Udskifte Wirsbo rumtermostat (brændt sammen)

Hej

Jeg har en rumtermostat som er stået af. 
Pludselig lugtede der brændt i værelset. Fandt ud af det kom fra termostaten.
Som det fremgår af det første billlede, er en af komponenterne (hedder de kondensator?) brændt sammen. Helt svitset. Da jeg rørste ved den, faldt den fra hinanden i 2 dele.
Sikringen i styreboksen var også røget og blev udskiftet.
Men alle termostater i huset er stoppet med at virke. I hvert fald lyser dioden ikke i nogen af dem, selvom jeg skruer helt op.


Nogen ideer til hvad der kan være sket med systemet?

 

Jeg vil prøve at erstatte termostaten med en jeg har liggende fra Harald Nyborg. 
Men kan ikke helt regne ud hvordan ledningerne skal forbindes.
Den gamle termostat, en Wirsbo CoSy Basic, var forbundet med 3 ledninger; rød, brun og blå.
Hvordan passer de over i den nye termostat?

Billeder af termostater og diagrammer er vedlagt.

 

For at få varme i huset har jeg skruet telestaterne af. Kan man nøjes med at skrue den ene på hvis man udskifter termostaten, for at teste, eller skal de alle sammen være skruet på, før testen?

 

På forhånd tak for hjælpen.

 

 

 

 Wirsbo CoSy Basic (fra et af de øvrige rum)

 

Rød i stik 2

Brun i stik 3

Blå i stik 4 

 

 

Ny termostat fra Harald Nyborg  med tilhørende diagram

 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er sikkert en støjkondensator, der ofte kan undværes. Prøv at gøre printet lidt rent med en lille kniv eller lignenede. De andre rum skal kunne virke uden den, bare du har styreskab til at give 24 volt. Du må til at måle om der mangler endnu en sikring. Ud fra styreskabet skal der være 24v på ledningerne rød >blå altså klemme 2 > 4

Har du samme lednings farver der hvor den er brændt af ? Det ser ud som om det er sløjfet videre, så der kunne godt være en anden farve i kl.3
I den fra HN kan du da sætte de røde +24v i 1 og de brune i 2 Så kobler det fra når der er varmt nok. Så se om det virker, Ellers brun i 3 Så kobler den til styreskab når der er varme nok.
De blå i 6, bare for at have dem et sted. cirkel med kryds er tilsyneladende en lille lampe. Men den får du ikke glæde af, da du har 24 volt. Denne termostat kan klare 230 v da der står L og N på tilgangsledninger.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar.

Betyder det at den lille LED på den nye termostat kun lyser ved 230 V?

Jeg har fulgt dit forslag med at forbinde de forskellige kabler på den nye termostat. Svært at gennemskue om det virker, særligt hvis LED ikke skal lyse ved 24 volt.

Har, som du forelår, målt styreboksen. Den giver 24 volt på rød og blå.
Men jeg kan stadig heller ikke få LED til at tænde i de øvrige termostater. Så noget tyder på at det ikke virker.


Skal alle telestater være forbundet på rørene, for at systemet virker korrekt og der kommer liv i alle termostater?

Kan styreboksen være gået i stykker, selvom den giver 24 volt?

Nu kender jeg ikke konkret din styreboks. Men hvorfor har du afmonteret telestater? Der sker jo ikke noget ved at de er monteret. Jeg tror ikke at de behøver at være monteret alle sammen for at systemet virker.

Prøn at fejlfinde lidt systematisk. Først indgangssignaler , altså termostater.
De originale termostater har de 24 volt på rød og blå ? Når der kaldes på varme er der 24V imellem blå og brun ? Når det ok er der 24 volt på tilsvarende brun ved styreboks? og kan du få det til at gå væk ved at skrue ned på termostat?
Mon ikke du er kommet til at tage enten 24 v eller 0V ud af klemmerne ved styreboks? Eller er de korrekt samlet ved HN termostat så begge røde sidder sammen og begge blå især, da de tilsyneladende er sløjfet videre.

På HN tilsvarende måles der det samme på den som på de originale.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis