Anlæg af græsplæne

Jeg er netop flyttet i nybyggeri og skal have lavet noget græsplæne. Det meste bliver nok rullegræs.

I øjeblikket ligger der imidlertid temmelig meget sand efter byggeriet, og mit spørgsmål er derfor i hvor høj grad, det er nødvendigt at grave sandet væk for at lave græsplæne. Kan man nøjes med at skrabe toppen af og smide 5-10 cm jord ovenpå? Hvor meget jord skal græsplænen have at "leve af"?

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Når vi engang når frem til foråret kan du begynde på at anlægge en græsplæne og der skal som minimum være et lag på 30 cm. muld til en god græsplæne.

Fræs, jævn, så og troml. Det er den nemmeste og billigste måde. Græs er nemlig en taknemlig plante der kan vokse alle steder hvor den ikke direkte står med røderne i vand. Derfor er det ikke nødvendigt at pålægge et tykk lag muld. 

Arbejdet med og lægge rullegræs er næsten større end og så, til gengæld har man en færdig græsplæne man kan tage i brug næsten med det samme og ikke skal vente 1/2 år på den bliver nogenlunde slidstærk.

Det er for sent i år og anlægge græsplæne, det kan du først til foråret når jorden bliver tjenelig. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Jeg har ved flere lejligheder sået græs i det rene skrammel. Det største problem er at holde skidtet ned, når det får fat.
Kun hvis det er rene murbrokker, vil jeg jævne lidt muld ud over.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hos min søn anlagde vi græsplæne for 5 år siden. Det er en grund på 5000 m2 så der er vel 3000m2 plæne. Hele stykket var fyldt med sene / kvikgræs. Der blev brugt en fræser med en slags sold bag fræser hjulet. Sten og kvikgræs rødder blev lagt ned i bunden og jorden røg bagud igennem solden, hvor det lagde sig over dette tæppe af kvikgræs rødder og sten. Når man gik på det var det helt fjedrende som en madras.

Der blev sået græs direkte, og mange var skeptiske. Men det er blevet en ganske udmærket plæne, og graver man et hul til et eller andet, finder man ikke kvikgræs. Det kan ikke holde til at blive slået med plæneklipper.

Det er langt billigere og lettere at så en græsplæne, end det er at bruge rullegræs. Det er kun til steder hvor græsset skl bruges med det samme.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis det er lerjord der er i området, er det rigtig godt at få blandet sand i. Jeg har oplevet anlægsgartnere der lægger 10 cm sand ud over hele arealet, og så fræser det sammen med lerjorden.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jorden er temmelig leret, så det lyder som om, det vil være en god ide at anvende det overskydende sand til at blande i jorden. Hvordan skal blandingsforholdet være - 50/50?

Størstedelen af plænen vil nok blive anlagt som rullegræs i foråret, da den gerne skulle blive hurtigt klar til brug.
Man kan jo ikke tale om at blande 50/50 alene af den grund at leret sikkert går flere meter ned.
Jeg nævner det bare for at sige at sand er gavnlig på din jordstruktur, når din jord er leret. Så et jævnt lag på 5 cm fræset sammen med de øverste 10-15 cm jord er godt. Men det betyder så at du skal have 5m3 sand pr 100m2 plæne. Og jeg forestiller mig ikke at du har så meget.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nu skriver I, at det er for sent at plante nu, men er det nu også det? Jeg spekulere på, om rådet om at det skal være senest i september mon stammer fra tiden før global opvarmning? Hvor varmt skal det reelt være, for at græsset kan nå det? Jeg spekulerede lidt på, om jeg selv stadig kan nå det, for jeg skal også have plantet græsplæne... Og det er jo stadig 14 grader. Betyder placeringen noget? Jeg er på Bornholm, og her er der jo også mildere efterår generelt. Og hvad sker der, hvis man planter nu, og det er for sent. Dør frøene så, eller spirer de så alligevel til foråret? 🤔 
Nu siger du "plante" mange gange, og jeg går ud fra, at du mener, at du skal så græsplæne. Græsset samt frø går i "dvale", når temperaturen når ned omkring 7 grader, og så er det for sent. Græsset skal bruge nogle uger (1-3 an på temperatur) på at spire, så hvis du er sikker på, at du kan få frøene spiret, inden der kommer udbredt frost, så går du bare i gang. Personligt ville jeg vente til det tidlige forår i stedet for at gå i gang nu.

Hellere leje end at bo på gaden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis