Termostat med reduktion

Hej jeg kunne godt bruge hjælp til, få en forståelse af hvordan en termostat med reduktion til en radiator virker. Det er selve reduktionen som jeg tænker på! Jeg kan se at den kan drejes n  og til 1 - 6. Mit spørgsmål er, hvad skal den stå på for at få den bedste varme ud. Det er en kold værelse så jeg har brug for at radiatoren er så varm som mulig, Er det bedts at stille termostaten højt og redutionen på fx 5 eller hvordan Går ud fra at 6 er den højeste reduktion??

Håber I kan Hjælpe tak

mvh alte

 


<p>&#160;</p>
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Termostaten stilles på den temperatur du vil have. Så lukker den af når temperaturen er nået. Ellers er der åben alt det somreduktionen tillader. Hvis du mener at reduktion er højst når den står på 6, må du jo stille den på 1. Så er der mindst reduktion.
Men det er da bare at prøve, termostat helt op og reduktion helt ned.
Men har du fjernvarme, skal du være opmærksom på at det koster. Der bør man have sine radiatorer til at være næsten kolde ved bunden. Med eget fyr har det ingen betydning.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvis du har høj reduktion får du den ikke "så varm som mulig" Så du må prøve dig frem, så du kan starte med kun lidt reduktion, og så termostaten på et sted hvor temperaturen passer dig. Lad det stå en dag, til temperaturen har stabiliseret sig. Sæt så reduktion op (langsommere gennemstrømning) uden at flytte termostat. Kan du stadig holde varmen er det ok.
Har du fjernvarme ??

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Forinstilling ændre vandmængden til radiator, beregnet efter m2. Se evt side 1.30- 1.31 http://dk.varme.danfoss.com/PCMFiles/14/pdf/Danish/pdf/VVS_guide_07/01_Radiatortermostater_og_ventiler_01.pdf
Jeg er med på det i skriver, og jeg som også gjort som i har beskrevet. jeg har stillet reduktionen på 4 og termostaten på 3 og det ser ud til at virke. Men hvad er formålet med reduktionen, det tror ikke jeg helt har forstået endnu.

<p>&#160;</p>
Annonce
Formålet er og kun sende den mængde vand ud til hver radiator, der er nødventig. Så fx. den sidste radiator på strengen
også er sikker på og kunne få varme nok.
Vand har det ligesom strøm, tar helst den letteste vej..
så er jeg med, det er vel godt at have på et 1 strengs som mit ?? Lige et andet spørgsmål Jeg har jo som sagt et strengs anlæg med kondenserende gasfyr. Retur vandet skal vel stadig være så lav som muligt eller hvad?? Jeg har haft et hus med fjernvarme tidligere så jeg er lidt på spanden det med gas!! Men tak for svarene det giver en god forståelse af det hele.

<p>&#160;</p>
Normalt bruger man ikke den slags ventiler til 1 strengs anlæg, men nogen der kan komme mere vand igennem.

Man regner normalt med en afkøling ved fjernvarme på 40 grader, mens det på centralvarme regnes med 20 grader.
Dit fyr har sikkert udeføler, så det regulerer fremløbstemperaturen efter hvor holdt det er udenfor.

Der er ikke nogen grund til temperaturen skal være så lav som muligt ved gasfyr. Du bruger samme mængde energi pr. grad du
opvarmer vand. (med mindre vi snakker is og damp)

Ved gammeldags gas, olie, brændefyr, har det ikke nogen betydning, rent økonomisk, at have en stor afkøling. Det vand der kommer retur med 45 grader er lettere at varme op, men kommer så i større mængde, end hvis det kunne blive 35 grader retur.
Men netop ved kondenserende gasfyr, har det en betydning at få en god afkøling. Det er returvandet der afkøler udgangsluften (røgen). Og da "røgen" ved gas hovedsagelig består af vand, kondenserer det og danner vand, det afgiver en del energi. Og det forbedres ved lav retur temperatur
Man taler om at kondenserende fyr har en virkningsgrad på 120-125% (hvilket naturligvis er noget vrøvl, men det ses i forhold til gammeldags direkte afbrænding)

Er du sikker på at det er 1 strengs, det er forbavsende mange der stiller spørgsmål ang. 1 streng. Der er vel mindre end 5% af anlægene der er 1 streng!!

Mit svar kl.0,35n og 0,53 baseres på 2 strengs anlæg.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja, de ekstra % kommer fra man ukritisk medregner røggassens nedkøling = levere ekstra varme.

Og ja gas indeholder en del vand, ca 3l pr. m3.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis