Hul til udtræk fra emhætte i mur

Hej folkens

Vi bor i en stuelejlighed i Århus og har indtil nu, prøvet at få vores emhætte til at skubbe luften hele vejen op til taget. Der er 3 etager. Det virker ikke ordentligt, faktisk er der ingen sug, hvilket nok giver fin mening.
Jeg har fået lov til at lave et hul ud igennem muren i mit køkken. Så der kan komme udsugning.

Min udfordring er at muren er 51cm tyk. Godt nok af mursten.
Pengene er ikke til at betale 1800-2000kr, for at få det gjort professionelt.
Så hvad gør jeg så?
Har læst man evt kan bore huller hele vejen rundt til røret, og så banke det ud.
Synes bare de fleste murbor jeg kan finde er 40-50cm lange, så hvad gør man så?


Andre råd og fif er meget velkomne.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Så køber man et murbor der er 80 cm langt, Du kan hos Onkel Harald købe sds bor der er op til en meter lange.

MEN du må kun bore i centrum af det hul du skal lave med så langt et bor, det vil være umuligt at styre i den næste række sten, så du skal bore ude fra også. Og du skal ikke bore et hul der er større end at dit rør lige kan gå igennem. Der er også den mulighed at du køber et kop bor i den diameter røret har, Onkel Harald har dem fra Viking som er et rigtigt godt mærke.

Hej Jørgen

Tak for dit svar.

Kan som du rigtigt skriver se de har lange bor i harald nyborg.
En anbefalet diameter?

Så måske det her kan du?
http://www.harald-nyborg.dk/p4054/viking-hulsav-oe-102-mm

Så kan jeg købe et par stykker af dem. Min emhætte er til 100mm.

Er det ligemeget om røret i muren er af metal eller plastik?
Røret skal det helt ud til kanten på ydersiden og så gå 2cm ud på indersiden, så man kan få flexslange på?
Min tanke var at købe en rist på ydersiden i alu og fuge den fast.

Fik et tip af en bekendt at bore hullet, så det hælder en lille smule, med laveste punkt ved ydersiden, for at kondens kunne løbe ud.

Er ovenstående ideer efter bogen?

På forhånd tak.

Ja du er på rette vej, et plastrør er ganske udmærket. Men i stedet for en rist skal du købe et selv lukkende jalusi spjæld så det ikke blæser ind i røret når vinden står på, fås også hos Onkel Harald. Køb et bor med samme diameter som det bor der høre med adapteren du også skal købe til kopboret, ideen med at lade det falde lidt nedaf lyder er en udmærket ide.

Husk at du ikke må bruge slagværket når du bruger kop boret og det er bedst om din bore maskine også har kobling til sds bor.

Når muren er så tyk, vil det være svært at bore præcist, så du har styr over hvor boret ender på ydersiden.

Men mon ikke der er hul mur, så kan du jo tage et lag af gangen.

Har du styr på hvilken type isolering der evt. er i muren, et det leca eller flamingokugler, løber de ud, hvis du ikke laver tiltag for at forhindre det.

Jeg skulle bore nogle 100 mm huller i min sokkel, jeg lejede en håndholdt kernebore maskine hos Cito materiel, det kostede under 500 kr.

Du behøver ikke så langt et bor. Når muren er 51 cm tyk, er det ikke kompakt mur det hele. Der er en mursten udv. på 11 cm så isolering og en mursten eller lign indv,
Det kopbor du henviser til er velegnet til træ-plast-metal m.m. men der står ikke noget om mur. Den kan du ikke bruge
Du skal bruge f.eks. et sds plus murbor 10x450 og så en boremaskine der kan tage sds plus

http://www.harald-nyborg.dk/p4664/sds-plus-bor-16x450mm

Hvis ydermuren er facadesten, er det bedst at bore udefra. Hvis du borer inde fra kommer der let en afskalling på din facade mur som kan være større end det din rist kan dække.

Mærk en cirkel op med det rør du vil have igennem, og bor en række huller hele vejen rundt  i cirkelen i ydermuren.. Så slår du det resterende væk og du har et hul ind til isolering, Du kan nu skære/dreje et hul i isolering med dit rør. Derefter borer du igennem indermuren i centrum. Boret kan nå igennem da boremaskinens hals nu kan gå ind i hullet.

Der er så mærket op på den anden side, og du laver igen en cirkel, borer rundt, og du har et fint hul.

Jeg synes at 100 mm til en emhætte er i underkanten. Hvis din mur er 51 cm tyk er der ikke flamingo kugler i.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg lejede et kop-bor i silvan for omkring 70 kr. Hentede det, borede, og afleverede det igen på under 1 time.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis