anlægget.

Når du skal indregulere dit anlæg skal du regne med et luftskifte på 0,5 i timen regnet ud fra nettoarealet. Udsugning toilet/wc 54 m3/h bryggers 45 m3/h resten i køkkenet. Indblæsningen fordeler du bedst muligt i alle rum.

Du skriver at du vil køre fugtstyring. En god ide vil være at sætte en begrænsning på det der svare til 1,1 m3/h pr m2

Anders
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis