Indkørsel med granitskærver

Hej derude,

Jeg skal til at anlægge ny indkørsel og har derfor brugt utallige timer på at researche på hvordan dette gøres på den rigtige måde.

Jeg vil nu fortælle hvad jeg har tænkt mig, og håber på at andre med erfaring vil dele deres synspunkter.

Den nuværende belægning er perlesten som jeg vil skyde på er lagt ud for ca. 30 år siden. belægningen er grim, og er 50% perlesten og 50% græs og jord.

min plan er at leje en rendegraver, og køre 25cm af det nuværende lag af.

Jeg vil herefter lave indkørslen på følgende måde:

  • 15 cm stabilgrus kornstørelse 0–32 mm.
  • Armeringsnet
  • 3cm stenmel.
  • 5cm granitskærver 11-16mm

Jeg vil stampe både stabilgruset og og stenmelet med en pladevibrator.

mht til ameringsnettet, er grunden bag at underlaget er meget leret.

Jeg vil lave en heldning på 1cm/løbende meter.

Til sidst vil jeg blot tilføje at der er mange meninger om hvordan man bør anlægge sin indkørsel, og mit bud er baseret på andres erfaringer.


De bedste hilsener
Morten
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har en indkørsel på ca 100 m2, hvor der var perlegrus, jeg rev alt det perlegrus af jeg kunne, og lagde 5-7 cm granitskærver.
Så jeg gravede ikke ud, da indkørslen havde lagt en del år, og var ret stabil.
Det har lagt i over 10 år nu, og ser stadig rimelig ud...
Det eneste jeg fortryder er at jeg ikke lagde fiberdug, der kommer en del små sten op, og det pynter ikke når det er sort granit.

Men det kræver jo indkørslen er stabil, og man har plads til det ekstra lag skærver.
Såfremt den er stabil den nuværende indkørsel ville jeg bare skifte toplaget, altså perlegruset ud med skærverne.

Hvis ikke toplaget er stabilt skal der graves af det er rigtigt nok. Jeg har selv regnet på det engang så hvis du betaler fuld pris for at leje udstyret kan du få en til komme og lave det for de samme penge. Det er nemlig ikke så nemt og lave som man lige går og tror.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Du kunne jo også prøve at rive den gamle belægning op i måske 3-4 cm dybde.
Jeg hænger et gammelt ukrudtsharveled efter min havetraktor, med lidt vægt på.
Det ødelægger godt nok en del ukrudt og mos, og gør overfalden løs. Når det så regner, vaskes småstenene og kommer til at se helt flotte ud igen.
Skal det være særlig fancy, kan man også bruge en gårdspladsrive.

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis