Værktøj til lås

Hej folkens!

Jeg ved ikke om det er det rigtige forum eller mappe, men jeg har et problem. Bagtrappedøren til mit lille lager er blevet smækket (hvad den ikke har været i 100år) og jwg har ingen nøgle.
Jeg har ikke mulighed for at ødelægge døren eller sparke den ind, da den ikke må beskadiges.

Hvad kan jeg gøre med sådan en gammel lås? Kan den lirkes op? Er det nemt af finde en nøgle der passer til låsen?

Hjæææælp!

På forhånd mange tak :-)!!

- Viktor
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det ligner en "københavner nøgle" og de er rimeligt nemme at få op.

Henvend dig hos en låsesmed, de plejer at have et bundt med lidt forskellige typer kbh nøgler i, som man kan låne, og så finde ud af hvilken en det er. Så kan de helt sikkert lave en ny nøgle til dig, så du igen om 100 år kan åbne din dør   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Hvis du rekvirerer en låsesmed skal han såmænd nok få den op.

Har du en velassorteret låseforretning i nærheden kan du med lidt held låne et udvalg af passende nøgler. Tag er par gode billeder med i forretningen.

Er du rigtig heldig/fingerfærdig kan det være du kan dirke den selv med et stykke bøjet ståltråd.

Det er jo ret let at se hvad det er for en facon den nøgle skal have. Hvis de laver nøgler hos din lokale byggemarked, kan du let finde den nøgle der passer. Det kaldes ikke en københavnernøgle, men en Danzig nøgle. De fås i numre fra 1 - 65 Hvor 1 og 2 bare går lige ned, og lidt til henh.vis højre og venstre. Jo højere nummer de har jo mere kringlet er hullet. Den her har ca. nr  30
3" søm bøjet som et Z kan få den lås op.

Noget andet er at den type låse aldrig smækker. Men det kan være mekanismen i håndtaget der er gået i stykker, Hov ser nu på billedet at der ikke er håndtag!


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis