Mere arbejdslys i hobbyrummet/værkstedet.

Er der nogen der kender: R7s led lyskilder fra E-Bay? (en anden tråd henviser med link til disse)

Som i måske forstår vil jeg gerne spare på mit el/forbrug og bruge Led lamper i stedet for.

En' nuværende Halogen på hele 500 W som gir' en hel del varme fra sig & el-måleren snurrer sikkert som et helt seksdags løb.

Det ku' være så rart med godt arbejds-lys for små penge. (forbrug)

Må jeg takke på forhånd.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Desværre.

Er ikke kommet i gang med værksted/arbejdslys endnu, selvom alle pærer i resten af huset er skiftede til LED, men det bliver spændende at følge tråden.

Vh.

Martin

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!

Jamen Jan dog, har du aldrig hørt om simple lysstof rør, bare der vil du spare temmelig meget i forhold til din halogen spot. Jeg har 36 w rør på værkstedet og de giver et ret godt lys, der ud over har jeg en lille lampe siddende der lyser lige ned hvor klingen fra båndsaven kører.

Jow  jow Jørgen jeg har lysstoff rør i loftet.

Og også en lille led lampe med svanehals, så den er til at stille, købt ved Hn. på min båndsav.

Bruger min halogen mindst muligt netop Pga. den er forholdsvis dyr i drift.

Tænkte "bare" at disse Led lyskilder som jeg har set på E bay måske ku' være sagen i stedet, &/eller alternativt til halogenen.

Fik så sent som onsdag aften d. 3. dec. skiftet rør i mine 2 amaturer i loftet, det er måske "bare" et ? om nogle flere amaturer i loftet.

Med venlig hilsen 

Prøv at kigge på de flade arbejdslamper fra Jo-El. I gamle dage hed de Goliat. De er nede på hhv 28 og 36. Watt og er arbejdslamper med et kæmpelysrum

Altså det sidste nye jeg har set, er lysstofrør hvor der i stedet for gas er indsat led lamper på stribe, jeg ved så ikke hvor godt lys udbyttet bliver.

På den anden side, så er det da nødvendigt med et godt arbejds lys og en 5-6 lysstofrør á 36 w. er nu ikke det der kan få din elmåler til at løbe ud af lejerne. Jeg bruger de mest enkle uden diverse skærme og glas, bare amaturet og et rør. Jeg syntes at de der vådrums amature stjæler noget af lyset.

Annonce
Jeg har målt på strømforbrug kontra lysudbytte og sammenlignet lysrør og LED bånd. Et kvalitets lysrørsarmatur giver næsten sammeantal lumen pr watt. Med kvalitets armaatur mener jeg et armatur med elektronisk forkobling.
Min plan var også at udskifte lysrør i værkstedet med led. Da der ikke var nogen besparelse og lyset fra lysrørene farve 83 var meget mere behageligt end LED blev det droppet. Jeg bruger LED bånd som punktlys ved drejebænk, fræser, søjleboremaskine o.s.v.
Jeg køber den helt kraftige LED bånd på ebay i ruller a 5 m til ca 60 kr. Det skal forsynes med 12v og bruger ca 1A pr m.
Jeg har en god flok lysstofrør i mit værksted, jeg har delt dem op, i tre grupper, så jeg kan tænde efter behov.
Jeg har lige skiftet nogle af dem, til "vandtætte" fra Bauhaus de er elektroniske. så de tænder omgående, de rør der følger med giver et lidt skarpt lys, men jeg synes det fungere godt.
Jeg synes ikke glasset tager lyset, og det har den fordel at røret ikke bliver støvet.

Lysstofrør med nogle år på bagen giver heller ikke så meget lys, som da de var nye.

Ingen tvivl om at LED belysning er kommet langt, men de lysstofrør med led'er inden i, er efter min mening ikke de penge værd de koster (endnu).

Men hvis du vil bruge den tybe halogen lampe, kan det måske svare sig at skifte hele lampen, til en led lampe, fremfor at skifte røret. Onkel harald har forskellige udgaver, men det er altid en god ide at se dem "live" inden man køber dem. 

Jeg bruger også almindelige lysrør, men jeg har dog de stænktætte, og ja, det tager lidt af "styrken" men det gør et lag møg på røret også, og jeg kan altså ikke lokke fruen ud og gøre rent i garagen... 

Jeg har også en lidt ældre udgave af en arbejds lampe med 38w "sommerfugle" rør i, og den er jo god at bruge, til de steder hvor der ikke er godt lys i forvejen. 

Man kan også komme langt med almindelige arkitekt lamper(og så smide led pære i), som man kan finde billigt i genbrugsforretninger, til belysning af boremaskine, båndsav mm. 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Tak til alle.

For ideer'

Jeg har pillet af, så de "bare" lysstoff rør er synlige, (og ja de skal/bør tøres af en gang imellem) det gav et lidt bedre lys helt sikkert.

Et foto der vise mit arbejdslys på båndsaven, led lampen kostede den fyrstelige sum af 79,- kr. og skulle ha' en levetid (for lyskilden) på ca. 20.000 timer, så det går nok med det.

Men som i sikkert kan ane af fotoet er der ret dunkelt i mit lille værksted, så derfor vil jeg gerne ha' noget mere oplysning, (den slags i loftet)

Og ja neon lys tror jeg det blev kaldt da jeg var knæjt' har ændret sig meget med årene, og er ikke så dyr i drift, som halogenen, tror den bliver pillet ned ved 1. givne lejlighed.

Konklutionen:

Må være nogle flere lys amature i loftet af de kendte, med 2 rør og bedste mulige lyskilde, det er hermed fastslået og taget til efterretning, det vil jeg gøre (få gjort) ved 1. givne lejlighed.

Tak til alle som "bar"

Med venlig hilsen 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis