Indstilling af fjernvarmeanlæg for begynder

Hej,

 

Jeg håber at der er en venlig sjæl der kan gøre mig lidt klogere på mit fjernvarmeanlæg. Jeg skal ærligt indrømme at jeg ikke forstår ret meget af det.

 

Jeg har et anlæg med et lukket radiatorsystem og veksler. Jeg kan se at fremløbstemperaturen er 60 grader. Jeg vil gerne finde ud af om jeg kan justere denne temperatur? Jeg har ikke en RAVK termostat på min fjernvarmeunit. Faktisk synes jeg ikke rigtigt, at der er noget jeg kan skrue på, på fremløbssiden, men der sidder vist en returløbstermostat. Hvad betydning har indstillingen af den, og hvilke konsekvenser er der ved at skrue på den? Hvorfor sender man ikke bare helt koldt vand tilbage til værket? Ja, jeg er helt på herrens mark, så vær venligst pædagogisk med jeres forklaringer :-)

 

Mvh. Lars

Hej,   Jeg håber at der er en venlig sjæl der... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det gør du på FJVen (returløbstermostaten) og i nogen tilfælde på AVPLen (den der er til højre for pumpen), men kun hvis den ikke er justeret korrekt.

Og så ligner det du har en AVTQ nederst til dit varme brugsvand.

Varmekreds fjernvarmeside

Det er rigtig som du skriver at der er returløbs termostat øverst til højre. Den regulerer retur fra radiator veksler. Skruer du ned for den bliver din retur temp. lavere. Skruer du for meget ned kommer du til at fryse. Foran denne en termometer der viser retur temp fra radiatorveksler. Under denne en trykdifferens pressostat. Den har et par små kobberrør. Den holder vandgennemstrømning lidt i ro, hvis der pludselig bliver kaldt på varme.

Varmt vand.

Bag ved varmemåler er der så varmeveksler til dit varme vand i vandhaner. Der er en anden type returtermostat, og trykdifferens pressostat. Det er med denne du styrer dit varm vandstemp i vandhaner. Den kan måske også skrues ned, men dit varmtvands temperatur bør ligge over 50 grader, så du kan bruge det til opvask. Der er også legionella risiko, men ikke ved varmeveksler, kun ved stillestående vand i længere tid.

Den returtemperatur du får frem ved at kigge på måleren, er den samlede returtemperatur.

Din varmeveksler bag måler er vist lidt utæt i nederste hjørne. Måske kan den spændes lidt sammen.

 

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det vil sige, hvis jeg skruer ned for returløbstermostaten på fjernvarmesiden, så vil temperaturen på mit radiatorfremløb også falde? Er det sådan det hænger sammen?

Din radiator kreds:

Øverst til venstre har du temperatur og bagved sikkerhedsventil med trykmåler. Den måler trykket i din varmekreds. Bør være i det grønne område. Kommer den over lukker sikkerhedsvetil lidt ud, er den noget under må du fylde vand på.

Den store røde der anes i midten øverst er din trykekspansion beholder. Da vand jo udvider sig ved opvarmning og trækker sig sammen ved afkøling, er den beregnet til at optage den forskel.

Jeg kan ikke se at du har andre reguleringsmuligheder end dem der er beskrevet tidligere.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja til det sidste. Og det kommer ret hurtigt, og der sker ikke noget ved at prøve at skrue langt ned. Og så vente 10-15 minutter og se resultatet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du kan se ca. temperaturen, på sidste side her http://dk.varme.danfoss.com/PCMPDF/FJV-VD54H401.pdf
Tak for alle jeres gode svar, forklaringer og links. Jeg vil prøve at skrue godt ned for den og se hvad der sker :-)

Mvh. Lars
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis