El komfur montering hjælp ønskes

Hej jeg har et euro kera,glaskeramisk komfur uden stik på og jeg ved ikke med sikkerhed hvordan jeg montere ledninger til 220 volt

Farvekoderne er: to sorte en gul/grøn(jord) en blå og en der ser rød ud men godt kan være brun.

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skriver 220 volt. Hvor har du det fra. På mærkepladen vises det at den kan monteres på forskellige spændinger. Det afhænger af hvordan der forbindes imellem klemmer. Du har tilsyneladende 3 faser 400 v og nul + jord. Jeg går ud fra at det er kablet i den faste installation der har de farver.
Så  bruger du skema 3 fra oven 3 pH + N
1. brun
2. sort
3 sort
4 og 5. blå  (De luses sammen med de kobberskinner der sidder i klemrækken)
Den sidste der er mrk. med jord skal have den gul/grønne


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for hurtig respons  :-) Jeg har et trebenet udtag i køkknet(separat gruppe 10A) og jeg har også et trebenet stik,men jeg ved ikke hvordan det er med faser

 

OK, så er det koblingen fra øverste diagram du skal bruge.
Du skal bruge et gummikabel med 3 x 1.5 kvadrat ledere.
1-2-3 luses sammen med messinglus og den brune ledning tilsluttes
4-5 luses sammen med en messinglus og den blå leder forbindes.
Den gul/grønne leder forbindes til 6.

Men en 10 A gruppe er for lidt, den skal nok oppes til 13 A.

Bent.

Hvad er komfurets effekt , jeg tror ikke det kan køre på 230V her i landet............


   elektriker fra jævnstrømmens tid

Har du kun det 1 faste 10A stikk. ( som måske kan ændres til 13A) så kan det sikkert IKKE trække komfuret, som Svend og Bent skriver.

Har du ikke haft et andet el-komfur monteret tidligere ?

Hvis du har så skal du til det udtag/dåse som der er brugt der.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det kan ligne noget der er "koblet op" til Norge. Hvis du ikke passer på, så kommer din eltavle ud af væggen med sådan et brag.

Disse sælges stadig i anerkendt kæde, under "XXXXX fra tysk XXXXXX".

Var selv ved at hoppe på limpinden ved min svoger, men da hans var nyt var stikket på. Det var ikke dansk.

deersoft: Det var da noget værre sludder.
Denne monterings vejledning sidder da bagpå rigtig mange komfurer, selv på "danske" voss.  Danmark er ikke et  enestående land at eksportere til.

De kan naturligvis også sælges til Nordmænd og Tyskere. Nordmænd uden for de større byer, må så bruge den nederste tegning, for i de større byer er der efterhånden 3 F med jordet Nul.

 Og jeg har aldrig set eltavler eksplodere eller flytte sig nogen steder ved forkert belastning. Det højeste det kan svinge sig op til er vel en sprunget 10A sikr.

Og til Langhår: Hvor ser du de farver sort-sort-brun-blå-gul/grøn ??


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej.

Norge har vel stadig 127 volt mellem fase og nul og 220 volt mellem faser, så ikke noget af dette er aktuelt her.

Det må så være den øverste løsning der skal bruges, men vi mangler stadig effekten for at vurdere om det går.

mvh


 varmetossen

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis