Opvarmning og isolering af kolonihavehus

Hej!

Jeg har netop erhvervet mig et kolonihavehus. Jeg vil gerne forbedre det lidt og har i den forbindelse et par spørgsmål.
Huser er isoleret en smule. Der er rockwool i væggene og på loftet. Men jeg vil gerne kunne holde det frostfrit og bruge det mere i ydersæsonerne, så der skal ske lidt med isolering og varme.
Mhv varme er jeg ret sikker på, at det skal være en varmepunme, jeg har læst en del om det og det virker som den bedste løsning. Huset er ca 34m2. Måske har i nogle bud på en god model til den rigtige pris? Det skal ikke være for billigt så det ikke holder. Gerne noget man kan installere selv. Jeg er sådan ret handy hvis jeg selv skal sige det. Jeg har dog ikke nogen erfaring med varme og vvs og sådan, men det er vel til at lære?

Jeg vil gerne isolere lidt mere. Jeg vil helst undgå at gøre noget ved væggene, da det virker bøvlet og vil tage plads inde i huset. Det jeg tænker, er at lægge noget ekstra granulat på loftet. Der er allerede noget isolering, men jeg tænker at en ekstra 10-15cm der vil være godt givet ud. Det er nemt at komme til.
Desuden påtænker jeg at komme noget under gulvet. Jeg regner alligevel med at lægge nyt bræddegulv, så man kunne måske hænge nogle bats eller flamingoplader op under gulvet. Eller hvad?
Huset står på punktfundamenter og der er luft mellem jorden og bjælkerne som gulvet hviler på..
Jeg vil så vidt muligt bruge bæredygtige materialer. Jeg er ikke glad for rockwool osv men genbrug kan komme på tale... Papir- eller træuld virker oplagt til loftet. Men jeg er mere i tvivl om hvilket materiale og hvilken teknik der vil være god under gulvet.

Endelig skal der generelt tætnes revner og sprækker, og der skal thermovinduer og/eller forsatsruder i hvor der ikke allerede er det.

Det er mange spørgamål, men jeg håber i har nogen råd og erfaringer i kan dele med mig. Særligt er jeg i tvivl om, hvorvidt det vil give nok at isolere gulv og loft når jeg ikke gør mere ved væggene.

Tak,

jonas
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Jonas.

Og velkommen her på LDS.

 

Der er skrevet masser om den slags her på LDS. så gå bare igang med at bruge søge feltet.

papir på loftet: ja, men husk vindspærren ved tagfoden, så du ikke kvæler ventilationen i tagrummet.

Under gulvet: bange for det ikke går med organiske materialer der. Jeg ville hænge Rockwool hårdbatts op med isoleringsdybler.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Nu skriver du at du vil bruge bæredygtige materialer og ikke er glad for Rockwool o.l. Materialer det er da modsigemde glasuld (bl.a. Isover) er lavet af 95 ren glas hvor af 75% er genbrugsglas, Rockwool eller stenuld Stenuld fremstilles ved at smelte sten, kalksten, recirkulerede briketter og råmaterialer ved 1.500 °C så meget mere bæredygtigt bliver det da ikke, hvis det skal være blot en smule effektivt

Ser ud til at Jonas har tabt interessen for den bold han kastede i luften

Hvorfor det? Jeg har bare været ude og rykke gulv op. Og jeg sidder altså ikke og overvåger detteher forum 24/7. Man bliver jo ikke gør-det -selv mand af at sidde og svare (ukonstruktivt) på et forum. 

Men tak til jer andre. 

Altså, mht bæredygtigheden af rockwool og glasuld, så er det netop de 1500 grader de bliver fremstillet ved der er problemet. De kommer jo ikke derop af sig selv.  
Det kræver enorme mængder kul, gas, olie eller anden form for energi at varme det op, og det synes jeg ikke er så fedt når vi allerede sviner så meget her på kloden. 

Men, en ting er idealisme, en anden ting er, at jeg gerne vil have mit hus stående længe.     Jeg tror det bliver papir ovenpå og så noget andet under gulvet. Hvor meget luft skal der ca være under sådan nogle bats? 

Annonce
så meget som muligt, så luften ikke kommer til at stå stille under huset...

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Ok du hat bestemt dig for at bruge papir på loftet fair nok, men at bruge et argument som at Rockwool bliver produceret ved 1500 grader bekymre dig.... Tjah så skal du være klar over at papiruld indeholder ret mange giftstoffer . Prøv blot at læse http://politiken.dk/forbrugogliv/boligogdesign/energi/ECE1884427/miljoevenlig-isolering-er-fyldt-med-farlige-kemikalier/

Så syntes jeg at argumentet " ren isolering går lidt af fløjten" personligt vil jeg gerne undgå så meget kemi som muligt og satse på et produkt uden kemi, men hvor der dog er anvendt noget varme til produktion
@mfrost

Det har du ret i, men mit argument for papir på loftet er også nærmere bedre tætning omkring tænger o. lign., og så faktum at papir har bedre egenskaber sammen med tagværket i forhold til fugt, hvis ikke dampspærren er 100% tæt... Hvis der er en sådan.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis