lovkrav vedr. EL

Jeg har solgt min andelslejlighed. Bygningen er fra 1933 og der er ikke fortaget større renoveringer i den tid jeg har haft den (købte den januar 2010)

Jeg har fået sat 3 nye stikkontakter op i køkkenet(uden jord) og et nyt hpfi relæ. Ellers er installationen som da jeg købte lejligheden.

Lejligheden er solgt, og køber har været ude med en byggesagkyndig, som siger der skal være jord i stikkontakterne. (lovkrav)

Det har jeg dog ikke kunne finde noget omkring, og har også fået af vide det ikke er et lovkrav..

Men køber holder fast på at det er det. Nu har jeg bedt om dokumentation for denne påstand.

Dog er jeg selvfølgelig nysgerrig på hvordan det forholder sig. Jeg har kigget i stærkstrømsbekendtgørelsen, men kan ikke lige finde noget om det (uden tvivl mig der ikke kigget det rigtige sted)

Og så blev jeg anbefalet at spørge herinde, så håber i kan hjælpe.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et nogenlunde overskueligt sted at se reglerne for forskellige perioder, er i eleftersynshåndbogen, som bruges ved eltejk i forbindelse med salg:

http://www.eleftersynsinfo.dk/sites/default/files/H%C3%A5ndbog%20revision%203.pdf

I dit tilfælde i afsnittet om køkken fra side 30:

"I boliger som er opført før 1. april 1975 og hvor der er installeret HFI/HPFI‐afbrydere, tillades beskyttelseslederen udeladt i den del af installationen, der anbringes inde i selve boligen (men ikke i fx garager, car‐porte, udhuse og i det fri). Undtagelsen gælder også ved udvidelse af installationen i boliger opført før 1. april 1975."

Så jeg vil mene, at installationen er lovlig.
Det er ikke noget jeg selv har rodet med...

Installatøren som satte det op, siger der ikke er noget lovkrav..

Men køber's byggesagkyndig siger noget andet, og det "tror" hun mest på..

Jeg har bedt om dokumentation, men vil selvfølgelig gerne sikre mig.
Skrevet af osbech på 08-12-2014 09:40

Jeg har solgt min andelslejlighed. Bygningen er fra 1933 og der er ikke fortaget større renoveringer i den tid jeg har haft den (købte den januar 2010)

Jeg har fået sat 3 nye stikkontakter op i køkkenet(uden jord) og et nyt hpfi relæ. Ellers er installationen som da jeg købte lejligheden.

Lejligheden er solgt, og køber har været ude med en byggesagkyndig, som siger der skal være jord i stikkontakterne. (lovkrav)

Det har jeg dog ikke kunne finde noget omkring, og har også fået af vide det ikke er et lovkrav..

Men køber holder fast på at det er det. Nu har jeg bedt om dokumentation for denne påstand.

Dog er jeg selvfølgelig nysgerrig på hvordan det forholder sig. Jeg har kigget i stærkstrømsbekendtgørelsen, men kan ikke lige finde noget om det (uden tvivl mig der ikke kigget det rigtige sted)

Og så blev jeg anbefalet at spørge herinde, så håber i kan hjælpe.

Den byggesagkyndige, du omtaler, er han/hun også el-sagkyndig? Det tyder det ikke på. Det er, som jenshøj skriver.  Se det link, jenshøj har skrevet side 30.

Dokumentation fra den byggesagkyndige får du næppe.

 

 

 

 


fase
Også derfor jeg har bedt hende fremsende dokumentation om det lovkrav hun siger der er...

Så tænker jeg det går lidt i sig selv.. Jeg vil bare gerne være på forkant inden hun overtager den, så jeg ikke skal til at "slås" med andelsforeningen hvis hun skriver det på som "fejl & mangler".

Nu er der kommet dokumentation på at det ikke er et lovkrav (link fra jenshøj).

Hvis det viste sig at der skulle være jord, så ville jeg naturligvis få det udbedret. Men jeg gider ikke betale for noget "bare fordi"

Jeg har prøvet noget af det samme i sin tid da jeg solgte mit hus, køberen prøvede med flere tiltag som hvergang endte med at han selv måtte betale. Første klage var at der ikke var en tysklands antenne, men han havde da set antennen da han købte !

Anden gang var det en kompost bunke bagerst i haven han ville have jeg skulle betale for at få fjernet.

Jeg erfarede så et års tid senere at køberen slet ikke havde betalt termin så han var røget på tvangs aktion.

Jeg har selv solgt en andelslejlighed. I dag er det et lovkrav at andelslejligheder for lavet et "el tjek" inden lejligheden saelges. dette tjek koster ikke mere end 1000kr

Troede faktisk at alle andelsforeninger idag havde et krav om at der blev lavet et eltjek inden salg af lejlighed ?

Jeg havde en opvaskemaskine som ikke var jordet. Det var ulovligt og skulle udbedres.


http://pro-tools.dk Markedets bedste håndværktøj
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis