Varmeflytning fra brændeovn

Jeg har en brændeovn, som jeg i øvrigt er vældig tilfreds med, men jeg kunne godt tænke mig, at varmen blev flyttet lidt længere ud i huset.

Det er ikke noget stort problem, så vi taler ikke om store, avancerede varmeflytningssystemer, men mere om, om nogen har erfaringer med effekten af en lavpraktisk løsning med en bordventilator ståene oven på brændeovnen til at "hjælpe" luften i den retning jeg gerne vil have den.

Kender nogen til en ventilator, der virker ved at udnytte brændeovnens egen varme - eks. http://danskpejsecenter.dk/produkter/24-varmeflytning/446-heat-power-varmefordeler/

Producenterne taler så positivt om effekten af dem, at man kunne fristes til at tro, der er tale om salg af varm luft :-)

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej

Har ikke set netop denne model i brug - men en tilsvarende og det virkede rent faktisk rigtigt fint !

M.v.h.

Uden og kende noget til den omtalte "varmeflytter" vil jeg tro den ikke kan hjælpe ret meget, men hvem ved.  Du kunne da prøve og retunere igen, hvis den ikke lever op til hvad man lover. 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
På mit værksted, der er på 112 m2, har jeg en brændeovn og oven over denne har jeg en ganske almindelig bordventilator, som roder luften rundt. Det betyder rigtig meget, om den er igang eller ej. Når den har kørt hele tiden under opvarmningsperioden er der ensartet varmt i hele lokalet, dog selvfølge varmest oppe ift ved gulvet.
Kører den ikke, er der ulideligt varmt i nærheden af ovnen og pissekoldt ude i hjørnerne.

Med venlig hilsen
ktm

 

Tak for input - nu køber jeg en selvkørende på nettet, så får jeg 14 dage til at teste den i. Virker den, er alt godt, og ellers returnerer jeg den og køber en elektrisk.

Hilsen
Dan

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Det skal jeg nok, men jeg er løbet ind i et temporært problem. Havde undladt at binde det af med familiens æstetiske direktør, og hendes reaktion var "sådan en grimrian kommer ikke ind i min stue!".

Så nu går der nok lidt tid med lobbyvirksomhed.

Hilsen
Dan

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"

Du kan evt i stedet for den elektriske, køre på nærmeste genbrugsplads og finde det du skal bruge. 1. stk. batteriholder med afbryderknap. og en computer køleblæser. fra en defekt maskine. (blæseren skal self. virke) og vupti så har du delene til en "gratis" næsten lydløs blæser. Har selv lavet en til forældrenes sommerhus. den trækker den kolde luft fra gulvet op om brændeovnen. Der er en meget mærkbar effekt næsten med det samme.


Mikkvo

Dan, jeg har prøvet den model du linker til på en Morsø 6140, altså en støbejernsovn. Uanset der i brugsvejledningen er anført at propellen kan køre fra 50 grader C, så lykkedes det ikke mig at få gang i den selv med en 70-80 grader varm topplade, som jeg kun opnår hvis jeg overfyrer.

Så har du en støbejernsovn med konvektion og/eller fedtstenplader på toppen er en termisk ventilator næppe sagen. Har du en tynd pladeovn, hvor toppladen bliver godt over 100 grader varm er den sikkert ganske anvendelig, 

Øv! Det er (desværre) en ret relevant kommentar, Lars. Min ovn er en Morsø 6170, altså den samme som din, bare væghængt.

Men ellers har jeg lavet et lille eksperiment med en lille usb- ventilator på 10 cm. Den havde faktisk en ganske stor effekt, som ktm jo også fortalte, og strømforbruget er minimalt.

Så nu må jeg i tænkeboks for at finde ud af, om jeg vil leve med støjen fra en elektrisk ventilator.

Foreløbig tak for gode kommentarer.

Dan

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Skrevet af Dan H på 07-12-2014 11:45

Men ellers har jeg lavet et lille eksperiment med en lille usb- ventilator på 10 cm. Den havde faktisk en ganske stor effekt, som ktm jo også fortalte, og strømforbruget er minimalt.

Så nu må jeg i tænkeboks for at finde ud af, om jeg vil leve med støjen fra en elektrisk ventilator.

Foreløbig tak for gode kommentarer.

Dan

Du skal have en af dem her: https://www.lampegiganten.dk/Loftventilatorer  De mindre end ovnen og spreder varmen fantastisk.  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis