Opvarmning af kælder

Hejsa,

MIn kæreste og jeg har købt et hus, og vi vil gerne gøre kælderen lidt mere "venlig" - kælderen har et grundareal på 90 kvm. 

Første tanke var, at få lavet et omfangsdræn og isoleret kælderen. Hererfter finde en varmekilde - nok fjernvarme. 

Nu viser det sig imidlertid, at jorden under huset også er meget fugtig, hvorfor der nok vil ske en optræning af fugt fra jorden - selvom vi dræner rundt om huset eller er det noget jeg helt har misforstået?

Vi har derfor overvejet om vi bare skulle sætte en pillebrændeovn op og slutte på den eksisternede skorsten... 

Hvad er jeres tanker om det- eller er den en anden mere smart vej at gå som vi ikke har overvejet?

 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvordan ved du at jorden er fugtig under huset, står der vand op i kælderen ? ? Omfangsdræn vil altid hjælpe også under huset, idet du jo sænker vandtrykket udefra. Så med mindre der kommer en kilde (et væld) op under huset, så vil det hjælpe.

Jeg har selv fået min kælder tør, selv om der kom 3 væld op da jeg gravede gulvet ud. De kom tommelfingertykke, og ca 20 mm op, så der var konstant tryk på. Her var det nødvendigt at lave dræn under gulvet.

Med hensyn til varmekilden, så kommer det jo an på prisen på fjernvarme, er det i huset i forvejen, eller skal der betales tilslutnings bidrag også. Og hvad skal kælder bruges til. Det er de overvejelser du må tage.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej ev elmand

Har observeret det ved, at jeg fandt et sted i kælderen, hvor der var lagt nogle gasbeton blokke som en slags "kasse" - da jeg flyttede disse var der frit udsyn (indefra kælderen) til hvor langt ned fundamentet går og der var det tydeligt vådt. Men der stod ikke decideret klart vand.

Vi har fjernvarme i forvejen og den kommer ind i kælderen. Men så skal vi nok sætte en 4-5 radiatorer op- Det var bare hvis vi kunne undgå disse :-)
Der ville jeg være fortrøstningsfuld, med hensyn til omfangsdræn, det lyder som det rigtige. Enhver brændeovn varmer jo mest hvor den står, så radiatorer giver en bedre udnyttelse fordeling af varmen. Held og lykke med projektet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Afhængig af hvor godt etageadskillelsen er isoleret, så kan det jo også give gevinst ovenpå at have kælderen opvarmet. Hvis ikke isoleringen er noget at skrive hjem om, så bliver der nok ikke så fodkoldt ovenpå, når kælderen bliver varmet op. Har I gulvvarme betyder det selvfølgelig ikke meget for temperaturen, men så kunne det evt. sænke forbruget på pågældende sløjfe.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!

Meget fornuftigt er der sagt allerede i denne tråd.

Jeg vil primært slå et slag for pillebrændeovnen. Jeg har selv lige købt en til min kælder. Den er dog ikke leveret endnu.
Jeg har før prøvet at have brændeovn dernede, men det er altså for besværligt at skulle rende til og fra hele tiden.

Luftfugtigheden styrtdykker i din kælder når du for varme på, og det er ikke nødvendigvis varmen i sig selv der gør det. Varme er godt, men en regulær forbrænding med dertil udskiftning er af luften er meget bedre
En pilleovn/brændeovn bruger ca 4m3 luft pr kilo brændsel den brænder af. Det giver et meget stort luftskifte og sammen med varmen giver det altså en enorm udtørring der er gavnligt for enhver kælder.
Jeg ved ikke hvor travlt du har med at få truffet en beslutning, men jeg regner med min pilleovn er i drift om 1 måned ca. Den er købt, men står ved forhandleren da jeg er ved at pudse vægge og lave lofter
Så kan jeg jeg komme med flere erfaringer til dig.

Jeg kan se du bor i 5800 og det er jo ikke langt væk

Annonce
Skrevet af Kasperkk på 08-12-2014 20:41

Meget fornuftigt er der sagt allerede i denne tråd.

Jeg vil primært slå et slag for pillebrændeovnen. Jeg har selv lige købt en til min kælder. Den er dog ikke leveret endnu.
Jeg har før prøvet at have brændeovn dernede, men det er altså for besværligt at skulle rende til og fra hele tiden.

Luftfugtigheden styrtdykker i din kælder når du for varme på, og det er ikke nødvendigvis varmen i sig selv der gør det. Varme er godt, men en regulær forbrænding med dertil udskiftning er af luften er meget bedre
En pilleovn/brændeovn bruger ca 4m3 luft pr kilo brændsel den brænder af. Det giver et meget stort luftskifte og sammen med varmen giver det altså en enorm udtørring der er gavnligt for enhver kælder.
Jeg ved ikke hvor travlt du har med at få truffet en beslutning, men jeg regner med min pilleovn er i drift om 1 måned ca. Den er købt, men står ved forhandleren da jeg er ved at pudse vægge og lave lofter
Så kan jeg jeg komme med flere erfaringer til dig.

Jeg kan se du bor i 5800 og det er jo ikke langt væk

 

Glæder mig til at høre, hvad du finder frem til. VI har ikke mere travlt end at vi har nok uldsokker vi kan tage på...

Meeen til næste vinter vil vi gerne have, at vi har et hus med større komfort - og der vil en varmere kælder nok hjælpe godt til. 

Men er også nysgerrig på, hvor meget det egentlig koster at få sat denne dims op og at holde dne kørende. For alternativet for os er, at vi bare smækker nogle radiatorer op dernede. 

Nå, men i første omgang skal jeg have fundet nogle brugbare tætningslister itl døre og vinduer. De er i klassen utætte/overhovedet ikke tætsluttende :S

Ny tråd følger om det - for det er et mareridt. 

 

Nå, men i første omgang skal jeg have fundet nogle brugbare tætningslister itl døre og vinduer. De er i klassen utætte/overhovedet ikke tætsluttende :S

Hvis din kælder er fugtig, er det kun en fordel at der er udskiftning af luften gennem utætte døre og vinduer.
Skrevet af jenshøj på 10-12-2014 12:16
Hvis din kælder er fugtig, er det kun en fordel at der er udskiftning af luften gennem utætte døre og vinduer.

 

My bad - jeg var lige en tankerække videre... jeg var i stueplan med det med tætningslisterne, men det var ikke just fordi, at det fremgik tydeligt. 

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis