Ventilering mellem ruder?

Jeg har nogle vinduer, hvor 1/3 er et oplukkeligt, koblet vindue.
Her kan forekomme dug mellem ruderne, men det forsvinder hurtigt op ad dagen, så det er ikke det store problem, men de sidste 2/3 af vinduet er med enkeltglas, der ikke kan lukkes op, (altså ingen ventilation til det fri) og en fortsatsramme med alm. glas.
Her er altid dug på indersiden af yderruden.
Er løsningen en art ventilationsåbninger udadtil? og hvordan laves det?
Vil et skift til lavenergi glas løse problemet?
Hvor kan man evt. købe løst lavenergiglas?
Mvh.
Husejer
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Dug opstår når varme og kulde mødes, hvis ikke der er mulighed for en god udluftning, vil duggen blive på glasset.
Ved skift til lavenergiglas, tror jeg at selve vinduet også skal skiftes, da glasfalsen ikke har den bredde som glasset og glaslisten fylder.
Ved udskiftning til lavenergi u-1,1 Argon, vil varmeudgiften falde betydeligt hvis de gamle ruder er enkelglas.

Prøv at kigge her. http://www.glasindustrien.dk/gg/dok/termorud.htm

------------------
Poul Erik

PE

Jo, men så vidt jeg kan se, omtaler dette link kun energiglas som termoruder.
Jeg har studeret Rådvadcenterets anbefalinger, og de målinger på forskellige vinduestyper, som DTU har udført, og er efterhånden overbevist om, at det er dårlig økonomi at udskifte gamle vinduer/forsatsrammer med termoruder. (Tidligere var jeg ikke helt sikker på, om der var lidt religion med i spillet, men DTUs målinger overbeviser mig.)
Jeg er blevet anbefalet at få monteret lavenergiglas (enkeltglas) i forsatsrammerne, men det løser ikke dugproblemet i (især) de vinduer, der ikke er oplukkelige. Derfor tænkte jeg på, om løsningen er at etablere en ventilation af mellemrummet til det fri, (bore små huller i bundrammen, specielle ventilationsriste?) eller måske placere energiruden yderst, og derefter forsatsruden som før.
??
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej igen.
Jeg forstår ikke rigtig din forklaring om energiruder, eller om du mener det ikke kan betale sig at udskifte vinduerne.
Jeg har dog aldrig hørt om en energirude som enkelglas ????? Lambdaværdien som glas har kan ikke ændres,!!!! måske er der påklæbet film på bagsiden, som holder energien fra lyset tilbage.
Ventilering mellem ruder vil hjælpe på dug, men du vil få et større energiforbrug.

------------------
Poul Erik

PE

Den rigtige betegnelse er vist energiglas, der er enkeltglas påført en coating af tinoxid, dvs. en såkaldt hård lavemissionsbelægning, i modsætning til en blød lavemissionsbelægning, som er den coating, man bruger på indersiden af energiruder, dvs. termoruder.
Alt citeret fra Raadvad-centerets udgivelse "Vinduers varmetab" nov. 2001. Den kan hentes på Raadvads site.
Jeg har lagt linket ind under lav-hus-link.
Når vinduerne ellers er i acceptabel stand, lyder det i mine øren fornuftigt med renovering og forsatsvinduer, men ulempen er altså kondens!
Jeg tænkte, måske nogen havde erfaringer desangående.
Der findes åbenbart også et Raadvad-brugerforum, men jeg kan ikke få det til at virke.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej har du klaret dit problem med dine vinduer ellers et forslag fra mig.Du kan bore to huller foroven og forneden i den udvendige ramme derved får du ventilation,det skal være 4mm og husk at bore skråt så der ikke løber vand ind.Jeg har selv gjort dette med succes. Hilsen Johnny

Johnny
Hej Johnny.
Tak for rådet. Jeg havde spekuleret på noget i den retning, men tænkt, der måske fandtes nogle specielle ventilationsindretninger/beslag, som man kunne montere, men hullerne er jo så meget enklere og billigere!
mvh.
Husejer

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis