Overfræser

Hej

Jeg har lidt brug for hjælp til køb af overfræser.

Jeg skal bygge mig et drivhus og vil gerne tappe det sammen med taphuller etc. Drivhuset skal bygges i egetræ.

Jeg skal bl.a. lave taphuller i en 100x100 mm stolpe. Hullerne skal være 45x45 mm og gerne 100 mm dybe. Jeg skal fræse rigtigt meget og vil gerne have en maskine jeg ved der virker og holder. Jeg har kigget lidt på en Festool OF 1400. Jeg går desuden efter en maskine med høj præcision.

Desuden vil jeg med tiden gerne kunne montere maskine på et bord, så jeg får et fræser bord.

Så....

Vil den ovenstående maskine opfylde mine behov? 

Hvad kræves der for at den skal kunne monteres i et bord?

Er der alternativer til denne maskine? billigere men ligeså gode og med samme muligheder?

Er der nogen minimumskrav der skal være opfyldt når jeg køber en maskine.

Jeg kan se at hvis man på google søger på "router table plate" får en masse plader op. Passer alle maskiner på disse plade ( er der en standard for hvordan maskiner skal monteres)?

Kan alle maskine monteres på en plade?

 

På forhånd tak for hjælpen. Hvis man ikke orker at svare på alle mine spørgsmål er man velkommen til at svare på det man kan :-)

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Umiddelbart vil jeg mene at en dybde på 100 mm, er for meget til en overfræser.
Du får jo også runde hjørner i udfræsningen, når du bruger en overfræser.
En kædestemmer ville jo være luksus, men jo lidt meget til en enkeltopgave.

Hej

Tak for dit svar. Ja jeg har tænkt lidt på om den nu ville kunne klare 100 mm, men jeg tror også godt mindre vil kunne gøre det. Jeg har læst at den nævnte fræser har en fræsedybde på 70 mm. Det tror jeg såmænd ville være ok.

Det med det runde hjørne: betyder det så meget hvis tappen bliver lavet på tilsvarende måde? Jeg kan vel også bruge fræseren til at lave tappen med, eller hvordan ser du på det?

Jeg tror en kædestemmer bliver lige lidt over budget :-)

Festool OF 1400 er en rigtig fin overfræser, og har både 8 og 12 mm spændebøsning.
Så jeg ville vælge en fræser med 12mm skaft..

Ellers vil jeg overlade til andre, med gode råd om hvordan du laver tap samlinger, med en overfræser, det har jeg ingen erfaring i.

Men var det mig ville jeg bore med et passende størrelse bor, og stemme resten ud. tappen ville jeg lave groft på rundsaven, og stemme resten.

 

Se evt denne video hvordan det laves som rigtig håndværk

Den var lidt langsom til at starte op på min pc...

www.eucnordvest.dk/page3669.aspx?recordid3669=63

mht. overfræseren først... Hvis det virkelig er så tungt brug du har planer om, så tror jeg du skal kigge på 2200'eren med det samme. Den har noget mere power og magt over tingene. Den er bygget til stort fræsearbejde, uanset om det er tapper eller profilering. Festool har deres egne/egen plade til indbygning i fræsebord, som de også selv har, men det burde langt fra være umuligt at bygge den i noget andet - husk dog blot at oprette afbryder med nødstop, hvis du selv vil bygge et. Der findes flere fine eksempler på f.eks. Holzwerken TV eller old yankee wood shop på youtube.

Når det så er sagt, så er jeg stadig så gammeldags at jeg ikke mener en fræser har noget med tømrerarbejde at gøre. Tapper og huller laves med sneglebor, afbindingsjern og økser... Det er der ingen grund til at lave om på - så slipper du også for larmen, ledninger over det hele og ærgelsen over at have din fine nye fræser stående ude i regnen, mens du bygger.

Hvis du insisterer på at bruge fræser, så få lavet nogle ordentlige skabeloner, og anskaf en kopiring.

Der er intet til hinder for at runde tapperne, men selvom det evt. endda skulle være en smule stærkere, så ser det stadig billigt og mængdefremstillet ud.

Det kan jo også sagtens lade sig gøre at fræse en del ud, og så ordne detaljerne i hånden.

Skulle der være en yderligere grund til at droppe fræseren, så skulle det være om dit tømmer nu er 100% i vinkel og i dimension. Fræseren kører jo fuldstændig i vinkel på den overflade du styrer efter, men hvis tømmeret er bare en smule skævt, eller vrider, bliver du jo nødt til at kompensere for det både i opsnøring og udførelse, for at opnå en pæn retside... Det er selvfølgelig ikke nødvendigt, hvis dit tømmer er ovntørret, rettet og høvlet.

Mvh.

Martin

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!

Hej Martin,

Tak for dit input. Jeg er sådan set enig i at det ville være det sejeste at bruge jern og økse, men så er jeg ikke sikker på jeg får succes med mit projekt. Det vil, for mig, komme til at tage alt for lang tid og for meget ødelagt tømmer :-(. 

Jeg lavede nogle forsøg den anden dag med at bruge afbindingsjern (det er nogle ældre og fine jern jeg har arvet). Savværket havde ikke egetræ hjemme i det størrelser jeg kunne tænke mig, så derfor tog jeg noget lærketømmer i stedet. Og jeg vil sige at det taphul jeg kig i gang med at lave tog rigtigt lang tid. Er det evner det så kniber med eller er det tømmeret der er svært at arbejde i? træet virker sådan helt gummiagtigt i - og trådet.

Ideen med at bore ud først og så dette til med jern bagefter er heller ikke så dum.

Andre forslag er meget velkomne !

Annonce

Maskinén til taphuller er en kædestemmer.

DEMO

Det er fede maskiner, men de koster også 15 - 20.000 kr, så med mindre du skal lave 200 taphuller, ville jeg nok nøjes med min boremaskine og mit tømrerjern.


Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.

Jeg ved ikke om du kender Matthias Wandel, for han har nogle fantastiske maskiner, han selv har bygget. Du kan købe tegninger på det meste hos ham, men ellers er hans videoer helt vildt informative. 

 Min ringe erfaring siger mig at du hurtigt bliver træt af at skulle skifte mellem håndholdt fræser og så sætte den i bordet, så mit råd ville være at købe en prisbillig maskine til dit bord og en bedre, mere nøjagtig maskine som håndholdt


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

hej

Hvis du skal lave relativt dybe taphuller med en overfræser,

er min erfaring at man stikker dybden for, som man også gør

på en langhulsboremaskine.Man bruger en fræser som har endeskær,

som kan bore og stikker så ned i fuld dybde og flytter maskinen nogle

mm , stikker ned igen osv , indtil den ønskede længde på taphullet er opnået,

derefter bevæges fræseren rundt efter skabelonen og fjerner de pukler, som står tilbage.

Jeg har på min festool 2000 drejet en lille plasticring med en godstykkelse på 1mm.

Den trykker jeg ned over kopiringen. Derved får jeg mulighed for at køre en skrubspån.

Når det hele er skrubbet ud, fjerner jeg plasticringen og nu står der så 1mm tilbage til en sletspån.Det giver et flot resultat.

Venlig hilsen Johnny S.

 


Johnny cnc
@ Regmos: Yessir! Der var sagerne!

@Johnny cnc: Nemlig, og så er vi i dørfremstilling og den genre.

@twinding: Altså først og fremmest så skal dine/dit jern være skarpt, og jeg mener ikke ligesom brødkniven, medmindre du har ofret 3000 på en håndsmedet japaner i blåt stål. Det er en forudsætning for ordentlig snitkvalitet og fremdrift i arbejdet. Starter du med at ridse for i hånden af flere omgange, så du opnår en markering af dit taphul hele vejen rundt, hvor opmærkningen er lodret, og med en fas ind over materialet, som skal fjernes. Dette er for at bevare en intakt overflade omkring hullet, når du enten borer, stemmer eller fræser hullet ud. Nu finder du så dit sneglebor frem, markerer den dybde du vil ned i (ikke fuld dybde - der skal være lidt tilbage til oprensning, for at få en pæn bund). Marker denne dybde på boret. Tape er nemmest at se, men blokerer desværre spånafkastet diameteren på boret skal helst være en smule mindre, 3-5mm, end det færdige hul, både så du kan stemme dig til et glat hul, men også så du kan fjerne spor efter evt. ikke at have ramt retningen 100%.

Nu fjerner du materiale i hullet med bor, og det er enderne først, da de kræver bid hele vejen rundt, for at sikre boret ikke skrider, og bagefter så tæt som muligt, så du fjerner så meget som muligt. Hullerne skal helst overlappe hinanden en del, så der er mindst muligt tilbage til jernet.

Nu har du dit grove hul, og kan begynde at stemme af. Gør det så vidt muligt uden at slå på jernet, med "trækkende" snit, altså hvor du kører æggen på langs af årene (bevæger jernet sidelæns) Retningen på hullet kontrollerer du med 2 lige pinde, som rager ca. 100 mm udover tømmeret. Den ene lægges an mod retsiden af tømmeret, og den anden op ad sidevæggen på taphullet. Disse 2 pinde skal være paralelle, for at retningen på taphullet er korrekt. Ved oprensning over enderne slipper du ikke for at skulle slå dig gennem endetræet, men gør det lidt af gangen, så du skiftevis hugger over enden, og skærer fri på langsiden. Det er lettest, og skåner træ og jern mest muligt..
Tappen. Her bliver du nødt til at vide hvordan hullet ligger i forhold til retsiden på det første stykke tømmer, og derefter matche det på tapstykket, og det vil derfor være fornuftigt at begynde projektet med fakrikation af en ko, så du sikrer en plan overflade på alle retsider, og så alle tapper og huller er ens dimensioneret. Mærk tapstykket op efter koen, og sørg for at kompensere for fladen af hulstykket, så brystet på hver side af tappen ligger tæt til hulstykket, når du skal samle. Sav tværsnit på tapstykket (brystet), og hug overskydende materiale af - nemmest med økse. Tappen planes med stikøkse eller afbindingsjern, og så blev vi klar til hul. Mærk op og bor hulstykket, saml stykkerne, og sæt en prik i tappen med spidsen af bordet, skil det ad igen, og flyt så boret et par mm mod brystet og bor hullet - så er der boret for træk, og brystet bliver trukket mod hulstykket, når du slår dyblen i. Voila!

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!

Efter min mening vil en langhulsboremaskine være det ideelle, og man kan være heldig at få en for ingen penge.

Der skal godt nok holdes fat i en kraftig overfræserfor at lave det ønskede job.


Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis