gammel lorte hus

Hej,

 

min kæreste og jeg har kig på et mildest talt gammel lorte hus, men skønt er det - sådan da.

det er et gammel 1880er hus i bindingsvæk oprindeligt, hvor tidligere ejer har fået efterisoleret og sat en murstens facade på i stedet.

Nyere spær og stråtag mv, desværre er loft højden i stueetagen kun 195 cm, den vil vi gerne have ændret.

der er støbt nye gulve mv. Spørgsmålet er så, hvad det vil koste at hæve taget, og hvordan.

vil man hyre en kran og løfte spær mv af, og få muret  de sidste cm på ? 80 kvm grundflade tag.

eller er det billigere bare at hive lortet ned, og sætte samme spær op,men andet tag jeg selv kan læggs op ?

andre ideer ? Ca pris ? 

det skal siges alt el osv skal trækkes alligevel osv, nye indervægge osv.


Br, 

Mini-nash
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er der vel ikke noget fredningsbevarelse af huset, således at man ikke bare kan gøre som man lyster?

Mvh. Christian M
 

Den med at afmontere tag og hæve murværket.... Uha det lyder dyrt tror ikke at nogen kan komme med et korrekt bd på hvad det vil koste men umiddelbart kan jeg da godt se at den 1. Mill er røget inden taget er på igen med ny stråtag..... Nu er du selv inde på at hive huset ned og bygge et nyt, det havde jeg gjort. Mange typehusfabriks firmaer kan levere hse fra 1,2 mill sådan cirka og så har du et hus med moderne installationer alt er nyt og isoleringen er up to date hvilket jo medføre en hel del lavere energi omk ved at bo i huset og i de 1. Mange år i gen vedligeholdelses omkostninger, hvilket jeg tror at du vil få i overflod på et hus fra 1880
Hvis alt alligevel er/skal rykkes ud af huset... forstærk spærene. og flyt spærfoden op. det giver ganske vist lidt skråt loft ude i kanten, men hvis det er det hus I vil have, pga. huset, så er det det mest nænsomme, og nok også billigste indgreb. nu ved jeg ikke hvilke planer I har for 1. sal, men det tager jo selvfølgelig en del af pladsen deroppe.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Det er ikke et hus vi er rykket ind i endnu, og det er ikke fredet, der er sat udvendig isolering og ny murstens murer

Jeg havde også tanken mht spær foden, men som du siger så ryger 1. sal som vi skulle bruge

Vi havde en på vejen, der lavede et tag på jorden, og fik det hejst op med kran, det kan vel også lade sig gøre den anden vej? spørgsmålet er blot hvor meget kr øre. Så kunne det fine næsten nye strå tag gemmes

Evt andet er at pille strå taget af, spær ned mv og få muret de sidste mursten på, og så spær op igen og andet tag, som jeg selv kan lægge. Det er blot en løsning der er helved meget større arbejdsmæssigt
Forklaret ganske kort

Br, 

Mini-nash
LØB LØB....

Det lyder som om I har gang i et potentielt evighedsprojekt...
Huset er allerede ombygget kraftigt og det i vil i gang med er helt sikker både dyrt tidskrævende og måske ikke særlig smart......

Overvej om det er OK bare at hæve loftet.... Vinduerne kommer til at sidde meget lavt... Der bliver vel 45 cm mere mellem vinduer og loft end nu.. alm standard loft er ca 240cm.
Alle proportioner ændres voldsomt ved den operation du foreslår.. og dørene osv indvendigt er stadig små.. så skal vel også skiftes...
El ligger sikker i etage adskillelsen og skal ligeledes skiftes hvis tag delen hæves....

Overvej grundigt om ikke det smarteste er at bygge nyt.. bedre energi regnskab.. langt mindre vedligeholdelse....
Med et nyt får i også en langt bedre salgspris... Måske det gamle slet ikke kan sælges....
Så ved i hvor i står økonomisk... Det vil i aldrig gøre med et renoveringsprojekt i jeres størrelse....

MVH Njord

MVH Njord
Annonce

Det er muligt at gulvene er ny støbte, men er der isolering under ? Det vil være langt det billigste at brække gulvene op grave ud, få lagt isolering og så støbe et nyt gulv mindst 15 cm længere nede.

Men alene tanken om at sætte penge i sådan et projekt kan få det til at løbe koldt ned af ryggen på mange af dem der har prøvet det.

I må ud og se om i kan finde noget mere tidsvarende hvor der ikke skal bruges en halv eller hel milion  for at gøre det beboeligt.

Hvis det er fordi det er billigt og det lige er hvad i kan klare, så drop det nu, i skal regne ud fra at det må koste jer en trediedel af jeres indkomst i boligen. Tænk over at ryger i på røven med huset og skal på tvangs aktion vil i være mærket af det i 20 år frem.

Kan kun give folk ret mht. økonomien...

er det pga. placeringen, ville en dozer måske være bedste udgangspunkt.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Ro på ro på, der er ingen grund til at løbe væk og være bange eller bygge nyt

Alt el skal trækkes om uanset hvad, alle indvendige vægge bygges op, og vinduerne sidder perfekt. Så der er ingen forskel på det eller på et nyt hus. Det hele er fuldstændig klart, men også fuldstændig lige meget for det er ikke hvad spørgsmålet går ud på.

Der er også isoleret i gulvene.

Eneste spørgsmål er, hvordan ville I få sat de ca 40 cm på? hvilke løsninger er der?

Br, 

Mini-nash
Hvis i alligevel skal hive indmaden ud er en måde at hæve taget med donkraft. Jeg så engang en der havde hævet sin tagkonstruktion ved at skære hele 1.salen fri. og tage et par sten ud, så blev plads til en donkraft og herefter gik han blot rundt og løftede hver donkraft 1 cm ad gangen indtil der var plads til at sætte en række sten. Så blev det hele sat ned og en sten under donkraften og så fortsatte det ellers igen. Det gik fint og han hævede hele 1 salen 20 cm, mens de boede deroppe. Man skal være opmærksom på kabler, rør og andet der binder etagerne sammen. Det er dog ikke sikkert at forsikringen dækker hvis der sker noget...
Jamen så tager du da hatten af huset, incl lofter osv og murer skal mulen op i ønsket højde.
Laver en trækonstruktion på indermuren og beklæder denne enten med murværk som i bindingsværket, eller med en pladeløsning (og håber det passer med den gamle indervæg er i lod).
Så rejser du nye spær på remmen og beklæder den med dit nye loft i rummene og trækker din nye el.
Efterisolerer på loftet og lægger den ønskede tag type på spærene.
Monterer tagrender og de forlængede nedløb.

Det er ikke bare sådan at løfte et tag med hva der nu følger af strå osv osv... det skal jo løftes på en måde så det ikke sakser osv...

MVH Njord

MVH Njord
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis