Ombygge integreret carport til garage/værksted

Hej

Jeg har netop købt et hus, men der er en alvorlig mangel - der er ikke noget værksted

Derfor har jeg tænkt den den integrerede carport skal lukkes af i de to frie sider, men der er krav i byggetilladelsen mod at lukke til til garage. Jeg har forhørt mig hos kommunen og grunden hertil er pga. brandadskillelsen. Der er et badeværelsesvindue og aftræk ud i carporten og det disse der ikke umiddelbart overholder kravet på en brandadskillelse på minimum REI30.

Hvad kan jeg gøre? Vinduet kan evt. sløjfes men kan gøre noget for at opnå REI30 på aftrækket som naturligvis skal ud i det fri ved en lukning til en garage.

Tillægsspørgsmål, hvor man man se hvilke konstruktioner der overholder REI30.

Mvh

Thomas

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Et forslag til din aftræk: den kan måske lukkies af og så føres opad igennem loftet, og igennem taget- Men det er jo et gæt da jeg ikke ved om det er 1 plans hus.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Brandklassificering burde du kunne finde i BR-10 og tilhørende SBI-anvisninger, inkl. illustrationer af forskellige konstruktionsmuligheder.

Nu ved jeg ikke engang hvad REI står for, men hvis det er noget med brandskel, skal du have brandvæg helt op til undersiden af din tagbeklædning (og jeg mener HELT op - der skal isoleres med brandbatts mellem lægterne) ...så kunne jeg forestille mig et eller andet med 4 lag gips, og brandskum ved alle gennemføringer (kabler, rør)... Ikke sikkert det er det der menes med REI, men sådan har jeg i hvert fald tidligere udført celleopdeling.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!

Tak for input. Kan se lidt mere information er nødvendigt

Mht. til aftrækket ville der være oplagt at føre det op igennem loftet, men over badeværelses er der desværre en hems der også vil komplicere denne operation. Det kan være det alligevel det er den eneste løsning hvis man ikke kan brand sikre en udluftning.

Mht. REI er det den "nye' europæiske brandklasser hvor REI 30 er det samme som BD 30.

Nu har jeg ikke lige litteraturen til rådighed, men svigter min hukommelse mig ikke fuldstændigt, så vil jeg mene ovennævnte konstruktion er BD 60 som minimum - det skulle trods alt være brandskel - det eneste der manglede var den gammeldags brandkam på taget. Jeg vil mene det du er ude i der, vil være nemmere at få løst. Laver du gips/trolltekt loft i værkstedet, får lukket ordentligt i forskallingen, godt isoleret, og holder ventilation godt adskilt, så tror jeg såmænd ikke der skal ret meget mere til, men det skal selvfølgelig undersøges nærmere.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Hej Thomas

Du kan se om dine døre/vinduer ved at kigge efter om de har en angivelse med BD-30
Eksempel: http://www.genbyg.dk/dyn/images/products_items/thumb/65614-image_extra2.jpg.jpg?cache=1415571769

Krav til brandadskillelse i carport / garage er umiddelbart ens i anvisningen, så du kan være heldig det er udført korrekt.
Brandadskillelsen udføres typisk i væg+loft carport. (lodret + vandret)

Mvh Simon
Bygningsingeniør
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også