Kondens fra aftræk på loft

Hej

Jeg står med et lidt akut problem. Det er begyndt at dryppe fra mit loft ned i mit soveværelse.

Mængden er ca 1dl pr dag. Der er ingen vandrør deroppe og det kommer også i perioder uden regn. Taget er 45grader tegl med undertag fra 72 i OK stand.

Vi har haft huset i 3 år og jeg har ikke set dette før.

Jeg antager at det kan være kondens fra de aftræksrør der ligger på loftet. Her ses de i original stand med ret mangelfuld isolering:

Rørene er henholdvis 75 og 110mm plast. Aftræk fra faldstamme og badeværelse. De er bare stukket løst op i aftræks-røret af metal som vist.

Jeg har så forsøgt at isolere disse rør quick-and-dirty for at se om det gjorde noget:

Det hjalp et par dage, men nu drypper det igen. Jeg antager at fugten er ophobet i rock-ulden og nu kan der ikke opsuges mere så det drypper ud. Har ikke kunne undersøge det nærmere endnu.

Mit gæt er, at jeg faktisk har forværret problemet da luften nu er endnu varmere når den rammer det kolde metalrør og at fugten først bliver til væske når den fugtige luft rammer det kolde rør. vandet kan dryppe ned fra metal-røret da plast røret, som vist på billede 1, ikke fylder hullet ud.

Forslag til udbedring: plastrør forlænges så de er lige så lange som metal-rør og mellemrummet fyldes med byggeskum/isolering. Derved skulle den fugtige luft gerne komme helt ud i det fri uden at ramme det kolde metal og kondensere.

Jeg har ingen erfaring på feltet så hjælp modtages.

Hvorfor ser jeg først problemet nu? - og hvad er den løsningen.

Mvh Troels

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Begge aftræk bør isoleres korrekt. Brug en lamelmåtte og omvikl det hele med tape (man kan få noget med en overflade lidt som tynd stanniol). Desuden skal der isoleres HELT op til der hvor røret slutter, det er ikke nok at gøre det op til aftrækshætten. For så kondenserer din fugt bare der. Så ideelt set skal du pille røret ud af aftrækket og isolere det inden det ryger op igen.
Der kommer ikke kodens på varme rør i kolde omgivelser, det er omvendt. Kondensen vil dog kunne opstå inde i rørene, men de er vel tætte?

Der hvor røret er trukket igennem taget, skal der være helt tæt ml rør og tag, så den varme luft når der komme ud af røret, ikke kan suges tilbage og ind under taget.

@pilehave: tak for svar. Det bekræfter min mistanke. Det betyder vel så også selve aftræks-røret i plast skal være så langt at det når toppen af aftræks-hætten? (selvf. med en smule lidt luft op til den lille "metal-hat" der sidder øverst?

@Stigmand. Nej der er ingen kondens på plast-rørene, men der er fugt i metal-hætten og ved enden af røret, -der hvor den varme fugtige luft kondenserer når den rammer det kolde metal.
Jeg kan godt se at den varme luft ikke skal havne inde under mig tag og skabe fugt der. Jeg er dog ikke specielt nervøs for dette da taget er "naturligt" ventileret som man gjorde i 72 og der ikke er antydningen af fugt eller svamp.

Troels
Skrevet af Stigmand på 01-12-2014 14:39
Der kommer ikke kodens på varme rør i kolde omgivelser, det er omvendt. Kondensen vil dog kunne opstå inde i rørene, men de er vel tætte?

Der hvor røret er trukket igennem taget, skal der være helt tæt ml rør og tag, så den varme luft når der komme ud af røret, ikke kan suges tilbage og ind under taget.
 

 

Kold og varm luft mødes oppe i taghætten. Kondens vil sætte sig på den kolde flade (den indvendige side af taghætten) og eftersom taghætten ikke slutter tæt med det indvendige rør, vil vandet dryppe ned fra taghætten.

Det er i hvert fald mit bud

På vores faldstamme er aftrækket (på 1. sal) en hætte med et præisoleret og fast rør hvor en kloakmuffe i passende størrelse passer i. Derfor vil kondens bare løbe ned i vandlåsen i stueplan.

 

@pilehave: ja jeg overvejede også at "snyde" og bare lave skidtet vandtæt. Det vil dog ikke forhindre vand inde i røret og med et hus fra 72 så stoler jeg slet ikke på at det rør er særligt tæt. Dvs i værste fald så havner vandet et andet sted, - et sted hvor jeg ikke opdager det før det er for sendt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis