Installation af ventilationsanlæg, ønsker jeres kommentarer

Hej alle LDS'ere.

Jeg skal i gang med at installere et ventilationsanlæg i huset som "gør-det-selv" løsning og vil meget gerne have jeres gode råd med på vejen.
Jeg har læst igennem stprt set alle tråde om emner her på LDS, og har prøvet at gøre dem til grundlag for min udformning af vores system.

Jeg regner med det bliver et Genvex Ge Energy 1, med bypass og fugtstyring, da jeg kan få det ca. 3.000 billigere end Nilan Comfort 300 og jeg ikke kan finde nogle reelle fordele ved Nilan, som skulle retfærdiggøre merprisen. Genvex betjeningsmodulet virker også mere tidssvarende, da det er med digitalt interface. Men hvis I har info der gør Nilan til et bedre valg, hører jeg meget gerne efter. 

Huset er 14 m x 8 m, 110 m2 i ét plan med uopvarmet loft, byggeår 1965.
Dvs. der er ca. 135 m3 luft som skal skiftes i timen.

Jeg har prøvet at regne lidt på dimensioneringen og lavet vedhæftede skitse. 

De 2 hovedstrenge er i Ø160 mm med 1200mm faste lyddæmpere og alle forgreninger er i Ø125mm med 900mm lyddæmpere, derved skulle jeg gerne holde mig under 2 m/s på hovedstrengene og under 1 m/s på forgreningerne, og med så meget overdimensionering på rør og ind/ud-blæsningsventiler at støj undgåes.
Jeg vil såvidt muligt gerne undgå flexible støjdæmpere, da jeg læser mere skidt end godt om dem.

Vil I mene at dimensioneringen er OK? - hvis ikke, kan jeg uden problemer gå op på 200mm på hovedstrengene for at sikre overdimensioneringen.

Vi vil for enhver pris undgå støjgener og træk fra systemet mest muligt, da vi begge er ekstremt følsomme overfor især støj. 

Vi skal efterfølgende have efterisoleret loftrummet med træfiberuld, så isoleringen af rørerne bliver ikke noget problem. (træfiberuld virker som det oplagte valg til vores loft pga. f.eks. dårlige dampspærrer)

Jeg håber I vil bruge tid på at kommentere på mine planer, gode som dårlige, da jeg ved der efterhånden er mange brugere herinde som har været igennem det samme som jeg skal til.

 

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh.
Martin.

35 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg mener at rørene og de små lyddæmpere er overdimensionerede, men det lyder til at være med vilje.
Du skal huske fleksible forbindelser imellem anlæg og rør, både de 2 hovedkanaler og ind /ud blæsning igennem tag/gavl.
Ligeledes bør anlæg placeres på et lyddæmpende underlag. Jeg foreslår en krydsfinerplade fast gjort på spær, rockwool støbebats , og et par beton fliser ovenpå. Så har du isoleret motor vibrationer væk fra bygning. Også selvom anlægget er med gummifødder.
Rørene bør isoleres med lamel måtter, selv om du efterfølgende isolerer med indblæsnings isolering

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for input elmand, det skulle jeg selvfølgelig have nævnt i mit 1. indlæg. Men installationen af enheden bliver som du nævner det

Hvorfor mener du det er nødvendigt med lamelmåtter til rørene? - jeg mener ikke at være stødt på det før, ej heller i producentens foreskrifter. Indblæsningen skulle jo gerne gøre at isoleringen lægger helt tæt på rørene.
Det kommer selvfølgelig an på hvor meget isolering du blæser ind. Rørene (160 mm )monteres oftest på rør bærere (30-40 mm)oven på spærene, (100 mm). Så fra loft til overkant rør har du så mindst 300 mm. Så du skal have et ordentlig lag isolering på før du er sikker på 100 mm over rør.
Jeg har set i tidligere tråd om samme emne, at "de professionelle" argumenterer for separate lamelmåtter, så vent og se der skal nok komme flere argumenter på banen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det ser spændene ud. Jeg har selv eget lidt med tanken om at få sådan et anlæg op i mit eget hus. Hvad har du fundet det Genvex Ge Energy 1 til i pris? Det ligger ca til 16.650.- lige med en hurtig tur på google, men kan jo være du har fundet det billigere et andet sted.
Nu har jeg ikke selv sat mig så meget ind i det endnu, da jeg kun flyvsk har leget med tanken om det, men hvis du har nogle links til nogle artikler, tråde eller lign, omkring emnet du synes er gode, må du da gerne lige skrive dem her
Hej.

Er igang med at monteret samme system (dog med nilan enhed) i mit hus, årg 70, 124 kvm.

Nu ved jeg ikke hvor store udgangene på Genvex er, Nilans er Ø 160, og vil mene du ikke vinder noget synderligt ved at gå op i Ø 200 rør, hvis maskinen alligevel kun har Ø 160 indgang/udgang.

Jeg har dog ikke lyddæmpere på hoved strengen, kun flexible slanger, da min ventilations mand ikke mente det var nødvendigt.
Lyddæmperne til hvert rum var mere end nok.

Har ført Ø160 helt ud til hver rum, så kun lyddæmper 600mm og bøjningen og røret gennem dampspærren er Ø 125.

Maskinen har jeg placeret så langt væk fra stue og sove værelser som muligt, netop for ikke at blive generet af larm fra maskinens vibrationer.

Venlig Hilsen
Rønbo
Annonce
Lyder som om det er rigtig dimensioneret, både hovedstrenge og de små rør har en fin størrelse, absolut ingen grund til at gå ned i størrelse. Lyddæmpere kan du kun have for lidt af, vi har samme løsning, har et par steder valgt flexdæmpere på de små rør. Dine rør ligger du direkte på dine spær, der ved får du dem så langt ned i isoleringen som muligt
selve anlægget har placeret på 4 gummiklodser, det står for øvrigt lige over soveværelset du kan ikke høre det, ingen grund til mærkelige konstruktioner med fliser krydsfinere og isoleringsplader, du kan købe et sæt med klodser og vandlås til monteringen.
men husk til sidst at få det regulret rigtigt ind når du er færdig

Tak for alle svarene, det er dejligt med jeres input

Indreguleringen bliver gjort af en fagmand, det kan/vil jeg ikke rode med selv.

Hvad er jeres umiddelbare vurdering af ventilernes placering og antal, er det OK - vil det give det rigtige/problemfrie flow i huset?

Hvad er jeres erfaring med tilslutningen af forgreningerne til hovedrørerne, vil der være noget sparet i at bruge T-stykker med 45 gr. studs frem for 90 gr.i sådan et lille anlæg som mit?
Retningslinierne fra Energistyrelsen siger 45 gr, men de er svære at finde i butikkerne rundt på nettet, så det tyder ikke på de bliver brugt ret meget.

De få steder hvor jeg har en 90 gr.bøjninger på forgreningerne, laver jeg i øvrigt som 2x 45 gr.

Rønbo/Bai7200:
Jeg har enkelte steder læst, at det kunne være et problem at lave forgreningerne i Ø125 eller større, da det kunne medføre problemer med at opretholde tryk nok til hele systemet.
Har du oplevet nogle problemer med at føre det hele i Ø160mm? - eller at gå ned i str. i ventil i fht. føderøret (hvilket er det modsatte af de anvisninger jeg har fundet frem til).

 

Syntes dine ventiler se fine ud, dog forstår jeg ikke du har lavet to indblæsninger i stuen?
En enkelt 125 ventil skulle nok kunne flowe de kubikmeter som er nødvendige.

De afgreninger jeg har lavet i mit anlæg, er lavet med almindelige tee i Ø 160, der vil måske være en smule og hente i effektivitet, men da jeg kun har brugt 3 tee, regner jeg ikke med det er noget som ville kunne mærkes synderligt.

Med hensyn til store rør, så vil det altid være rent effekt mæssigt, bedre med store rør, da tryktabet i dem vil være lille (dog til en vis grænse, på en tidspunkt vil man jo kun opnå en lille forbedring).
Problemet med store rør og ikke kunne holde tryk, vil kun komme hvis de er utætte, har tapet alle mine samlinger med ventilations tape (alutape).


Venlig Hilsen
Rønbo

Skulle jeg komme med en forenkling, kunne du vælge 160 mm det første stykke ind i stuen, og så lade afgrening "bagud for anlæg" går ud fra denne gren. Eller som foreslået, kun have en ventil  i den stue.

Ligeledes til bryggers /køkken, lade dem være fælles om en 160 mm gren. Det er ikke bedre at komme fra den samme kanal.

125 mm 45 grader kan fåes som PÅSTIK. Altså T afgrening direkte på røret. Men det er ikke så enkelt at lave. Hovedkanal ligger over spærene, men med en 30 graders bøjning efter afgrening, kan du dykke grenrør ned imellem spærene, så de kommer længere ned i isolering.

Det er nok kun en principtegning, men jeg ville lægge hovedrørene, længere ude, så de ikke generer / generes af gangbro.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
På vores Dantherm HCV 5 har vi Ø160 fleksible dæmpere på indblæsning og udsugning (mellem anlæg og hovedrør) men ikke nogen på friskluft og afkast. Det fungerer fint uden. Friskluft tages fra ydervæg og afkast er ført til kip i taghætte.
Der er yderligere 25 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis