Befæstning af bænk til betonvæg

Hej

Jeg har en akseplanke (240x40x3 cm) som jeg skal have ophæng på en betonvæg med nogle kraftige hyldeknægte (fx. T-PROFIL 300X400MM, se vedhæftet). Planken skal fungere som bænk, til et matchende askeplanke bord.

Mit spørgsmål ligger I hvor mange hyldeknægte jeg skal anvende, og hvilke skrue/bolte/plugs skal jeg sætte dem op med ? 

Selve planken vejer ca. 20 kg. og der skal gerne være plads til 4-5 personer. Så en hurtigt oveslag siger at bæreevnen skal være omkring 400 kg. Hyldebærernes maxs belastningsevne på 250 kg. stykket, så det svageste led er helt sikkert befæstelsen i væggen.

Gode råd og ideer modtages gerne :-)

/Dan

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville nok sætte 4 hyldeknægte under, en i hver ende, og to i midten, og så skrue det hlee fast med nogle gode store murankre. Tag forbi det lokale byggemarked og køb de største skruer der passer gennem hullerne i hyldeknægten. Så er du sikker på at det holder, også når 5 granvoksne mænd beslutter sig for at danse på den.

Hej Dan.

Og velkommen her på LDS.

Du skal bruge  stål expantions bolte hvis det er en beton mur, og det er meget vigtigt at de huller du bore ikke er større end at expanderen lige kan presses ind i hullet. De hylde knægte du omtaler er forhåbentligt dem af galvaniseret jern. Jeg ville nok også anbringe 4 styk under, men du er nød til også at have nogle ben på, for når man sætter sig på kanten af bænken er brækket væsentligt større.

Hovsa så ikke lige billedet, men de er fine nok

Til beton er gennemstiksankre det bedste. Navnet hentyder til at man borer direkte igennem hullet og banker så skruen igennem hullet i hyldebærer, ( de kan skrues af igen, men skruen skal skæres af når engang bænken bliver umoderne. Her er et eksempel, men du skal nok have 8 mm x 80

http://www.byghjemme.dk/shop/expand...IXaxGcXLUA


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Til beton er gennemstiksankre det bedste. Navnet hentyder til at man borer direkte igennem hullet og banker så skruen igennem hullet i hyldebærer, ( de kan skrues af igen, men skruen skal skæres af når engang bænken bliver umoderne. Her er et eksempel, men du skal nok have 8 mm x 80

http://www.byghjemme.dk/shop/expand...IXaxGcXLUA


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej

Tak for svarerne.

Der lyder til at være enighed om at ekspansionsbolte er vejen frem.

Det skal monteres i et lejet hus, hvor let er det at fjerne disse bolte når vi fraflytter lejemålet ?

Jeg har været ude om kigge på hyldeknægtene, og det er plads til en Ø6 bolt. Jeg fandt ekspansionsbolte i M6 x 45 og M6 X 9.

Skal jeg ikke gå efter de længste ?

/Dan

Expantionsbolte er ikke nemme at fjerne igen, du kan skære det af der stikker uden for muren.


Du kan bruge slagankre hvis muren er stabil, det er en bøsning med indvendigt gevind, og så skruer man en bolt i.
bore du lidt for dybt så de kommer lidt inden for muren, kan hullerne nemt lukkes med cement (slagankrene bliver så siddende)

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis