Lysdæmper mellem afbryder og lamper

Hej alle,

Jeg har et spørgsmål vedr. lysdæmpere.

Vi har nogle lamper i køkkenet der er tilsluttet via et udtag i væggen (højt placeret på en gipsvæg i en 1-moduls ramme).

Vi har så to afbrydere (i et 1-moduls ramme) placeret på en væg ved køkkenbordet, som er en murstensvæg. Den ene afbryder bruges til de 3 lamper, og den anden afbryder bruges til underskabslamper.

Vi kunne godt tænke os at have en lysdæmper til at justere lysstyrken for de 3 lamper. Så jeg tænker om man bare kan udskifte 1-moduls rammen i gipsvæggen, hvor udtaget er, med e 2-moduls ramme og tilføje en roterbar lysdæmper? Som denne: http://www.greenline.dk/elartikler-c/lauritz-knudsen-fuga-c/lk-fuga-lysdaempere-c/lk-fuga-drejelysdaemper-mek-d-300cr-p

Kan man bare montere denne som en serie-forbindelse mellem afbryder og udtag? - jeg har forsøgt at lave en skitse (se tilføjede fil).
 

 

Hej alle, Jeg har et spørgsmål vedr. lysdæmpere.... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ahh jeg havde forstået det sådan at afbryderen sad i en gips væg, så er det derfor jeg vrøvler.

Jo du kan som sådan godt sætte dæmperen i serie med afbryderen, som du selv forslår. Det skulle der ikke været noget ulovligt i, så vidt jeg lige kan tænke mig til. hvis du ellers montere den i en forfra dåse, efter reglerne.

Det mest rigtige ville dog være at få den monteret ved din kroneafbryder. Du kan tage et 5,5mm bor også bore en 20-30 huller i 5 5,5cm dybde. i samme størrelse som en indmuringsdåse, også få den muret i ved din krone afbryder. Det kan godt gøres, så der ikke skal laves andet efter rep, hvis man er lidt forsigtig. Og med en 63mm ramme som ev elmand forslår, så kan det ikke ses bagefter.
Der er selvfølgelig lidt mere arbejde i det. Men burde kunne gøres på en times tid, hvis du har tingene klar. også montere dagen efter på 15min. når mørtlen er tør.
Skrevet af ev elmand på 01-12-2014 20:30

Der står flere steder i stærkstrømsbekendgørelsen, at afbrydermateriel skal være let tilgængelig. Der er ikke sat specifikke mål på højder eller lignende.
Det er ikke farligt, det er kun lidt ulovlig (jævnfør ovenstående) det er meget anderledes. (hvilket jeg iøvrigt i andre sammenhænge mener er positiv)
Kunne du ikke spare en del penge og besvær ved at sætte mindre pærer i.

Jeg vil nu mene at den vil være let tilgængelig, den vil komme til at sidde i en højde af 200 cm og ikke være skjult.

Desværre, planen er netop at have 3 store pærer hængende, i køkkenet. Det er ikke fordi, at vi kommer til at justere lysstyrken hele tiden. Men jeg er enig i at det er en meget anderledes opsætning jeg er ude i .

 

 

Skrevet af Illisher på 01-12-2014 20:43
Ahh jeg havde forstået det sådan at afbryderen sad i en gips væg, så er det derfor jeg vrøvler.

Jo du kan som sådan godt sætte dæmperen i serie med afbryderen, som du selv forslår. Det skulle der ikke været noget ulovligt i, så vidt jeg lige kan tænke mig til. hvis du ellers montere den i en forfra dåse, efter reglerne.

Det mest rigtige ville dog være at få den monteret ved din kroneafbryder. Du kan tage et 5,5mm bor også bore en 20-30 huller i 5 5,5cm dybde. i samme størrelse som en indmuringsdåse, også få den muret i ved din krone afbryder. Det kan godt gøres, så der ikke skal laves andet efter rep, hvis man er lidt forsigtig. Og med en 63mm ramme som ev elmand forslår, så kan det ikke ses bagefter.
Der er selvfølgelig lidt mere arbejde i det. Men burde kunne gøres på en times tid, hvis du har tingene klar. også montere dagen efter på 15min. når mørtlen er tør.

 

Nej, udtaget sidder i en gipsvæg - så jeg regnede med at det ville være lettest at fjerne forfra dåsen og bore et større hul til en 2-moduls forfra dåse, hvor lysdæmper og udtag skal sidde i.

Jeg er enig i at det mest rigtige ville være at bore hul i murstensvæggen - det vil jeg lige overveje en ekstra gang ingen vi beslutter os om vi virkelig har behov for en lysdæmper. Det lyder lettere at udvidde hullet i murstensvæggen end jeg lige havde forestillet mig - tak for tipper .

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis