Ventilation Nilan Comfort 600 store problemer

Hej på siden

Jeg har læst lidt på nogle tråde på denne side, og håber nogen kan hjælpe...

Forhistorie:
For knap 2 år siden flyttede vi ind i vores nybyggede drømmehus. Et halvanden plans landhus på 376 m2 i energiklasse A. Med jordvarme og Nilan comfort 600 anlæg.
Huset har et stort rumfang da der er 2,8 M til loftet og en stor hall på 2 etag. højde. Samt loft til kip i hele overetagen.
Vores elforbrug til varme, lys og ventilation ( alt el) er 13800 kWh hvilket jeg synes virker meget pænt

Det ventilationsanlæg giver lidt udfordringer:

- om sommeren sveder vi vildt! Der kan være 28-30 grader indenfor når der er 24 udenfor... Og meget indelukket.
Skruer vi så op for ventilationen til trin 3 så kan vi til nød klare larmen, men på 4 lyder det som en hårtørrer...
Og det hjælper ikke meget på temperaturen. Ventilationsmanden siger at det er fordi taget er varmt og det derfor suger varm luft ind?!?
Det skal siges at rørene i huset er blå flexslanger.... Nogen har sagt til mig at det er meget skidt.??
Vi har måtte købe fluenet for en mindre formue for at kunne lave gennemtræk.

Nu er det så vinter og vi fryser/ det trækker...
Udsug hedder 23 og indblæs hedder 17/18 grader.... Udetemp 2 - Trin 2 auto.
Sidste vinter trak et ikke....hvad kan jeg have gjort forkert?
Bypass er lukket for der er ikke lys i panelet
Filtre skiftes hver 3 mdr.

Jeg har desuden følgende spørgsmål;

- hvordan skal loftsventileren stilles? - de står 8-10 mm åben for at begrænse susen
- hvordan kan jeg undgå træk?
- hvordan kan jeg køle huset bedre om sommeren?
- nogen der kender en uvildig fagmand i Jylland som kan lave en gennemgang af anlægget (til byggefirmaet / garantien) så jeg kan finde ud af om jeg er blevet "snydt"?

Håber i kan hjælpe en stakkels kontormand

Hilsen Rasmus

/Rasmus
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Rasmus

Der kan være flere ting galt og/eller en kombination af disse.

Det lyder som noget er gået galt med isoleringen af enten rør eller huset generelt. Det er absolut ikke meningen at man skal miste 6 grader igennem rørsystemet. Der er efter min mening helt sikkert noget galt.

Der kan også være problemer med din veksler eller selve montagen.

Der ud over har det om sommeren også stor betydning hvor luftindtaget udefra er monteret.
Sidder det på taget ?? , hvis ja hvilken retning ? og hvilket type tag har du ?

Dine ventiler skal indstilles så luftmængden passer til rummets størrelse og type.
Det er noget en fagmand bør gøre når anlægget indreguleres ved opstart, og så skal der ikke justeres mere på dem der efter.
Der kan også være problemer med indreguleringen.


Er dit jordvarme på nogen måde koblet til ventilations systemet ?
Varmen skyldes ikke, at taget bliver varmt, men at der kommer solvarme ind.
ventilationssystemet kan ikke køle huset. Dertil er luftmængden alt for lille, selv på fuld gas.
I stedet skal du have et/flere tagvinduer, som kan give noget skorstenseffekt. Det er effektivt. Jeg har det selv.

Dit anlæg skal være indreguleret på den rette luftmængde af en proffer. Typisk vil det være Trin 2. Trin 1 er reduceret mængde (nat/ferie), og Trin 3 forøget mængde (gæster, brunkål etc).

Flex-slanger er NO-GO i ventilationssystemer. Man bruger galvaniserede blikrør etc, som har lav modstand. Ellers kommer du aldrig i nærheden af en SEL (Specifik Elforbrug til Lufttransport). Grænsen er så vidt jeg husker 1000 J/kubikmeter. Det skal være eftervist i din indreguleringsrapport, som du bør have fået.
Hvis dit anlæg ikke overholder kravet til SEL, så er det en ommer fra leverandøren, da anlægget ikke lever op til kravene i Bygningsreglementet.


Luftventilerne skal være stillet rigtigt fra begyndelsen, og så holder man fingrene fra dem. Det er indstillingen af dem, der bestemmer luftmængden i de forskellige rum.
Støj skyldes, at ventilerne er for små/ringe, og oplevelsen af kuldenedfald kan også skyldes, at ventilerne er for ringe, og derfor ikke får blandet indblæsningsluften med rumluften.

Ja, jeg kender en ventilationsmand der kan sit kram til fingerspidserne og ikke vil levere noget han ikke selv vil have i sit eget hus. Jeg sender dig en privat besked.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Chr

Jeg tror ikke Rasmus mener flex-slanger. Han nævner de er blå.
Så tror det er DUKA plastrør systemet
eller lindabs LFPE.

Du drager meget hurtigt sikre konklusioner. (Dermed ikke sagt at de er ukorrekte)


Jeg har været ude ved en hel del kunder hvor håndværkerne havde placeret luftindtaget på sydsiden på et sort glaseret tag.
Tro mig,, Det kan give en meget høj indblæsning luft.

Der ud over har jeg oplevet en del steder hvor isoleringen ikke har været i orden.
Hvilket kan forklare en høj indblæsningstemperatur om sommeren men også meget koldt luft om vinteren.
Og Rasmus beskriver jo at han mister 6 grader om vinteren,,,,, Og det er godt nok meget.

Udsug hedder 23 og indblæs hedder 17/18 grader


Det lyder som noget er gået galt med isoleringen af enten rør eller huset generelt. Det er absolut ikke meningen at man skal miste 6 grader igennem rørsystemet.


De to temperature på displayet siger vel nærmest ingen ting om isoleringen af rør eller hus, men mest om genvindings effektiviteten i anlæget.

Begge temperatur følere-sidder ved veksleren og rørene kan ikke være helt dårligt isoleret når den kan suge 23 grader ud af huset.

Skal du vide om rørene er ordentligt isoleret skal du måle temperaturen ved indblæsning / udblæsningen i loftet og sammenligne med tallene på dit display.


Jeg vil tro at der kan være en fejl på bypass spjældet. Har selv oplevet på mit eget Dantherm HCH 5 at en popnitte i bypass enheden kun havde fat i den ene af to plader (fabriks sjusk) og der derfor var en lang åbning på 5 mm. bredde, hvor der altid kunne trækkes luft uden om veksleren.

Hvad viser dine temperature på displayet om sommeren ? Et langt indsugningsrør på et varmt loft om sommeren kan også give problemer, hvis det f.eks. er dårligere isoleret end de andre rør.
Hej alle

Beklageligvis så ER det blå plastik flex-rør - det er relativt hård plast men bøjelige og riflet både indvendigt og udvendigt

Luft udblæs og indsug sidder i "kunstig" stor skorsten og er vendt hhv øst og vest - og zink-skorstenen er stor så der er ca 80 cm fra taget op til riste... Taget er stort semi - blank tegl fra Monier

Mht isolering så er det 110% iorden da huset og isoleringen er tjekket af fagmand - selve rør til ind- og udblæsning er synlige i pulterrum i overetagen og de er isoleret så de er 40-50 tykke og pakke i alu-kraft...og huset er trykprøvet ved indflytning

Jeg tror mere og mere på de slanger som noget lo...

Jeg kontakter den fagmand Chr har foreslået

Hilsen Rasmus

/Rasmus
Annonce
Hej Rasmus

Det ville være rart at høre om du finder en løsning på problemet, så man i fremtiden har nemmere ved fejlfinding. Og med man mener jeg andre

mvh.
Martin

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
De blå slanger kan også leveres af Danfoss, måske Danfoss får deres fra en af tidligere nævnte underleverandør.

Nå tilbage til problem stillingen, jeg er ret sikker på dit problem ligger i dine blå slanger, har en kammerat med samme type slanger, i hans hus.
Huset er fra 2010 og tildels selv byg/firmaet som leverede vent. anlægget er død og borte.
Maskinen er en Danfoss A2 så vidt jeg husker.

Han har i flere år klaget over dårlig ventilation i huset, da han endelig tog sig sammen, til og få kigget på sagerne, vidste det sig, at trykfaldet i udsugningen var så stort, at selv ved maks effekt på anlægget, det ikke kunne suge noget som helst af betydning.
Indblæsningen kunne gå an ved trin 3.

Han er nu gået igang med og skifte slanger til rør.

Problemet med slangerne er ribberne som gøre dem flexible, er rigtigt rigtigt dårligt for luft flowet, og dræner maskinen unødigt for effekt.

Venlig Hilsen
Rønbo
jo deet... Spiro - dem går man vist ikke helt galt i byen med til ventilation. Ihvertfald fine glatte indvendigt, og et godt solidt rør.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!

Altså, de blå slanger for ventilation er helt glatte indvendige.

Hvis der er for meget modtryk, så skyldes det vel at det er projekteret forkert.

Husker jeg rigtigt, så er de blå rør 75 mm og så skal der naturligvis nogle flere antal rør til, når dimmensionen er mindre.

Udsugning og indblæsning på forskellige trin kan justeres, så at der ingen flow er på trin 3 behøver ikke at være pga. slangerne.  Men er der ingen flow og højt tryk / vacuum, så er der et problem.

75mm lyder ikke af meget, de anlæg jeg har været med til og lave, har ind/ud i rum været mindst 125mm pga.
lufthastighed = støj.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis