Lave værksted i lade, en flok spørgsmål :)

Hej LDS'ere

Jeg er stille og roligt begyndt på min "Værksted i en del af laden" projekt.
Det vil blive på ca 60kvm, laden er bygget i leca blokke.
Planen er at holde det frostfrit og måske en 10 grader med en kolifer. (har pille fyr som driver huset, og det burde kunne drive værkstedet med også )

Og når jeg er i starten af projektet, så er der jo nogle spørgsmål der melder sig, og så er det altid dejligt med indput

Den første udfordring er at jeg skal have bygget en væg som adskillelse til resten af laden, jeg har vedhæftet snitmål på laden.
Jeg kunne jo godt tænke mig at lave den i leca også, men det bliver jo voldsomt dyrt, og ikke mindst et stort arbejde med sådan en kæmpe væg
Hvad ville DU gøre? Skulle man lave leca i 2 meters højde, så man har stabile væg i bunden til at hænge ting op på, og så lave resten i træ skellet?

Nu er laden jo i leca, skulle man så isolere den med 100mm når den nu skal holdes med lidt varme på? eller er leca'en i sig selv nok til de 10 grader?

Og der skal også støbes gulv, og så er vi tilbage til spørgsmålet, skal man undlade at isolere, for at få jordvarmen op? Eller skal man isolere inden man støber?

Meninger og ideer modtages med kyshånd

 


Mvh

Morten

36 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Medmindre du skal bruge den til meget tunge maskiner, så ville jeg smide 150 mm polystyren i gulvet, 150 mm rockwool i et træskelet på væggene, og så sørge for at sætte nogle kraftige vandrette stykker tømmer ind som du kan bruge som forankringspunkter for ting du skla have op at hænge. Jeg går ikke ud fra at du skal hænge noget tungere end en 20-30kg på væggen, og så kan du jo sagtens nøjes med et træskelet til den mur du skal bygge, og ikke behøver at bygge den i leca.

Hvis du ikke skal bruge rummet i fuld højde, vil du spare en del på varmen ved at sænke loftet, så kan du jo ligge gulv og bruge det til opbevaring.
Var det mig ville jeg lave skillerummet i træ, du kan beklæde med tagkrydsfiner, så er det nemt at hænge ting op på, og er der meget tunge ting så skru den fast i de lodrette stolper.

Jeg ved ikke rigtig med at isolere gulvet, det er der jo både fordele og ulemper ved.
Hvis du isolere gulvet, så støb varmeslanger ned, og hold grundtemperaturen med gulvvarme, har man et lunt gulv, føles rummet ikke så koldt, og varmeslanger koster jo ikke alverden...

Jeg har en garage der er isoleret med 100 mm, og gulvet er uisoleret beton, jeg synes ikke det er nogen ulempe, jeg varmer kun op når jeg skal bruge rummet.

Så har jeg et lille isoleret værksted, med 200 mm i væge og loft, og 275 mm isolering i gulvet som er beton og der er 40mm kantisolering, jeg har varmet det op til ca. 8 gr. Men jeg synes stadigt at gulvet virker meget koldt, men jeg har støbt varmeslanger i, men der er desværre langt ind til fyret.

Tak for jeres indspark

Ja kan godt se at det måske er en fin ide med den træ væg alligevel, skulle man så lave den i 45x95 regler?
Ang loftet så skal jeg jo bare have plads til en lift med en bil på, så vil jo gerne have 4½meter op, men jeg har lidt svært ved at gennemskue,
hvordan hulen jeg skal lave loft over så stor en afstand det er jo 5x6 meter's loft der skal laves så + det er oppe i 4½meters højde Hvorn sevans griber man sådan et projekt an?

Ja det er måske ikke så dumt med gulvvarme slanger, kolifæren er jo valgt for at kunne varme det hurtigt op til en højere temperatur, hvis man gerne vil være der i flere timer
Men man kunne jo også bare lave en kombi da sagde gulvet holder det på 10 grader, og så er koliferen til at lyn varme.

Men skal man op i 200mm i væggene?

Fedt med erfaringer og ideer i sådan en planlægnings fase

Mvh

Morten

Rockwool er billigt, hellere for meget end for lidt. Det er langt nemmere at smide en ekstra 100mm i i planlægsningsfasen end det er at finde ud af at man ikke lige fik isoleret nok og så står med en stor varmeregning.

Ja når du skal have lift får du jo brug for loftshøjden Så er det jo kun lige "spidsen" du kan lukke af.

Jeg ville ikke vælge tyndere træ end 45 x 145 til skillerummet, ellers bliver det noget "dingelværk".

Ja det vil blive godt med gulvvarme, til at holde det frostfrit, og så kan du hurtigt fyre op med kaloifæreblæseren til en højere temperatur.

 

 

Annonce
Ok, hvad med dobbelt skelet med 45x95, ville det ikke blive super stabilt, så kan man også isolere de 200mm.

Men hvordan skal man gribe det loft projekt an? Det skal jo "kun" holde isolering og lamper, men igen man vil jo ikke have det ned over sig

Mvh

Morten

Hvis det er normalbiler, du skal have på lift, behøver du overhovedet ikke mere end 3,5 meter, hvis du da ikke selv er 2,5 høj, men så skal du have en specialfremstillet lift!
Jeg har 3,5 meter til loft, og er 187 cm høj, og jeg kan ikke nå op i bunden af mine Land Rovere, hvis jeg kører dem helt op.

Selvfølgelig skal du da lægge et loft ind. Skidt med at det gynger lidt. Du behøver jo ikke stable det til med motorblokke og gearkasser, eller stille biler der op.
Jeg har ikke isolering i mit værkstedsgulv, og selv om jeg i en periode ikke varmer op, har jeg aldrig oplevet frost der inde. Frost kommer sjældent op fra gulvet.
Jeg har ca 200 mm i ydervæggene og 100-150 i loftet, pga. den særlige konstruktion i den gamle staklade, som danner grundlaget for mit værksted.
Sørg for at få godt med porte i, så du ikke skal flytte rundt med hele baduljen, hver gang noget skal ud eller ind.
Du kan roligt lave skillevæggen i træ, og du kan hænge 100vis af materiale op på en trævæg. Alle mine inderbeklædninger består af træ, og jeg garanterer, at du har aldrig set så meget værktøj og boltreoler hængt op på væggene som her!

Med venlig hilsen
ktm

 

Er 3½ ikke lige på grænsen? de alm lifte løfter jo 1900mm og kærestens Sharan er da ret høj, kan man have motorhjelmen åben med 3½?

Ang porte, så bliver der kun en af dem, sådan som det hele ligger, giver det kun mening med en og i den ene side Planen er ikke at der skal så bil derinde permanent, det er det der er ved at blive bygget en 105kvm garage til (Det er godt at have noget at bruge tiden på)

Super jamen så planlægger jeg en træ væg, der skal heller ikke støbes så meget for

Mvh

Morten

Lav du nu 4½ m lofthøjde, måske du skal have en høj varevogn ind på et tidspunkt.

Men laver du loftshøjden, så alt hvad der kan komme ind af din port. også kan hejses op på liften, så kan det jo ikke gå helt galt.
Ja det giver meget god mening Og hvem kan ikke også godt lide at have højt til loftet

Mvh

Morten

Der er yderligere 26 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis