Indstilling af fjernvarmeanlæg for begynder

Hej,

 

Jeg håber at der er en venlig sjæl der kan gøre mig lidt klogere på mit fjernvarmeanlæg. Jeg skal ærligt indrømme at jeg ikke forstår ret meget af det.

 

Jeg har et anlæg med et lukket radiatorsystem og veksler. Jeg kan se at fremløbstemperaturen er 60 grader. Jeg vil gerne finde ud af om jeg kan justere denne temperatur? Jeg har ikke en RAVK termostat på min fjernvarmeunit. Faktisk synes jeg ikke rigtigt, at der er noget jeg kan skrue på, på fremløbssiden, men der sidder vist en returløbstermostat. Hvad betydning har indstillingen af den, og hvilke konsekvenser er der ved at skrue på den? Hvorfor sender man ikke bare helt koldt vand tilbage til værket? Ja, jeg er helt på herrens mark, så vær venligst pædagogisk med jeres forklaringer :-)

 

Mvh. Lars

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ikke fordi jeg er professor i varme, men for at sende det så koldt som muligt tilbage til værket, er det netop derfor termostaten sidder på returen, og ikke fremløbet. Så holder du vandet i dit system, indtil det er kølet langt nok ned til at termostaten åbner for returen... Tror jeg nok... Siger min logik mig... Det kan godt være jeg lige behøver lidt hjælp her, inden jeg drukner, for jeg er vist kommet godt ud at svømme! ...nogen der vil bekræfte teorien, eller er jeg helt på herrens mark?

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Skrevet af FiberSnedker på 06-12-2014 01:54
ikke fordi jeg er professor i varme, men for at sende det så koldt som muligt tilbage til værket, er det netop derfor termostaten sidder på returen, og ikke fremløbet. Så holder du vandet i dit system, indtil det er kølet langt nok ned til at termostaten åbner for returen... Tror jeg nok... Siger min logik mig... Det kan godt være jeg lige behøver lidt hjælp her, inden jeg drukner, for jeg er vist kommet godt ud at svømme! ...nogen der vil bekræfte teorien, eller er jeg helt på herrens mark?

Nej, du sidder skam stadig lunt i fruens bløde møbler.   

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Den med returtermostaten er delvist rigtig i nogen tilfælde. Hvis man sætter termostaten på 1 svarer det til at den kun vil lukke vand der er under 13 grader retur, men det betyder jo samtidigt at der heller ikke bliver lukket varmt vand ind. Der kan jo ikke være mere vand i en radiator end der kan.
Kan du evt tage et billede af din fjernvarme indstallation ?
Jeg har selv lige haft problemer med min. i følge diverse beregnere på nettet skulle min afkølingsgrad være 17 grader, men vvs-manden der var forbi kunne se den var 28 grader i stedet.
Man kan godt sende kun koldt vand retur, det kræver bare man har en stort antal radiatorer således man kan få kølet vandet helt af.

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

1 svarer til 20 grader. Men lyder mærkeligt, hvis en returventil styrer varmen..
De ventiler der linkes til er rumtermostater.Den du har er en returtermostat.
Man kan regulere på enten fremløb returløb eller begge.
Men som det er forklaret ,bruger man en returventil for at regulere på temperaturen af det vand der forlader systemet.
På en radiator er det oftest en fremløbsventil der bruges.Den føler på luftens temperatur og lukker når luften har den temperatur ventilen er sat til.
Fremløbstemperaturen du har på 60 grader ,er det fra fjernvarmeværket? eller den temperatur som er fremløb til dine radiatorer?
Temperaturen fra fjernvarmeværket kan du ikke regulere .

Bernt
Side 2.02

Der burde være en ventil, der styrer varmen i veksleren.
http://dk.varme.danfoss.com/PCMFiles/14/pdf/Danish/pdf/VVS_guide_07/02_Returl%C3%B8bstermostater.pdf

Hej,

 

Tak for jeres svar. Her er der et billede af min fjernvarme. Jeg ved ikke hvor meget det hjælper - det er svært at få det hele med:

Øverst til højre (bag ved termometeret (som viser omkring 40-50 grader) sidder det jeg mener er returløbstermostaten (returløbet på værkets vand). I venstre side har jeg min cirkulationspumpe på fremløbet (i det lukkede radiatorkredsløb). Spørgsmålet er vel egentlig hvordan jeg styrer temperaturen på det vand der kommer ud af veksleren (den blå i midten) og ud i radiatorerne?

 

Det skal lige siges jeg har intet problem med at få varme. Jeg har bare læst at fremløbet i radiatorerne ikke behøver at være mere end godt 50 grader med det vejr vi har nu, så jeg vil gerne kunne sænke temperaturen.

 

Mvh. Lars

oppe i højre hjørne sidder der en grå regulator. Den kan du skrue op og ned for. Vores står på 3 og vi har ca 60 grader varmt vand. Den skal du skrue på. Jeg skruede ned for varmen sidste vinter, vi havde varme nok i huset men brugsvandet faldt meget i grader, det bliver jo blandet med koldt vand.


Du kan også se din afkøling i systemet, det gøres på displayet midt på billedet. Jeg mener det er den højre knappe du skal trykke på. efter et par tryk kommer indløbstemperaturen fra, derefter returtemperaturen og efter denne kommer afkølingsgraden, den skal helst ligge mellem 25 og 35 grader.

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis