Fuge i badeværelse

Hej

Jeg overtog en lejlighed med et dårligt gør-det-selv badeværelse for godt et år siden. Silikonefugerne i kanterne blev skiftet og der blev lappet de steder hvor flisefugen i gulvet ikke var komplet. Det værste sted (første billede) er desværre hvor alt vandet samler sig og fordi de to fliser ikke ligger helt lige, så bliver silikonefugen i gulvet hurtig løs. Jeg har lagt en ny silikonefuge, men det holder kun en hvis tid. Så hvad kan jeg gøre som holder mere permanent? Kan man ligge ny flisefuge i gulvet de 5-10 cm, så det bliver tæt?

 Billede før ny gummifugelap.

 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Ja gummifugen vil ikke holde sådan et sted. Jeg vil anbefale dig at bruge en vinkelsliber med diamant skive.
Her skære du så fugen op i hele flisens længde 5-6 mm ned. Ikke mere og ikke mindre. Hvis mindre vil fugen ikke holde. hvis mere vil du ødelægge vådrumsmembranen. Du kan eventuelt klister malertape rundt om skiven, så der er 5 mm tilbage, der ikke er tapet ind. Den kan du så gå efter når du skære. Og husk at skære hele fugens bredde op. Det er ikke så svært. Det skal bare gøre stille og roligt.
Der efter spuler du lige den nye revne med bruseren, så snavs og skidt bliver fjernet.
Når overfladen er tør trykker du fugemassen ned og venter i et kvarter.
Derefter tager du en fugtig murersvamp og kører i cirkelbevægelser, så du lukker fugen mod flisekanterne..
Det gør ikke noget, at det ser beskidt ud, da du derefter vrider svampen igen i vand så den er fugtig. Denne gang køre du over fugen en gang i en lige bevægelse og det er det. Så burde fugen både stå pænt og være tæt. Du kan eventuelt til sidst bruge en tør klud og tørre det sidste slør af der nu vil komme.
Fugen jeg snakker om er denne.
Alfix - CeraFill 10 colour - antracitgrå
Den vil have den bedste egenskab for denne fuge og den vil ramme farven rimelig nøjagtigt.
Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Og hvis du ikke kan lide en vinkelsliber . Så brug en Feincutter (Multifunktionsværktøj) den svinder og larmer mindre, men tager lidt længere tid. Igen med en skive beregnet til hårde fuger. Det vil være den bedste løsning.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Hej Martin
Mange tak for dit svar/trin-for-trin guide.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også