Lysdæmper mellem afbryder og lamper

Hej alle,

Jeg har et spørgsmål vedr. lysdæmpere.

Vi har nogle lamper i køkkenet der er tilsluttet via et udtag i væggen (højt placeret på en gipsvæg i en 1-moduls ramme).

Vi har så to afbrydere (i et 1-moduls ramme) placeret på en væg ved køkkenbordet, som er en murstensvæg. Den ene afbryder bruges til de 3 lamper, og den anden afbryder bruges til underskabslamper.

Vi kunne godt tænke os at have en lysdæmper til at justere lysstyrken for de 3 lamper. Så jeg tænker om man bare kan udskifte 1-moduls rammen i gipsvæggen, hvor udtaget er, med e 2-moduls ramme og tilføje en roterbar lysdæmper? Som denne: http://www.greenline.dk/elartikler-c/lauritz-knudsen-fuga-c/lk-fuga-lysdaempere-c/lk-fuga-drejelysdaemper-mek-d-300cr-p

Kan man bare montere denne som en serie-forbindelse mellem afbryder og udtag? - jeg har forsøgt at lave en skitse (se tilføjede fil).
 

 

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan ikke "bare" udskifte den 1 modul ramme ved udtaget med en 2 modul. Bagved dette udtag er der en dåse, sikkert en forfra dåse til pladevæg.
Det ville da også være tåbelig (undskyld sproget) at anbringe en lysdæmper højt oppe. Så har du ikke meget glæde af den.
Lysdæmper skal placeres nede ved afbrydere, i murstenvæg. Det er det rigtige og let for en elektriker. Man skal hugge en lille smule, men det behøver ikke at være større hul end 63 mm dobb. ramme kan dække.
Lamper kan i øvrigt slukkes på selve lysdæmper. Så du behøver ikke din krone (dobbelt) afbryder.

Er det 2 enkelt afbrydere erstatter du bare den ene med lysdæmper.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du kan ikke bare sætte en 2 Moduls ramme på. Du skal have boret hul til en dåse mere i væggen, også montere dæmperen der i, sammen med den mellemledning der går til lamperne.
og der er ikke noget der kan monteres i serie, når vi snakke 230V Det er parrallet

Illicher  du skriver : "afbryder og dæmper skal ikke serie, men parallel" DET PASSER IKKE

Og du skriver selv at han kan montere dæmper på mellemledning, så er de i serie.

Men stadig noget klamphuggeri med lysdæmper højt oppe under loftet


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Dæmperen skal jo ikke i serie med en afbryder, det giver ingen mening.
Og som jeg læser det vil han også have dæmperen til at side ved afbryderen, og ikke oppe under loftet?. Så der skal "bare" bores ud til en dåse mere også skal dæmperen monteres i den dåse.
Skrevet af amkleist på 01-12-2014 18:43

Hej alle,

 

Vi kunne godt tænke os at have en lysdæmper til at justere lysstyrken for de 3 lamper. Så jeg tænker om man bare kan udskifte 1-moduls rammen i gipsvæggen, hvor udtaget er, med e 2-moduls
 

Ja jeg tænkte nok at du forstår det anderledes end han skriver. Så er vi enige. Nogen gange overgår fantasien vores virkelighed

 

 

 

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Det er korrekt at vi vil have dæmperen ved selv udtaget - vi vil ikke til hive mursten ud af væggen.
Jeg havde selvfølgelig tænkt at udskifte forfradåsen ved udtaget til en 2-moduls forfra dåse. Lysdæmperen skal udelukkende bruges til at justere lysstyrken, og vil i princippet altid være "tændt", da vi vil bruge afbryderen på væggen til at tænde og slukke.

Fungerer en lysdæmper ikke som et potentiometer? - hvis lysdæmperen er i parallel, så vil spændingen over lamperne da ikke ændre sig, når jeg drejer på lysdæmperen? Hvordan skal den iøvrigt være i parallel '(der er kun to huller bagpå:L og nul)?
Jeg kan godt mærke at jeg leger med ilden herinde

Du leger ikke med nogen ild overhovedet. Og de skal ikke monteres parallel
I princippet er jeg ligeglad med hvordan du laver det. Men jeg giver dig de råd som jeg mener er relevante. Det du foreslår er noget juks. Og selvfølgelig kan elektriker hugge et hul i muren, uden at det ses bagefter.
Er det iøvrigt en kroneafbryder du har i væggen eller 2 enkelte ?

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Okay, det er jeg glad for . Hvad er det helt præcist der er noget juks? - er det farligt, forbudt eller bare anderledes?

Det er en kroneafbryder.

Der står flere steder i stærkstrømsbekendgørelsen, at afbrydermateriel skal være let tilgængelig. Der er ikke sat specifikke mål på højder eller lignende.
Det er ikke farligt, det er kun lidt ulovlig (jævnfør ovenstående) det er meget anderledes. (hvilket jeg iøvrigt i andre sammenhænge mener er positiv)
Kunne du ikke spare en del penge og besvær ved at sætte mindre pærer i.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis