Forhjulsleje kan det godt støje.

Nu har jeg fået skilt konens Fabia ad (rustent sammengroet møg), men jeg syntes at se, at man nemt skulle kunne se at et leje er slidt ved at man skal kunne rokke hjulet op og ned i lodret akse. Det kan jeg nu ikke. Kan lejet godt være slidt og rumle uden det nødvendigvis har slør. Har også haft den igang imens den stod på bukke, så larmer den selvfølgelig ikke.

Til dem der ikke har læst mine tidligere indlæg så rumler den meget ved ligeud kørsel, og det tager til når man drejer lidt til venstre. Så min mistanke gik på højre leje, da fysikken siger at der ligges mest belastning på dette leje når der drejes. Bemærkede så også da den var oppe at hænge at den venstre styrekugle var færdig, samt stabilisator arm i venstre den var også færdig.

Det er forhåbentlig ikke bare det der er galt, så skulle alt det rumlen vel give mig nogle meget skævt slidte dæk. Jeg har læst mange indlæg ovre på VAGCars, og de skriver meget det samme, som går i retning af min mistanke, men alt for mange tråde er ikke afsluttet med hvad det nu var der var galt.....Æv, møg brugere.

Nogen der kan øse mere ud af deres erfaringer ?.

MVH


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Nu har jeg fået skilt konens Fabia ad (rustent... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Nå, case closed. Nu larmer den ikke mere. Statistikken holdt, det var een bil mere til samlingen. Men der gik lidt i stykker + der var lidt slid et par steder.
Stabilisator arme skiftet x 2
Styre kugle skiftet x 2
Bære kugle skiftet x 1
Hjulleje skiftet x 1
ABS føler skiftet x 1.
Bremser renset som altid.
Da jeg så prisen på ABS sensorer i danmark, syntes jeg pludselig at jeg godt kunne vente 3 dage med at få mine reservedele fra tyskland. Havde alligevel ikke tid til at skrue. www.atp-autoteile.de som er stedet jeg handler mindre dele. Det er samme mærker de handler med som de danske butikker, der handler med uoriginale dele, men til en noget lavere pris. Jeg kunne også godt have købt det i tjekkiet, hvor jeg køber originale vw dele men der er portoen lidt for krads, når jeg ikke skal have mere.

Priser :
1   Stange/Strebe, Stabilisator                           2      15,88 EUR 
2   Spurstangenkopf  l                                        1      15,00 EUR
3   Spurstangenkopf r                                         1      15,00 EUR
4   ABS Sensor Vorderachse rechts                   1      13,24 EUR 
Leje 499 kr. Biltema, ikke et sted jeg er så ofte, håber det er ok varer de sælger-
Bærekugle THansen, de var de eneste der havde åbent her til aften, 149 kr.

Det var sku lidt koldt på numsen og det drillede selvfølgelig med at få støddæmperen ned i klumpen.

Tak for indspark, en lykkelig mand. Blev sku lidt hed om ørene da i begyndte at skrive om led.
MVH

 


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 

Ja, ATP ligger ikke navn til noget skrammel er jeg sikker på. Men alt det crap der står på nettet, hvordan man ohmer dem er vist ikke helt rigtigt. Der siges ca. 1500 ohm. men det kan jeg ikke lige måle. Om den virker.... ABS slukker da og den melder ikke fejl. Det beskrives bare som en spole der sender pulser dannet via magnet  ringen der sidder på lejet.

Hvad bil har du ktm, du kan da søge dele i Tjekkiet hvis du skal have meget og har tid til at vente. Jeg har lige købt originalt træk til min Octavia 3 til ca. samme pris som et uoriginalt koster i Tyskland. De handler også med dele til Seat, vw, audi. Om jeg ville sætte sådan et træk på igen. Ja til sommer, årets koldeste dag ramte jeg. Frossen po-po. Syntes Skoda var lidt kække da de ville have 8800 kr. for et træk. Det ville være billiger hvis jeg fik bilen bygget på bestilling med træk, men jeg købte en med årets bilpakke, og så skulle jeg ikke vente i måneder, kun 10 dage, jeg gad ikke skrue mere på min Felicia.

MVH
 


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Det er en Mondeo, men om følerne sidder på et VW-produkt eller en Ford er nok ligegyldigt, ud over hvordan plastikken er udformet.
Jeg kan få en ABS føler, en Metzger, til 126 EUR og også en NK til 19 EUR, hvor jeg af en eller anden grund er mest forliebt i den til 19 EUR. Jeg turde dog ikke tage den billige i skræk for, at den ikke ville spille sammen med de øvrige.
Nu viste det sig, at det var mine ABS-ringe på baghjulene der var for forvitrede, men ikke flækkede, idet nye klarede problemet. Det var der så INGEN tester, der kunne finde ud af, men jeg var alene henvist til at hjælpe mig selv og min visne, gamle hjerne.
Jeg handler ved noget, der hedder PKWteile.de.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej Ktm og andre.
Når du sætter tænding på bilen Læses alle hjulgivere og er de i orden går lampen ud, lyser den hele tiden, er det sikkert en hjulgiver. Med et ohmmeter, kontrolleres de enkelte givere, og måles til mellem 1,1 og 1,5 k
Hvis lampen tænder efter en tids kørsel, er det helt sikkert en ring der er rustet i tænderne, eller revnet, Hvis vi lige ser bort fra dæk i uens størrelse
Det er meget sjældent der er boxen.
Mvh Ole
Annonce
Det der ohmerri holder ikke på mine føler, syntes eller jeg er rimelig god inden for elektronik, det er der jeg er grunduddannet.

Jeg troede den gamle var defekt, den var umulig at få ud sp jeg har givet den en masse rustløsner. Til sidst gav den efter. Men så havde den sagt knæklyd. Den kunne ikke ohmes til det du beskriver og som nettet skriver. Den nye blev målt inden jeg satte den i, samme "afbrudte" måling. Ingen ohmsk modstand. Så jeg forstår ikke hvorfor det virker. Det virker som om der kunne sidde en lille overførsels kondensator i føleren så den kun overfører AC og ikke DC, kan det tænkes. Det er jo AC styrringen skal måle på.

MVH - ham med føleren der ikke er som de andre, eller som måler ad h til :p)

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 

Hej Peter.

I sommer havde jeg en snak med polobjørn om abs-sensore til netop de lejer med magnetbane http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/192393


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg har igennem min tid som mek. målt på adskillige givere, og altid kunne måle en ohmsk modstand, og når de er stået af, er der gerne adsk. Mohm.
Det der sker, er at hullet hvori den sidder, ruster, og med tiden sætter den sig så fast, at den skal slåes, bores ud, og så en rival igennem hullet.
Den nye sættes i smurt ind i keramisk fedt
Og så mener jeg ikke det er AC den giver, men en pulserende jævnspænding ;0))
Typerne med magnetbane benytter en sensor med et såkaldt Hall-element.
En slags transistor, der påvirkes af et magnetfelt.

Den slags kan man ikke ohme på simpel vis.

De to af tilledningerne går via guldbelagte stik.
Og returstrømmen ofte via følerens stelforbindelse.

Virker ikke for smart, når man ser, hvor meget rust der kan samle sig her.



Ok, dc, overlejret med lidt ac så..... Nå, kan godt se at jeg ikke er alene om ikke at have kunne udlæse noget via multimeter. Jeg stoler på at elektronikken nok skal fortælle at der er noget galt. Aht at ramme diverse airback udløsere, aktivere diverse kredsløb ved afbrydelse har jeg det sådan. Af med minuspolen imens jeg roder, og når alt er samlet igen på med polen, så har jeg en ide om at alle kontrol kredsløb holder fri imens jeg roder. Dette var ift. det indlæg der henvises til.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis