Forhjulsleje kan det godt støje.

Nu har jeg fået skilt konens Fabia ad (rustent sammengroet møg), men jeg syntes at se, at man nemt skulle kunne se at et leje er slidt ved at man skal kunne rokke hjulet op og ned i lodret akse. Det kan jeg nu ikke. Kan lejet godt være slidt og rumle uden det nødvendigvis har slør. Har også haft den igang imens den stod på bukke, så larmer den selvfølgelig ikke.

Til dem der ikke har læst mine tidligere indlæg så rumler den meget ved ligeud kørsel, og det tager til når man drejer lidt til venstre. Så min mistanke gik på højre leje, da fysikken siger at der ligges mest belastning på dette leje når der drejes. Bemærkede så også da den var oppe at hænge at den venstre styrekugle var færdig, samt stabilisator arm i venstre den var også færdig.

Det er forhåbentlig ikke bare det der er galt, så skulle alt det rumlen vel give mig nogle meget skævt slidte dæk. Jeg har læst mange indlæg ovre på VAGCars, og de skriver meget det samme, som går i retning af min mistanke, men alt for mange tråde er ikke afsluttet med hvad det nu var der var galt.....Æv, møg brugere.

Nogen der kan øse mere ud af deres erfaringer ?.

MVH


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Et leje kan sagtens rumle uden der er mærkbar slup. Husk på der skal "bare" en enkelt ujævn kugle, ud af måske 30-40 til og støje.  Du får starte reperationen ud fra de observerede "støjtests". 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Ja, men problemet er at det er meget svært at lokalisere om det faktisk er lejet. Det er ikke det at jeg måske skifter raske dele, det er mere det at jeg skal ud i byen og låne et pressebord flere gange. Men jeg tror på min første intuition sagde mig at det var lejet.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Det kunne vel også være dine kardang led der larmer.
Hvis du skifter lejet, er det vigtigt at have det rigtige værktøj.

Men tænker du over at når yderringen presses i, skal presseværktøjet kun presse på yderringen.
Og når du presser inderringen på, så kun presse på inderringen. Så kommer du langt, og husk at du ikke må hamre lejerne i, de skal presse i.
Ja jens det ved jeg godt. Har en bekendt som jeg tror har sådan et presseværktøj.

Husker godt et tidligere indlæg hvor der blev presset på inder ringen, tror han var heldig. Hvad med min tidligere metode med at varme skrovet lidt op i ovnen, og putte lejet i fryseren. Vil det kunne virke. Jeg skal selvfølgelig køle det ned med det samme når lejet sidder i så det ikke tager skade. Eller vil delene ikke være trukket nok sammen og udvidet nok til det vil virke. Det virker med mine forringer på mine cylindre på min Yamaha XS.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Annonce
Opvarmning / nedkøling var et no-go målte med skudelære, hullet blev ikke så meget som 0,1 mm større. Så det bliver presset i.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Skrevet af je__ns på 01-12-2014 22:18
Det kunne vel også være dine kardang led der larmer.

Jeg er enig med Jens - det kan sagtens være en trækaksel med de symptomer du nævner.

Specielt den med at det larmer mere når du drejer er typisk for en slidt trækaksel.

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Ok, her taler vi om de udvendige ikke. Dem inde i gearkassen hedder kardan kryds eller hvordan er det nu det er. Nogen ide til hvordan man kan tjekke dem.

Manchetterne ser ikke ud til at være defekte, og bilen har kun gået 107.000 km.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 

Et leje synger, ved ligeudkørsel, det gør en trækaksel ikke, men ved drej, nokker et slidt akselled, også kaldet et knokleled, eller det korrekte et homokinetisk led.
Det er både inderste og yderste der kaldes knokleled, men meget sjældent et af de inderste går til. Et slidt led starter med at sige dok dok dok når du drejer rat til fuld udslag, og efterhånden som leddet bliver ringere, kommer lyden ved mindre og mindre udslag, og leddet kan sagtens slides op selv om manchetten er hel.
Lejelyden er der og bliver efterhånden kraftigere og kraftigere, og er en konstant syngen.
Er lejet med indb. ABS ring (magnet) skal du huske at vende lejet rigtigt. Er det med "indbygget) låsering, skal der bruges specialværktøj til at presse lejet i..
Du presser på yderste lejering når du trykker lejet i Spindlen, og inderste ring når du trykker navet i.

Ja, alt tegner til det er lejet. Næsten alle søgninger på nettet med "rumble" giver mig leje udfaldet. Næsten alle højre side, i alle lande under Queen Elisabeth i venstre side .

Jeg samler det. Jeg satser på at statistikken er på min side.

Jeg har haft fejl på yderste knokkelled et par gange på mine tidligere biler, det lød også med de klunk du beskriver. Er det stadig larmende, ja så sidder tingene ikke så godt sammengroet, og det vil tage minimum af tid at skifte leddet. Ja det er et leje hub. Det gamle er presset ud med en trykpresse på mit arbejde, 10 år og det sad sgu godt fast. Det nye presses i med et specialværktøj der kommer ind bag ved hjul monterings ringen og presser på ydersiden af lejet. Jeg læser også i mange indlæg at det starter med støj, så kommer sløret efter lidt tid.

MVH og foreløbig tak for hjælpen.


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis