Slagnøgle / Møtrikspænder til hjulskift

Nu hvor det er ved at være tid til at få vinterhjulene på, søger jeg en elektrisk møtrikspænder. Jeg skal skifte hjul på 2 biler, så det kunne være hensigtsmæssigt med sådan en "fætter". Begge biler har aluhjul (både vinter og og sommer). Den ene skal spændes med 110nm den anden med 130nm.

Har netop købt en hos Onkel Harald idag http://www.harald-nyborg.dk/p7568/ford-moetrikspaender-1-2, der skulle kunne klare 300nm men den er bare ikke stærk nok. Kunne kun lige løses et par enkelte bolte på bilen, der er spændt med 110 nm. Så den ryger tilbage.

Biltema har så en der kan klare 450nm http://www.biltema.dk/da/Vaerktoj/Elvarktoj/Motrikspander/Hjulmotrikspander-IW-450-17185/ den overvejer jeg så at købe i stedet. Men er der nogen, der har erfaring med den til opgaven -altså ganske almindelig hjulskift. Eller vil det også være en "fiasko".

Har prøvet en på trykluft, men da jeg kun har en almindelig 2HK hobbykompresser kan den ikke levere nok luft, så den duer heller ikke. Vil ikke ud og købe større kompresspor, derfor søger jeg en på el.

Nogler råd/erfaring ?

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har set en gut bruge en elektrisk møtrikspænder med glimrende resultat. Jeg ved dog ikke hvad det var for en maskine.
Det problem du har været ude for, er nok det, at møtrikkerne "gror" fast, når de har siddet i en rum tid, og kan være mega svære at skrue ud, selv om de ikke har været voldspændt. Her kan en trykluftmaskine også komme på noget af en opgave.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg bruger min Makita akku slagnøgle, den slår 230 Nm, det kniber somme tider med at løsne, men når den får tid til at banke lidt går det.

Husk at hvis du har en forlænger, på toppen forringer det slagkraften betydeligt, så direkte på maskinen med toppen.

 

Jeg smørre altid gevindet på hjulboltene med allu fedt, er de ikke olierede kan de jo sidde ekstra fast.

Ingen forlænger. Du skriver, at den løsner dem når den får lov at banke lidt. Hvor lagt tid mener du den skal banke ?

Den snuppede et par møtrikker ret let, men et par andre skete der ikke rigtig noget med, men jeg prøvede ikke at lade den banke længere tid.

Er nu gået i tænkeboks igen om en møtrikspænder/slagnøgle.

Er der nogen, som har erfaring med disse 2 fra Biltema:

http://www.biltema.dk/da/Vaerktoj/E...000022920/

Og

http://www.biltema.dk/da/Vaerktoj/E...000020211/


Den sidste (den gule) har slagfunktion. Det ser det ikke ud til den første har (den blå). Ligeledes ser det ud til at den gule har variabel hastighed. Men omvendt er den blå kraftigere (Nm).

Har som skrevet ovenfor prøvet en fra Harald Nyborg, der røg retur fordi den ikke var kraftig nok.

Vil prøve en af de 2 fra Biltema, men hvilken ?

Annonce
Jeg har den blå på 450 Nm, den virker fint for mig, men må erkende jeg er mere til trykluft..
Dengang jeg arbejde som mekaniker, og brugte en med trykluft, var det meget sjældent den måtte give op, og aldrig med hjulbolte, så de her elektriske er nok bare ikke kraftige nok.. og det er ikke størrelsen det handler om, den jeg brugte på værkstedet var mindre og lettere..

men det er rigtigt at de bruger en masse luft som en lille kompressor kommer hurtigt på overarbejde..

Hej,
De billige møtrikspændere er lidt noget hø. Dine hjulbolte er godt nok kun monteret med ca. 110-120 Nm, men der skal meget mere til at få møtrikken af i første hug, da de har siddet og groet fast i ca. 6 måneder. Jeg tvivler stærkt på, at du får alle fire hjul af med en sølle elektrisk nøgle, efter en dansk vinter. Jeg har prøvet med en billige Harald Nyborg nøgle, og den kunne intet rykke. Har også prøvet med en halvkraftig model fra Biltema, og den virkede overhovedet ikke, så den røg retur.

Alt i alt endte jeg med at trampe hjulboltene løse (sæt skraldenøgle eller krydsnøgle på og tramp hårdt for at løsne, drej dem derefter af stille og roligt), og til at spænde dem, købte jeg en "manuel" momentnøgle fra HN til 150 kr (http://www.harald-nyborg.dk/p11117/momentnoegle-med-laas-460mm).

Hvis man ikke har et værksted med fast kompressor og en seriøs luftnøgle er det 10 gange nemmere blot at skrue hjulboltene fast med fingene, og så bruge en normal momentnøgle til at give dem det korrekte moment. Intet bøvl med kompressor der støjer som en gal, luftslange der skal slæbes rundt, og du er sikker på, at de bliver spændt korrekt.

Jeg har lige købt sådan en Makita slagnøgle på arbejde, den banker 440 NM, den er virkelig effektiv.

 


Vi prøver igen, i morgen --

Man kunne jo også lige løsne boltene med en manuel nøgle så de lige er løsnet, fordelen ved den elektriske er at man ikke skal have/slæbe en kompressor med ud til bilen, når boltene så lige er løsnet er det jo meget hurtigere at skrue dem af og på med den elektriske frem for en manuel nøgle og så efterspænde med momentnøglen, og så kan man bruge både den fra onkel Harald og bitema


VH

Jeg fandt en makita til 30kr på et loppemarked, der klarer max. 196nm. I forhold til min nabos biltema model. er den mere effektiv og med 2 hastigheder. Men bruger nu mest x-nøgle først.  

http://www.makita.ae/tools/fastenin...904VH.html


 

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis