Vindplade (Huntonit) - afslutning og musesikring?

Nå, så fik jeg sat huntonitplader op som vindtæt lag bag de kommende lodrette profilbrædder

Men - jeg har vist snart spekuleret mig skæv over afslutningen nedad mod soklen. Pladerne sidder på en 50 mm rem, de hænger 2-3 cm ud over soklen - med de nødvendige 10 cm til jord.
Der skal så monteres musebånd - har indkøbt noget lignende disse: http://www.isola-platon.dk/produkter-2/tilbehor/isola-museband/
 - og derefter monteres lodrette afstandslister, hvorpå vandrette bærebrædder og beklædning.
Men - tændeerne på musebåndet skråner nedad (hvilket der er en fugtmæssig grund til), så de skal monteres ihvertfald "øverst" på remmen, fo ikke at stikke ud under beklædningen.
Jeg kan så ikke rigtig lide, at de nederste 2-3 cm af huntonitten  står helt uafdækket 10 cm over terræn - er dette for overforsigtigt - eller?
Kan ikke finde nogetsomhelst om, hvordan man plejer at gøre dette - huntonit eller anden vindplade. "TRÆ 55 - træfacader" - giver en helt anden løsning med noget bølgebånd, som er praktisk umuligt at opdrive...

Nogle bud? Jeg kan vel for pokker ikke være den første, der laver lodret beklædning med plader bagved


 Adam

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.

Hvor har du læst, at der som minimum skal være 10 cm fra underkant beklædning til overkant terræn?

Der bliver anvist at der som min skal være 20-25 cm mellem underkant beklædning til terræn. men dette kan forminskes til 150 hvis der anvendes sten som drænlag. 30 cm fra sokkel og ud ved terræn.

Jeg har lavet en tegning til dig hvordan det rigtigt skal se ud efter krav og anvisninger.

Dette er baseret på at din bygning står mere en 5 m fra skel .

Hvis bygningen står tættere end 5 meter. Må ventilationsspalten mellem huntonit og breddebeklædningen maks være 25mm. hvis der skal udføres større ventilationsspalte, (Det skal der i dit tilfælde, da du vil have lodret beklædning) Her skal vindspærren udføres som et ubrandbart materiale. (Mindre end 5 meter fra skel.)

 

Hilsen Martin

 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

OK - mange tak for et udførligt svar! Men

1) hvad er det for en musesikring, du bruger - den runde dims på tegningen - ligner ikke dem, jeg linkede til?

2) Så det, du siger er, at med lodret beklædning, kan jeg efter reglerne ikke bruge huntonit eller vindpap...så din tegning faktisk ikke er lovlig...hvad er så bedst at bruge. Synes også, jeg har set kritik af vindgips.

3) 10 - ja - det er rigtigt nok, der står 20-25 om træbeklædning. De 10 er vist for sokler i det hele taget. 20-25 er jo ret praktisk uigennemførligt, hvis ikke soklen er højere. Synes, det er sjældent, jeg ser træbeklædte huse med så høj sokkel. 15 med stenlag kan måske gennemføres.


 Adam

Skrevet af Adam Ørvad på 30-11-2014 17:50

OK - mange tak for et udførligt svar! Men

1) hvad er det for en musesikring, du bruger - den runde dims på tegningen - ligner ikke dem, jeg linkede til?

2) Så det, du siger er, at med lodret beklædning, kan jeg efter reglerne ikke bruge huntonit eller vindpap...så din tegning faktisk ikke er lovlig...hvad er så bedst at bruge. Synes også, jeg har set kritik af vindgips.

3) 10 - ja - det er rigtigt nok, der står 20-25 om træbeklædning. De 10 er vist for sokler i det hele taget. 20-25 er jo ret praktisk uigennemførligt, hvis ikke soklen er højere. Synes, det er sjældent, jeg ser træbeklædte huse med så høj sokkel. 15 med stenlag kan måske gennemføres.

 

1) Jeg havde ikke set dit link. Her er et nyt billede. zoomet ind.

2) Jeg fik lige læst op på det igen i de diverse bøger. JA min tegningen er udført forkert.

Vis udvendig beklædning er udført som klasse 1 eller klasse 2 skal der udføres en vindspærre som et ubrandbart material, hvis mellemrummet mellem beklædningen og vindspærre er over 25mm Det har ikke noget med skel af gøre. min fejl.

Hvad jeg ved om kritik til vindgips er at den ikke er særlig modstands dygtig over for regn, men det er i byggeperioden. Hvor mange ikke vælger at afdække den eller venter nogle uger til måneder før der sættes beklædningen udenpå. Jeg vil sige den skal være lukket til inden for 1 uge

3) Du har ret i der mange huse der ikke bliver udført sådan. men det fordi der nogle der ikke har kendskab til den enkelte viden eller tænker det går nok.

Soklen skal som min. også afsluttes 150 mm. over terræn. De steder hvor det er for lavt mellem bklædning og sokkel.. har jeg set udførelser hvor man graver en 30-50 cm bred rende i en givende dybte hvor der så lægges stenmateriale . Det synes jeg er en rimlig god løsning.

Lidt lige som dette eksempel.

 

 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Musesikring !

Uanset hvor meget du laver af den slags vil mus kunne komme ind, der skal blot et hul på en kvadrat cm til for at de kan komme ind og de kravler op ad lodrette mure hvis det er vejen ind.

Det er et aktiv at have en god muse fanger hvis du er plaget af de små kræ, et lille 4 benet dyr der miauer skulle være rigtig efektivt

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis