Varmeflytning fra brændeovn

Jeg har en brændeovn, som jeg i øvrigt er vældig tilfreds med, men jeg kunne godt tænke mig, at varmen blev flyttet lidt længere ud i huset.

Det er ikke noget stort problem, så vi taler ikke om store, avancerede varmeflytningssystemer, men mere om, om nogen har erfaringer med effekten af en lavpraktisk løsning med en bordventilator ståene oven på brændeovnen til at "hjælpe" luften i den retning jeg gerne vil have den.

Kender nogen til en ventilator, der virker ved at udnytte brændeovnens egen varme - eks. http://danskpejsecenter.dk/produkter/24-varmeflytning/446-heat-power-varmefordeler/

Producenterne taler så positivt om effekten af dem, at man kunne fristes til at tro, der er tale om salg af varm luft :-)

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Jeg har en brændeovn, som jeg i øvrigt er vældig... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Min far er brændeovnsproducent og har har naturligvis sin egen model stående.

Hans hus er lidt langt i det og ovnen står i køkkenet, som er placeret i den ene ende.

Han har trukket en isoleret fleksslange og indsat en kanalventilator på midten (husk lyddæmper).

Se det er noget konen kan li, for der er jo sådanset kun en udsugningsventil i loftet over ovnen og en indblædningsventil i rummet længst væk.

Det fungere helt fint, dog skal dørene lige stå åben.

Måske en idé

Bixer pt med en informativ guide til mobilt bredbånd. Den skulle gerne gå hen og blive så god, at de besøgende rent faktisk kan bruge den til noget - Se den eventuelt her: www.Mobil-bredbaand-guide.dk

Jeg har en brændeovn i min udestue.
Til varmeflytning fra den har jeg fundet en 230 volt "pc blæser" og monteret en termostat på.
Så når rummet når 23 grader starter blæseren, og siger egentlig ikke ret meget :-)
Dette er det eneste vi bruger til opvarmning af 86Kvm, hvoraf de 16 er ringe isoleret.

Mvh

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Glemte lige at nævne, at der har været lidt problemer med mus, der har gnavet sig ind i kanalen og løbet ind i ventilatoren :-)

Så til andre der overvejer sådan e løsnig, er rør nok bedre end isoleret flexslange.

Bixer pt med en informativ guide til mobilt bredbånd. Den skulle gerne gå hen og blive så god, at de besøgende rent faktisk kan bruge den til noget - Se den eventuelt her: www.Mobil-bredbaand-guide.dk

Jeg har tænkt mig den simple løsning med en lydsvag ventilator under loftet i væggen til naboværelset, og funderer over, om der skal laves trykudligning med en tilsvarende åbning i væggen over gulvet. Har nogen erfaring med det?

Finnur
Annonce
Skrevet af Finnur på 12-01-2016 20:55
Jeg har tænkt mig den simple løsning med en lydsvag ventilator under loftet i væggen til naboværelset, og funderer over, om der skal laves trykudligning med en tilsvarende åbning i væggen over gulvet. Har nogen erfaring med det?

Effekten af varmeflytningen falder markant, hvis ikke der kan trykudlignes. Så hvis ikke døren står på klem eller du har en anden form spjæld, hvor den kolde luft kan komme ud når du trykker varm luft ind, så får du ikke meget værdi for den strøm du bruger til ventilatoren.

Et andet punkt til overvejelse. Luftmolekulerne ligger tættere i kold luft end varm. Så hvis forholdene er til det, så meget effekt ud af ventilatoren ( du får flyttet meget mere luft) ved at flytte kold luft til varmen end ved at flytte varm luft til kulden.

 

Hej,
Undskyld at jeg lige crasher tråden.... Har jer der har sat varmeflytning op, haft 'problemer' med at det føles som om det trækker når det kolde luft render ind langs gulvet, så at sige?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis