jordskokker

vi har en skov af jordskokker og bruger dem naturligvis i husholdningen. Nu har jeg imidlertid fået den ide at flytte dem. jeg har skåret de 3 meter høje stængler af, men kan jeg grave dem ned det nye sted nu, eller skal jeg gemme dem i en kasse til tidligt forår --- eller lade dem lige i jorden, det sidste har jeg ikke god erfaring med

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Gem du dem et frostfrit men køligt sted, og så i jorden til foråret. Men du kan også vælge at dække jorden af med et lag halm med jord oven på, ligesom man kulede kartofler ned før hen.

Med jordskokker er det vist "frit valg" - vi har flyttet i både efterår og forår(efter at have dem oppe) .. de gror ligegodt.. så hvorfor grave dem op nu? (kun hvis i så spiser flere af dem, fordi de er gravet op, og på venteposition)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak ska I ha, altså ligesom kartofler. Utroligt, forøvrigt hvor ren jorden er under dem

Det er også et gammelt huskeråd, at flytte kartoffel afgrøden rundt i køkken haven hvert år, fordi de renser op i jorden. Hvorfor ved jeg ikke men jeg kan bare huske at vores nabo sagde det da jeg boede hjemme.

Har ellers altid fået at vide, at hvis kartofler står det samme sted for lang tid danner de nemmere skurv (?) - og at det er derfor de bør flyttes !

M.v.h.

Annonce
Hej,
Modsat kartofler, kan jordskokker godt tåle frost. De kan tåle at være gennemfrosset i jorden, og kan bruges friske hele vinteren hvis ellers ikke de sidder fast i den frosne jord. Modsat kartofler hvor lidt frost går ud over smagen og ved meget frost rådner de simpelthen når de tør op. Har man først jordskokker i haven er de næsten umulige at slippe af med igen. Så flytter du dem nu eller senere, så har du dem helt sikkert to steder næste sommer jeg har selv prøvet at optage og opbevare dem til foråret. Nogle visner, andre rådner - tag dem op om foråret, så er de friske og med fine hvide spirer. De største knolde ( dem der også er de nemmeste at bruge ) får du ved at sætte dem et nyt sted hvert år, da de ellers bliver for tætte.
mange tak for alle jeres råd og hints! Altså - vores køkkenhave er ikke noget at skrive hjem om, vi bor på landet og får en trailerfuld kartofler for en flaske snaps og en god snak. Jordskokkerne var på pletten da vi flyttede ind for over 8 år siden. De breder sig ikke så meget men er utrolig kraftige i knolde og stængler (over 3 meter med dia på min 1 1/2")
Jeg vil gerne flytte dem om som vindafskærmning ved et havemiljø jeg har lavet andet sted. De er også dekorative bag et sort plankeværk. Jeg lader dem ligge i jorden. de har jo overlevet mange, mange år (undtagen dem fra min "høst") PS: De smager fantastisk ristet på panden, drysset ud over en salat med reven ost og et kæmpe glas hvidvin med 30 i skyggen!

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis