Overfræser

Hej

Jeg har lidt brug for hjælp til køb af overfræser.

Jeg skal bygge mig et drivhus og vil gerne tappe det sammen med taphuller etc. Drivhuset skal bygges i egetræ.

Jeg skal bl.a. lave taphuller i en 100x100 mm stolpe. Hullerne skal være 45x45 mm og gerne 100 mm dybe. Jeg skal fræse rigtigt meget og vil gerne have en maskine jeg ved der virker og holder. Jeg har kigget lidt på en Festool OF 1400. Jeg går desuden efter en maskine med høj præcision.

Desuden vil jeg med tiden gerne kunne montere maskine på et bord, så jeg får et fræser bord.

Så....

Vil den ovenstående maskine opfylde mine behov? 

Hvad kræves der for at den skal kunne monteres i et bord?

Er der alternativer til denne maskine? billigere men ligeså gode og med samme muligheder?

Er der nogen minimumskrav der skal være opfyldt når jeg køber en maskine.

Jeg kan se at hvis man på google søger på "router table plate" får en masse plader op. Passer alle maskiner på disse plade ( er der en standard for hvordan maskiner skal monteres)?

Kan alle maskine monteres på en plade?

På forhånd tak for hjælpen. Hvis man ikke orker at svare på alle mine spørgsmål er man velkommen til at svare på det man kan :-)

Hej Jeg har lidt brug for hjælp til køb af... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
@pink

en 1010'er eller 1400 til hånden, og en 2200 i bordet - så kører det

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
@ lynæs ...og alle andre

Det er meget fint med alle de stationære maskiner, men snakker vi om 3, 4 eller 5 meter fuldtømmer, så vil jeg nu helst have det liggende på et par bukke uden at skulle bakse og tumle for meget med det

man ku så tvivle på de dimensioner i et hobbydrivhus.

Jeg bruger gerne min Festool Domino til den slags opgaver.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
@ lynæs

Domino er lækker! Klart på ønskesedlen, sammen med FS parallelanslaget

...og du har nok ret med dimensionerne.

@ twinding

Alternativt kunne man jo også nå et godt stykke med bladsamlinger, forsats og gennemborede rundstokke med PU-lim

Hej igen,

Tak for de mange brugbare forslag. Jeg har her i dag lavet det første taphul i et stykke forsøgstræ. Det gik rimeligt, men jeg skal nok lige have slebet mine jern.

mht. bladsamlinger etc: jo det er rigtigt, men det bliver vel flottere hvis man kan lykkes med et andet, ikke ? :-)

@FiberSnedker: det er tømmer (100x100) i 5 meters længder vi snakker om.

Jeg ville sådan set gerne indsætte et billede. Er der nogen af jer der ved hvordan man gør det.
Annonce

Du skal vælge den Grønne knap under det indlæg du vil svare på.

Så kan du skrive indlæg

Billeder tilføjer du ved at trykke på "knappen" ude til venstre, så kommer der en meny frem

Jeg er ikke færdig med at tegne endnu. Men dette er starten...Så ved I hvad det er jeg arbejder på. Jeg har for øvrigt adgang til en 3D printer, så jeg har mulighed for at printe en ko. i de rette størrelser...

koen burde ikke være noget større problem, hvis du har en bordsav med et ordentligt land, et stykke forskalling, noget snedkerlim og et par tvinger. Lav en liste i den tykkelse du vil have tappen, lav en liste i den afstand du vil have fra retsiden til tappen, og endelig et stykke som anslag skær listen over, som skal ligge mellem stykket til at mærke tappen op, og anslaget, og placer dem så så langt fra hinanden at du kan nå at opmærke hele længden på et 45° taphul. Lim skidtet sammen, kort af over enderne. And then Bob's your uncle

og jo - det bliver klart flottest med de gammeldags samlinger, selvom de nyere metoder kan være lige så gode.

Du vil ikke bygge gavlene ud i et med spærene, så du undgår remmen der? Så skal du selvfølgelig have remmen tappet ind i midterstolpen, og evt. flytte døren, men det kunne vel også lade sig gøre ?

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis