Slagnøgle / Møtrikspænder til hjulskift

Nu hvor det er ved at være tid til at få vinterhjulene på, søger jeg en elektrisk møtrikspænder. Jeg skal skifte hjul på 2 biler, så det kunne være hensigtsmæssigt med sådan en "fætter". Begge biler har aluhjul (både vinter og og sommer). Den ene skal spændes med 110nm den anden med 130nm.

Har netop købt en hos Onkel Harald idag http://www.harald-nyborg.dk/p7568/ford-moetrikspaender-1-2, der skulle kunne klare 300nm men den er bare ikke stærk nok. Kunne kun lige løses et par enkelte bolte på bilen, der er spændt med 110 nm. Så den ryger tilbage.

Biltema har så en der kan klare 450nm http://www.biltema.dk/da/Vaerktoj/Elvarktoj/Motrikspander/Hjulmotrikspander-IW-450-17185/ den overvejer jeg så at købe i stedet. Men er der nogen, der har erfaring med den til opgaven -altså ganske almindelig hjulskift. Eller vil det også være en "fiasko".

Har prøvet en på trykluft, men da jeg kun har en almindelig 2HK hobbykompresser kan den ikke levere nok luft, så den duer heller ikke. Vil ikke ud og købe større kompresspor, derfor søger jeg en på el.

Nogler råd/erfaring ?

Nu hvor det er ved at være tid til at få... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Skal du have noget der virker, så kig efter milwaukees største model, mener den løsner med 1200 nm.

Eneste jeg har at udsætte på den, er at den simpelthen slides op af rystelser. batteriet mister forbindelse. Meeen den har også banket mange mange trkator og lastbil hjul af.

Har også en mindre model, den spænder med 120 nm på trin 2, nemt til hjul og det passer med momentnøglen.

Ja den koster en del, men de billige spænder slet ikk det de lover. Kunne nok have købt milwaukeen for alle de billige jeg har prøvet.

Jamen jeg har slet ikke brug for at spænde møtrikkerne/bolte helt til det rette moment, jeg ser fordelen ved selv en svag møtrikspænder at den fritager mig for alle de omgange jeg skal dreje med en manuel skruenøgle/krydsnøgle, nu kan jeg lige løsne møtrikken og så skrue den helt af med den elektriske møtrikspænder det syntes jeg er en stor hjælp.

Jeg har også en trykluftspænder men den må også nogle gange give op selv om den banker ret kraftigt så jeg må løsne bolten med håndkraft. Jeg skifter hjul forår og efterår og til det brug vil lastbilværktøj nok være at skyde gråspurve med kanoner.


VH

Jeg bruger min Makita 18 volt slagnøgle rigtig meget, også ved hjulskift, den slår 230 nm, og den kan løsne hjul møtrikkerne i de fleste tilfælde, så der en 1-2 møtrikker der skal løsnes med håndkraft.

Jeg bruger kun slagnøglen til at skrue møtrikkerne til med, og spænder så resten med håndkraft.

Når man sætter toppen direkte på slagnøglen yder den mere, end hvis man bruger en forlænger.

De nyere akku slagnøgler kan stilles til flere momenter.


Vi prøver igen, i morgen --

Milwaukees, som der henvises til, dem bruger de på bilprogrammer på discovery når de laver amerikaner biler.


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 

Jeg bruger en DeWalt DCF899N der slår 950 nm med op til 1625 nm, har endnu ikke mødt en bolt den ikke kunne slå løs    


Webudvikler med passion for fotografering, biler og motorsport

@ Mr Jones

Hvad koster udvidelsen af vejhjælpen + opbevaringen af dine dæk mellem skif? Bliver det ikke en megety dyr kop kaffe + besvær med at bestille tid, tage fri fra arbejdet etc   

/S

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis