fugt i ydervæg (en stens væg)

Hej Lav-det-selv-folkens.

Jeg har et ellers godt hus fra 1950, hvor hele huset er blevet hulmursisoleret, borset fra vores entre, som er lavet i enkelsten(uden hulmur) og kunne derfor ikke isoleres. Entreen er ca. 12 m2.

Når det bliver vinter og koldt, kommer der ofte fugt nederst på denne væg. Vi har en radiator i vores entre som sørger for at rummet er varmt. Men der kommer fortsat fugt nederst på væggen.

Det er som om der trækker fugt op nedefra.

Har i nogle tips og tricks til hvordan dette problem kan løses?

Jeg har hørt man kan få lagt pap/asfalt ind i væggen. Men hvis der var andre metoder, hører jeg dem gerne.

(billedet er ikke mit, men det ligner - dog i mindre grad hos mig - og på murstens væg)

Hilsen Kasper.

 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvordan er underlaget under gulvet? Ligger entreen hævet eller i niveau? Er der noget på ydersiden af muren som kunne skærme og give fugt indenfor?
Hej Picarro.

Underlaget i entreen er beton gulv, uden varme desværre. Rummet er kun opvarmet via en radiator.

Gulvet er under niveau i forhold til resten af huset (man går lige ind i entreen, og så 30 cm. op for at komme ind i resten af huset).

På ydersiden er der intet tæt på, kun grus og fliser i niveau.

Hilsen Kasper.

Mangler der ikke udluftning i jeres forgang/entre ???


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Kig efter om der er fald væk fra husmuren.
Står der noget i det hjørne der hindrer luft cirkulation? Det er formegentligt dårlig cirkulation som Leif er inde på.
Hvilket rum er der på den anden side?
Holder i døren lukket eller trækker der varm fugt luft fra evt bad/køkken ud i gangen som så kondensere på væggen?
Hej igen.

Der er ingen udluftning i vores entre. Vi forsøger at lufte ud så ofte som muligt. Men ingen direkte udluftning.

God pointe med faldet væk fra huset, det tjekker jeg lige.

På den anden side af væggen er der intet, det er hjørnet af huset ud mod indkørslen, hvor det er værst.

Varm luft kan godt være et problem, da vi har vaske/tørretumpler i samme rum.

Vil en udluftningsventil hjælpe tror i?

Hilsen Kasper.
Annonce
ok med vaskemaskine og tørretumbler har du sikkert for høj luftfugtighed i rummet. Anskaf dig et hygrometer, så du kan holde øje med det.
Problemet opstår fordi varm luft kan indeholde mere fugt end kold luft. når den varme fugtige luft ramme din kolde ydervæg kondensere fugt og der opstår grobund for skimmel. det opstår typisk i hjørner fordi det er der der luften står stille.
Det vil hjælpe at få lavet noget udluftning. evt en fugstyret udsugning.
og så naturligvis at få isoleret væggen udvendigt.
Er jeres tørretumbler med udtræk eller kondensator? Jeg ville altid installere en aftræksblæser i et rum med vaske/tørretumbler. Gerne fugtstyret til en 60-70%. Så er man sikker på at der bliver luftet ordentligt ud når der bliver vasket.
Skrevet af KasperK på 08-12-2014 13:58
Hej igen.

Der er ingen udluftning i vores entre. Vi forsøger at lufte ud så ofte som muligt. Men ingen direkte udluftning.

God pointe med faldet væk fra huset, det tjekker jeg lige.

På den anden side af væggen er der intet, det er hjørnet af huset ud mod indkørslen, hvor det er værst.

Varm luft kan godt være et problem, da vi har vaske/tørretumpler i samme rum.

Vil en udluftningsventil hjælpe tror i?

Hilsen Kasper.

Uf uf uf, det kan vel nærmest ikke gå andet end galt uden udluftning og kolde vægge.  

En udluftningsventil er for lidt da den ikke alene vil sikre udskiftning af luften i rummet, der skal formodentelig et par stykker mere til alt efter hvordan rummet er indrettet.

I øvrigt er træplader/tapet en lækkerbisken for skimmel. Hvis murene var kalket, som de ville have være i gamle dage, havde i formodentelig ikke problemet.

Hvordan er det nu, i smider også jeres våde overtøj i forgangen/entreen ???  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Vores tørretumbler er med kondensator, altså sådan en man selv skal tømme for vand.
Vil overveje at få lavet et hul i muren til udluftning i nærmeste fremtid så!

Vores mur er pudset op og malet, ikke som på billedet.

Vi har sjældent vådt overtøj, og når det sker bliver det hængt på i vores toilet.

Tak for jeres svar

Hilsen Kasper

Hej Kasper

Jeg er ret sikker på at årsagen til de sorte plamager (skimmelsvamp) er den manglende isolation. På grund af den manglende isolering, er væggens temperatur lavest i hjørnerne. Temperaturen på væggen bliver om vinteren så lav, at den når under luftens dugpunkt, dvs luftens fugtighed udfældes på den kolde væg, som derfor bliver fugtig og giver grobund for skimmel. Der er to løsninger 1) hæv temperaturen på væggen ved at isolere den eller 2) sænk fugtindholdet i luften ved MASSIV udluftning.

1) er afgjordt den nemmeste og sikreste.

2) lyder meget enkel, men er i praksis svær, fordi der skal virkelig luftes ud, og der kan nemt opstå lommer hvor der ikke er så stor luftudskiftning. Der skal tilføres meget varme for at kompensere for varmetabet, ligesom der ikke må komme fugtig varm luft fra husets andre rum ud i entreen.

God fornøjelse, mvh Janus

 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også